Spor dine 404 sider – let og super værdifuld
En side mange website-ejere overser er siden du ønsker at vise mindst muligt – nemlig din 404 side. Som jeg tidligere har skrevet om, så er der mange, der end ikke har en 404-side. En del glemmer også at spore deres 404-side med Analytics. Og hvorfor er dette så kritisk? Det skal jeg fortælle lige om lidt, og samtidig viser jeg dig præcis hvordan du skal gøre det smartest muligt.
Hvad er en 404-side?
404-siden er der hvor brugeren havner hvis de har ramt en adresse på din hjemmeside, som ikke eksisterer. Hvis jeg laver et link hen til fx http://www.webanalytiker.dk/eksistererikke.html, så får du ikke en side frem med indhold. Siden eksisterer ikke, og derfor får du min standard 404-side.
Sådan ser det ud hvis man lander på en underside der ikke eksisterer, hvis sitet ikke har lavet en god 404 side:
Typisk havner brugerne på siden af en af følgende fire grunde:
1. Du har lavet et internt link – med fejl i. “Det sker ikke”. Sidst jeg sagde det til en kunde og de benægtede at det kunne ske, så viste det sig at et af deres vigtigste links på oversigten over services var forkert. En anden jeg har undervist havde lavet DET vigtigste link forkert. Så jo, det sker.
2. Et andet site har lavet et link, og du er super glad for lidt linkjuice mv. MEN, linket er forkert.
3. Du har fjernet en side fra sitet. Fx et produkt der er udgået. Du mangler en standard procedure for 301 redirect af sider du lukker, så derfor bliver det til en død side i stedet. Google tror dog stadig siden eksisterer og fører gladeligt trafik ind til siden, indtil de opfanger at sitet returnerer en 404 side. Store CMS som Sitecore har ingen standardprocedure for lukning af sider, så du kan roligt regne med at du pludselig får lukket sider, og ikke får redirectet alle.
4. Brugeren indtaster en forkert URL selv. De tror dine bamser ligger under /bamser og taster derfor dette – men du bruger dandomain, så de ligger under /shop/bamser. De ser derfor 404-siden i stedet.
Site hvor en 404 side opsamler alle fejllinks:
Få let super værdifulde data
Generelt handler det om at færrest mulige brugere ser færrest mulige 404-sider. Brugeroplevelsen forringes når de lander i en blindgyde, eller hvis du har linket forkert. Hvis de havner der pga. et link fra en anden side, så mister du samtidig den dejlige juice.
Når du ved hvilke sider, der ses som 404 side, så får du dermed super værdifulde data. Du får en komplet liste over hvilke URL, der ses hvor meget, hvor du skal gøre noget. Det er en super skarp prioriteret liste, hvor du skal fikse nogle 301 redirects. Prioriteringen består i at du kender antal sidevisninger, og dermed bør starte med de URL flest brugere har set.
Ikke nok med at du på den måde kan forbedre brugeroplevelsen, men du kan tilmed lave filtre i Analytics, hvor du ser præcis hvilke links fra andre sites, der har givet besøg, hvor landingssiden er død. Her er linkværdi, som du er tæt på at miste – men takket være en skarp måling kan du let redde værdien.
Dette kan både bruges i det daglige, men er mindst lige så gavnligt når du launcher et nyt site. Hvis ikke alle sider fra det gamle har fået en 301 redirect, så kan du let samle op bagefter, og igen – det er en prioriteret arbejdsliste.
Sådan sporer du dine 404 sider
Det kan være at du automatisk har noget nær perfekte data for visning af din 404-side. Det kræver disse to ting opfyldt:
1. Din 404 sidetitel er unik for sitet – men ens for alle 404 visninger.
2. URL for 404 siden bibeholdes. Dvs. dit CMS flytter ikke brugeren over til en /404-page side.
Med disse to krav opfyldt kan du allerede nu gå ind i Analytics under “Indhold > Top indhold” og vælge “Sidetitel”, som ses lige over tabellen. Du skal nu finde sidetitlen for din 404 side, og derefter klikke på den. Nu har du en fuld oversigt over de URL, som er blevet vist som 404 sider. For dette site bliver sidetitlen “Nothing found for …” hvor der til sidst angives siden. Jeg har derfor søgt på “Nothing found for”:
Google Analytics er dog ikke så glad for at arbejde med sidetitler, så derfor er det noget komplekst at kombinere startside, sidetitel og trafikkilde. Dvs. med disse noget nær perfekte data er det lige rigeligt bøvlet at finde ud af hvilke af 404-siderne der var startsider – og hvor trafikken til disse kom fra.
