Et nyt Google Analytics ser dagens lys

Efter 1½ års venten er dagen endelig kommet til den næste store Google Analytics update. Jeg har ventet med længsel det sidste halve år, for de plejer at komme årligt. Så begejstringen er stor, og det vil din også være når du har læst til bunden af dette indlæg.

Den store justering tæller ikke så mange direkte nye funktionaliteter, men derimod et klart forbedret interface og muligheder. Men bare husk at SiteCatalyst store omgang med opdateringer tidligere på måneden gav brugerne ”Bouncerate” fordi brugerne synes det var interessant (fantastisk at de skulle gennem tre salg før de fandt ud af at webanalytikere faktisk bruger Bounce rate).

Helt nyt Google Analytics interface

Der er kommet to store ændringer til designet: Vejen ind til data er lavet markant om, og rapporterne i sig selv har fået nyt look´n´feel.

Det betyder i korte træk at du meget hurtigere kan komme ind til præcis de data du ønsker at se. Som billedet viser, så er hovedmenupunkterne nu med fokus på dit betjeningspanel (som er blevet mega meget federe), rapporterne (det er her du i højest grad finder den tidligere menu) og så de tilpassede rapporter. Rapporterne vises under “mit websted”, der også har givet intelligence-delen meget mere fokus.

Rapporternes look´n´feel er hovedsageligt bare lidt lækrere (visuelt lir, ikke vilde funktionelle optimeringer).

Skarpt nyt dashboard/betjeningspanel

Dette punkt er et af mine absolut favoritter blandt nyhederne. Dashboardet har i lang tid været et af de svage punkter, og nu sker der noget. Tidligere kunne du tilføje de rapporter du ville, men ikke med den visning du synes var bedst. Nu er det et rigtigt dashboard. Du bygger det op af ”Widgets” som du kontrollerer invidiuelt. Du kan:

  • Vælge hvilken som helst metrics
  • Vise data over tid med flere metrics. Mega fedt at kunne vise udvikling præcis på de metrics man ønsker.
  • Flere graf-typer, heriblandt lagkage diagrammer
  • Vælge segmenter og filtre du ligger ind over data for en enkelt widget på dit dashboard.

Personligt får jeg ikke flere analysemuligheder med denne ændring, men jeg kan lave skarpe skræddersyede og automatiserede rapporter til alle mine kunder. Analytikerens skarpe kommentarer mangler stadig, men sådan vil det altid være (indtil Webshopindeks går live ;) ).

Nye skræddersyede rapporter

Netop i dag nævnte til min webanalyse uddannelse hvor fed tankegangen er i bogen ”Yahoo Web Analytics”: Rapporterne er vejledende, de skal bruges som udgangspunkt til at justere og skræddersy skarpe rapporter.

Nu får du muligheden for at lave langt bedre tilpassede rapporter i din Google Analytics. Det kommer der meget mere om senere :-)

Nyt lir til søgeordene

En ny detalje som er feee´ men måske i mindre grad rigtig anvendelig, er en visualisering af søgeordene.

UPDATE: Mit første indtryk var at Google Analytics ville skille søgefraserne ad og vise de mest benyttede enkeltord i den nye tag-cloud. Umiddelbart er dette IKKE tilfældet, så du får ikke mere værdi, blot visualiseret resultatet.

Skyen viser kun det antal søgeord du vælger er synlige.

Google Analytics Keyword Cloud = Lir og luksus.

Event tracking som mål

SÅ skete det. Vi har i noget tid kunne spore fantastiske ting med event tracking, så vi ikke fik for mange ekstra fake sidevisninger. Men vi kunne ikke sætte det op som mål. Det kan vi nu!

Og længere er den del næsten ikke – vi kan fremadrettet sætte events op som mål. YES, sådan Google.

Ny administration og opsætning

En mindre sexet nyhed (ja, de andre er mega sexede) er at administrationen også bliver tænkt helt om. Det gælder både overblikket over konti og profiler, men også opsætning mv.

