En side mange website-ejere overser er siden du ønsker at vise mindst muligt – nemlig din 404 side. Som jeg tidligere har skrevet om, så er der mange, der end ikke har en 404-side. En del glemmer også at spore deres 404-side med Analytics. Og hvorfor er dette så kritisk? Det skal jeg fortælle lige om lidt, og samtidig viser jeg dig præcis hvordan du skal gøre det smartest muligt.

Hvad er en 404-side?

404-siden er der hvor brugeren havner hvis de har ramt en adresse på din hjemmeside, som ikke eksisterer. Hvis jeg laver et link hen til fx http://www.webanalytiker.dk/eksistererikke.html, så får du ikke en side frem med indhold. Siden eksisterer ikke, og derfor får du min standard 404-side.

Sådan ser det ud hvis man lander på en underside der ikke eksisterer, hvis sitet ikke har lavet en god 404 side:

Typisk havner brugerne på siden af en af følgende fire grunde:

1. Du har lavet et internt link – med fejl i. “Det sker ikke”. Sidst jeg sagde det til en kunde og de benægtede at det kunne ske, så viste det sig at et af deres vigtigste links på oversigten over services var forkert. En anden jeg har undervist havde lavet DET vigtigste link forkert. Så jo, det sker.

2. Et andet site har lavet et link, og du er super glad for lidt linkjuice mv. MEN, linket er forkert.

3. Du har fjernet en side fra sitet. Fx et produkt der er udgået. Du mangler en standard procedure for 301 redirect af sider du lukker, så derfor bliver det til en død side i stedet. Google tror dog stadig siden eksisterer og fører gladeligt trafik ind til siden, indtil de opfanger at sitet returnerer en 404 side. Store CMS som Sitecore har ingen standardprocedure for lukning af sider, så du kan roligt regne med at du pludselig får lukket sider, og ikke får redirectet alle.

4. Brugeren indtaster en forkert URL selv. De tror dine bamser ligger under /bamser og taster derfor dette – men du bruger dandomain, så de ligger under /shop/bamser. De ser derfor 404-siden i stedet.

Site hvor en 404 side opsamler alle fejllinks:

Få let super værdifulde data

Generelt handler det om at færrest mulige brugere ser færrest mulige 404-sider. Brugeroplevelsen forringes når de lander i en blindgyde, eller hvis du har linket forkert. Hvis de havner der pga. et link fra en anden side, så mister du samtidig den dejlige juice.

Når du ved hvilke sider, der ses som 404 side, så får du dermed super værdifulde data. Du får en komplet liste over hvilke URL, der ses hvor meget, hvor du skal gøre noget. Det er en super skarp prioriteret liste, hvor du skal fikse nogle 301 redirects. Prioriteringen består i at du kender antal sidevisninger, og dermed bør starte med de URL flest brugere har set.

Ikke nok med at du på den måde kan forbedre brugeroplevelsen, men du kan tilmed lave filtre i Analytics, hvor du ser præcis hvilke links fra andre sites, der har givet besøg, hvor landingssiden er død. Her er linkværdi, som du er tæt på at miste – men takket være en skarp måling kan du let redde værdien.

Dette kan både bruges i det daglige, men er mindst lige så gavnligt når du launcher et nyt site. Hvis ikke alle sider fra det gamle har fået en 301 redirect, så kan du let samle op bagefter, og igen – det er en prioriteret arbejdsliste.

Sådan sporer du dine 404 sider

Det kan være at du automatisk har noget nær perfekte data for visning af din 404-side. Det kræver disse to ting opfyldt:

1. Din 404 sidetitel er unik for sitet – men ens for alle 404 visninger.

2. URL for 404 siden bibeholdes. Dvs. dit CMS flytter ikke brugeren over til en /404-page side.

Med disse to krav opfyldt kan du allerede nu gå ind i Analytics under “Indhold > Top indhold” og vælge “Sidetitel”, som ses lige over tabellen. Du skal nu finde sidetitlen for din 404 side, og derefter klikke på den. Nu har du en fuld oversigt over de URL, som er blevet vist som 404 sider. For dette site bliver sidetitlen “Nothing found for …” hvor der til sidst angives siden. Jeg har derfor søgt på “Nothing found for”:

 

Google Analytics er dog ikke så glad for at arbejde med sidetitler, så derfor er det noget komplekst at kombinere startside, sidetitel og trafikkilde. Dvs. med disse noget nær perfekte data er det lige rigeligt bøvlet at finde ud af hvilke af 404-siderne der var startsider – og hvor trafikken til disse kom fra.

Du skal derfor lave en lille justering i koden, for at få helt perfekte data. I din Analytics grundkode har du i dag følgende linie:

_gaq.push([‘_trackPageview’]);

På din 404 side skal du erstatte den med

_gaq.push([‘_trackPageview’, ‘/404′ + location.pathname + location.search]);

Med denne justering bliver alle 404 sider nu registreret med /404 først i URL.

Bevar din linkjuice

Når du har lavet ændringen i koden, har du de data som du har behov for. Nu kan du lave et dashboard med en widget med dette filter:

 

Det giver dig en oversigt over præcis hvilke besøg, der er kommet fra et andet site direkte ind på en død side.

Det er skræmmende let ift. den imponerende store værdi det kan tilføre dig.

Husk som altid – data alene giver ikke værdi, men får du lavet de 301 redirects der er behov for, så redder du både links og får gladere brugere!

Har du styr på sporingen af 404 sider, eller skal du straks i gang?

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 6.0/6 (8 votes cast)
Spor dine 404 sider - let og super værdifuld, 6.0 out of 6 based on 8 ratings