Du skal derfor lave en lille justering i koden, for at få helt perfekte data. I din Analytics grundkode har du i dag følgende linie:
_gaq.push([‘_trackPageview’]);
På din 404 side skal du erstatte den med
_gaq.push([‘_trackPageview’, ‘/404′ + location.pathname + location.search]);
Med denne justering bliver alle 404 sider nu registreret med /404 først i URL.
Bevar din linkjuice
Når du har lavet ændringen i koden, har du de data som du har behov for. Nu kan du lave et dashboard med en widget med dette filter:
Det giver dig en oversigt over præcis hvilke besøg, der er kommet fra et andet site direkte ind på en død side.
Det er skræmmende let ift. den imponerende store værdi det kan tilføre dig.
Husk som altid – data alene giver ikke værdi, men får du lavet de 301 redirects der er behov for, så redder du både links og får gladere brugere!
Har du styr på sporingen af 404 sider, eller skal du straks i gang?
Spor dine 404 sider - let og super værdifuld,
Super gennemgang af noget simpelt, men godt (low hanging fruits).
Vi havde heldigvis allerede en opsætning der gør os i stand til at identificerer hvilke URL der er forsøgt ramt fra et fejl link, forkert re-direct mm.:
/pagecannotbefound/?page=/nec
Her indikerer det efter page= havd det er for en side der er opstået en fejl ved.
Inspireret af det simple filter ville jeg lave en tilsvarende for email og cpc trafik. Desværre kan man kun få to dimensioner med i GA interfacet, så jeg kunne ikke se hvilken mail eller cpc kampagne det var.
Heldigvis kan man få lidt mere ud af API´et, så en hurtig opsætning kunne give mig hvad jeg behøvede for at se hvilke specifikke CPC kampagner og emails der ramte en 404 side.
Tak for din kommentar René. Det er nemlig i høj grad lavthængende frugter og på mange fronter.
Du har ret i at det ikke er så let at finde i interfacet, men du kan lave et dashboard, hvor du har en widget pr. trafikkilde. Så skal du bare skifte medium= ud med hhv. cpc, organic og det medium, som i benytter for nyhedsbreve. Så kan du maile dashboardet ugentligt, og så ved du hvad du skal lave tirsdag morgen
Hej Jakob,
Du glemmer et par vigtige features til det her. Den refererende side som linker til dette. En rapport der er nem at bygge.
Kig evt. på nordea.dk og ødelæg en af urlerne på samme måde som du beskrev med bamser. Så får du en fejlside, og 2 parametre i urlen.
Errocode og errorlink.
Errorcode bruger vi til at kortlægge mængden af fejl, og der er jo flere typer httpfejl end 404. Man kan ligesågodt tracke dem alle. I tilfælde af større udsving er det jo nyttigt at kunne fortæl hvornår og hvorfor.
Errorlink fortæller hvilket link man tog. Det kombinerer vi med den referende side. Dermed kan man gå rapporten igennem, se hvilke links som fejler, samt hvor brugeren stod inden.
Så går man ind på den side, højreklikker og siger “vis kilde ” ctrl + f og søger der på det link som fejler. Så ved man hvad der skal fixes.
En service som mange virksomheder betaler for et program der kan
Den hakkede lidt af…
Mange betaler for et program der kan det, fordi de ikke ved at deres analytics tool kan det.
Hej Jakob,
Kanon artikel
Jeg har dog et spørgsmål til de to krav:
Du skriver:
URL for 404 siden bibeholdes. Dvs. dit CMS flytter ikke brugeren over til en /404-page side.
Ehhh det gør min shop… Jeg har omdøbt den hæslige 404.html og lavet en med en søgning og billeder… Men er det ikke lige meget? Nu da jeg har den fine TRACKER i min GA kode? “trackPageview’, ‘/404′ + location.pathname + location.search]);” oder was?
Det er vel også det GA filtrer på? Ellers må du meget gerne lige “vaske” det for mig – Så jeg kan få det på det tørre
@Nikolaj
Ihhh nu driller du… Det der med errorcodes og link… det lyder da endnu bedre… – Så skriv endelig en artikel, der kan vises og forstås Det kræver vel ikke php (min shop er asp) ??
Hej igen,
Denne gang skriver jeg lige fra computeren og ikke fra en mobil. Det fungerer ikke helt optimalt.