Samlet konklusion på opdateringen

Det er fantastiske nyheder, og i mine øjne er specielt det nye dashboard, tilpassede rapporter og event tracking som mål de mest markante og brugbare ændringer. Meget af det andet er groft sagt ligegyldigt lir.

Som Daniel Waisberg skriver i sit indlæg, så er der stadig områder der kan blive bedre. Specielt er jeg enig i manglen på Website Optimizer integrationen. Derudover savner jeg flere custom variables og automatisk sporing af links væk fra sitet, download af filer og mailto links. Sporing af exit links ser ud til at være på vej, mens resten lader sig vente på det.

Lad os håbe der ikke skal gå endnu 1½ år før vi ser markante ændringer igen. Men meget tyder på at Google stadig er foran til den tid.

Du kan læse mere om nyhederne i disse to blogindlæg:

Justin Cutroni – Analytics Talk

Daniel Waisberg – Gæsteblogger på Searchengingeland

Hvornår får jeg adgang?

Spørgsmålet du nok sidder med nu… Og svaret er “i løbet af den næste tid”. Google har selv meldt ud at der nok går en del uger, så hav tålmodighed, og drøm gode Analytics drømme indtil da :-)

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)

Har du også overvejet at læse følgende spændende blogindlæg?:

  1. Google Analytics Intelligence – Intelligent analyse Intelligent analyse fra Google Analytics Har du samme spørgsmål som...
  2. Google opgiver Google Analytics 2009 bliver sidste kald for Google Analytics NB: Dette blogindlæg...
  3. Fjern grafen i Google Analytics Jeg har fornøjelsen af at kunne præsentere et gæsteblogindlæg i...
  4. Webanalytikeren nu Google Analytics Individual Qualified Har du Google Analytics IQ? Efter det i lang tid...
  5. Google Analytics løfter sig til nye højder Google Analytics med nye funktioner Fantastiske nyheder løfter Google Analytics...

19 tanker om "Et nyt Google Analytics ser dagens lys"

  1. Pingback: www.anyhed.dk

  2. Pingback: Store Google Analytics nyheder - Jacob Kildebogaard fra Webanalytiker.dk - Iværksætter Debatten Amino

  3. Rune Risom

    Ja, få det så rullet ud Google! Styrer mere end 50 profiler i Just-Eat regi, og det at kunne bygge nogle ordentlige dashboards til de lokale marketingteams bliver fantastisk!

  4. Morten

    Hej Jacob

    lyder rigtig spændende, en del af de ting google kommer er klart positivt for os der tit kigger i analytics, ser frem til at teste det hele :-)

    Tak for blog indlægget og fortsæt med at lave gode indlæg på din side.

    Mvh
    Morten

  5. Martin Skøtt

    Hej Jacob

    Glæder mig til at logge på vores MCC i morgen og se på diverse analytics konti og lege med det nye interdace hvis vi har fået det.

    Ser specielt interessant ud med event tracking. Virtual pageviews er ikke optimalt.

    Mvh.

    Martin

  6. Jacob Kildebogaard

    @Rune: Det var et par stykker, men jeg går ud fra at der også er mange lande involveret. Det bliver en kæmpe hjælp til dig og mange andre.

    @Morten: Mange tak, og det kan være sikker på jeg gør :-)

    @Martin: Glæd dig ikke aaalt for meget, for du har nok ikke adgang allerede imorgen. Det er desværre en langsom roll out omgang.

    @Peter: Tak for det. Jeg ville ikke håbe alt for meget på Googles egne skabeloner, men i Analyticsbogen har vi da lavet en række eksempler. Avinash har vist læst med her, for senere skrev han dette gode blogindlæg: http://www.kaushik.net/avinash/2010/12/best-downloadable-custom-web-analytics-reports.html

    Læs også kommentarerne, her er mere guf at komme efter :)

  7. Søren Sprogø

    Ja, hold da op hvor jeg glæder mig til at finde ud af, om jeg kan lave min Rapport-over-alle-rapporter som et Dashboard.