Først og fremmest, vil jeg lige pointere at det var bestemt ikke dårlig ment Jakob, det er en god artikel og rart at se at nogen spreder budskabet om web analyse generelt. Min tone virkede lidt negativ og det var slet ikke meningen.
@Peter
Jeg kan desværre ikke lave en artikel hvor jeg viser alle tingene. Jeg sidder som web analytiker i Nordea, og vi bruger ikke GA, men webtrends. Jeg har heller ikke adgang til en privat GA konto, så beklager.
Det er dog irrelevant da de fleste tools kan meget af det samme.
Men det kan jo være du kan lokke Jakob til at vise det
Jeg prøver at forklare det lidt nærmere her.
I mit tilfælde vil jeg bla. gerne vil se mængden af http fejl, og som nævnt er der meget mere end bare 404.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_HTTP_status_codes
Endvidere vil jeg gerne kunne se hvor de opstår, dvs. det kræver at jeg ser på de sider(referring page), som leder til et dødt link (hvis det er 404 fejl).
Det bruger jeg til at grave videre, og undersøge hvad der går galt. Nogle af de andre http fejl kan feks. give dig et hint om, hvis du har en ustabil web server eller lignende.
Ex. I toppen af denne side, i menuen, er et link til Analyticsbogen
linket går til: http://www.webanalytiker.dk/analyticsbogen/
Nu lader vi lige som om at det link ikke virker.
Så istedet for at få en dum standard http 404 fejl, så har du en custom side ligesom jakob. http://www.webanalytiker.dk/analyticsbgen/
<– (jeg har fjernet O i analyticsbogen)
Hvis nu du konfigurerer din webserver, så den serverer en custom 404 side, men også tilføjer to parametre som indeholder fejlen, og linket den var gal med.
Så ser det således ud på din custom 404 side:
http://www.webanalytiker.dk/analyticsbgen/?errorcode=404&errorlink=www.webanalytiker.dk/analyticsbgen/
Så bygger man et par rapporter i sit web analyse tool.
En der bare bygger på parameteren errorcode. Den vil vise dig antallet af fejl og sørg her for at have både Visits og Views(page views) som measures. Det ene viser antallet af besøg hvor det opstår, det andet viser dig antallet af gange.
Derudover bygger du en rapport som viser sider med filter der indeholder
errorcode parameteren.
Som 2 dimension, har den referring page.
Så kan du gå ind i rapporten og se følgende:
Errorpage: http://www.webanalytiker.dk/minfejlside/?errorcode=404&errorlink=http://www.webanalytiker.dk/analyticsbgen/
2 dimension referring page:
http://www.webanalytiker.dk/2012/11/04/spor-dine-404-sider-let-og-super-vaerdifuld/
Til højre har du dine measures, hvor du kan se hvor ofte det sker.
Ud fra dette ser du at der er et link som ikke fungerer på:
http://www.webanalytiker.dk/2012/11/04/spor-dine-404-sider-let-og-super-vaerdifuld/
Du går derfor ind på den side, højreklikker på siden, og siger vis kilde.
klik ctrl + f
Så kopierer du linket som ikke virker(errorlink), og indsætter det, og søger i kildekoden. Du kan nu se hvad det er for et link som ikke virker.
Du retter det, og lever lykkeligt til dine dages ende
Der er mange andre rapporter hvor det også kan bruges.
Håber det hjalp lidt.
Mvh. Nikolaj
Hej Nikolaj,
Det var da et svar, der kunne bruges!! Supert
Takker mange gange! – Nu får vi se om “der bliver fulgt op”
Hej Jakob!
Super spændende og som sådan jo lige til. Jeg vil dog høre hvordan du fikser den på en standard WordPress blog, hvor man jo ikke lige smider et seperat script ind på en enkelt side (hvis man bruger en plugin).
Har – efter at have søgt lidt – ingen sider i min Analytics med “page not found” eller “siden findes ikke” etc.
Nogle ideer?
Hej Jacob – Super gennemgang
Har egentlig aldrig tænkt over at spore 404 sider på vores sites. Men super idé. Hvor kan man “redde” mange læsere, som måske ellers var smuttet.
Tak
Martin
Er det ikke meget tilsvarende det, man har i Google Webmaster Tools?
Crawl -> Crawl Errors -> Not found.
Her kan du se hvilke sider som fejler med 404 samt indgående links til samme side – og du kan se Googles prioritering af 404 siden (altså hvor slemt det er) samt markere det som løst, som Google nok bruger til at berige indexet.
Er det ikke i praksis det samme? Men bare uden nogen form for opsætning.
Hilsen Frederik