    Det vil være helt konge! Men hvad pokker skulle jeg så tage penge for hos mine kunder, hvis Analytics nemt fremover kan fortælle dem det? :-P

  8. Jesper

    Hej Jacob

    Har jeg forstået det rigtig hvis denne update “bare” er GA der har fået nyt tøj? For dem af os der stort set ikke bruger GA gennem browseren er der altså ikke det store at komme efter?

    Ved du om opdateringen har nogle konsekvenser for API’en til GA?

    Mvh.

  9. Kim

    Så fik vi det nye Interface. Umiddelbart undrer det at custom reports ikke migreres. Andre har samme oplevelse……

  10. Jacob Kildebogaard

    @Søren: Det kan du ikke… Desværre. Og analytics kan aldrig analysere og komme med anbefalinger – du kan kun hjælpe dem på vej med at tvinge de vigtigste data forrest. Resten skal de selv tænke sig til :)

    @René: Tak for din kommentar :-) Tror det hjælper, jeg har selv fået flere mails til at give adgang.

    @Lasse: Man kan altid følge med herinde, så er man opdateret ;) Linket du har smidt giver ikke så meget mere, men man er velkommen til at læse en anden måde at beskrive tingene på.

    @Jesper: Hvis du kun bruger data gennem API, så kan jeg ikke se nogle nye vilde sager. Fjerner vi design og struktur, så er der kun “nyt dashboard – specielt muligheden for flere” samt “events som mål”, der for alvor rykker igennem på funktionaliteten. Men det hjælper end ikke på API data.

    @Kim: Jeps, de er desværre ikke med (måske det kommer, tror det dog ikke). Avancerede segmenter er dog med. Og endnu bedre – man kan nu få vist 4 avancerede segmenter samtidig, og tilmed uden at den ubrugelige “alle besøg” sniger sig ind som den uønskede 3. mand.

  11. Jacob Kildebogaard

    @Jesper: Lige en mindre rettelse på mit eget svar – Ift. API, så får du selvfølgelig mulighed for at hive de nye mål ud. Dvs. mål opsat som eventtracking. Herunder Goal-conversionrate.

    Men spørgsmålet er om du ikke kunne have konstrueret de data selv på anden vis.

  12. Lasse

    Hej Jakob

    Jeg sidder og laver en del avanceret rapportering med GA-data, og de dashboards der findes i værktøjet er bare slet ikke tilstrækkelige. Jeg nærer ikke store forhåbninger til at denne opdatering vil ændre ret meget på det, så derfor bruger jeg Excellent analytics. Jeg har søgt vidt og bredt efter forskellige plug-ins men jeg synes ikke jeg kan finde noget der er super fedt. Har du noget du kan anbefale.

    Du har ret med hensyn til linket. Der er kun lidt ekstra info om SC, men folk kan jo se det som en introduktion til endnu en nerd der skriver om Webanalytics – jo flere desto bedre :-)

  13. Thomas Løjmann Jørgensen

    Har ikke set AutomateAnalytics før, men skal helt sikker lege mere med det end jeg har gjort her til aften.

    En ting der er fedt, er at man kan hente data fra flere profiler på én gang uden at skulle lave det samme ‘request’ flere gange, det savner jeg i Excellent Analytics som jeg ellers er glad for.

    At den virker på Mac er cool, det mangler jeg også i Excellent Analytics – men ud fra mine tests af den her til aften, så tror jeg ikke det vil være et tool jeg kommer til at anbefale mine kunder.
    Dels virker der langt mere som et geek-tool end noget jeg tør sende til marketingsfolk eller lign. og så det at det er macro-baseret, tænker jeg kan give en række udfordringer i forhold til strenge it-politiker i en række af de virksomheder jeg arbejder for. (Ikke at Excellent Analytics ikke skaber problemer vedr. IT-politikker om ikke at kunne installerer noget IT ikke har godkendt☺)

    Jeg glæder mig til at se mere på det, måske bliver jeg overbevist en dag.

    /Løjmann

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>