Google Analytics Intelligence – Intelligent analyse
Intelligent analyse fra Google Analytics
Har du samme spørgsmål som alle de andre: “Hvad er Google Analytics Intelligent”? Er du i tvivl om hvad Google Analytics Intelligent er, og hvordan du bruger det? Så fortvivl ikke, men læs om mulighederne her. Som du kunne læse i det seneste blogindlæg om nyheder fra Google Analytics, så kom der spændende nye funktioner i Google Analytics i onsdags, og blandt dem var det interessante Google Analytics Intelligent (eller intelligence som det kaldes på engelsk).
Google Analytics Intelligent består af to forskellige elementer – Automatiske underretninger og underretninger du selv sætter op (kaldet Alerts på engelsk). Da det er ganske omfattende emner, og forskellige elementer i mine øjne, så bliver dette en serie på 2 blogindlæg. Dette første blogindlæg af to kommer derfor kun til at handle om Automatiske underretninger, altså automatic alerts. Jeg har allerede skrevet ti A4-sider om denne ene feature, så det er både interessant og med mange muligheder. I dag får du de vigtigste, og mange af billederne kan blive større ved at klikke på dem.
Automatiske underretninger – udbyttet?
Googles nye intelligence feature er absolut det mest nytænkende af nyhederne. Det går kort og godt ud på at du kan gå ind i menupunktet “Intelligence” og se hvilke dage der har været noget uventet. Det uventede er ikke kun overordnet set (der var mere trafik end normalt), men også analyseret på segmenter (brugerne der kom fra organiske søgninger bouncede i højere grad).
De automatiske underretninger giver dig en analyse af brugerne, både total set og segmenteret. Resultaterne er signifikante, dvs. det er valide resultater – udregnet på baggrund af matematiske modeller. Som mat´er kribler det naturligvis i mine fingre, når der for alvor går matematik i den, så hvis der i dette blogindlæg er flere mystiske ord end normalt, så ignorer dem blot (eksempler kan være: Signifikant, standardafvigelse, middelværdi osv).
Daglig, Ugentlig eller måned underretning?
Som du kan se i ovenstående billede, så er der tre menupunkter under “Intelligent” – Daglige, ugentlige og månedlige underretninger. Vælg det punkt, som passer til dit behov: Skal du se hvordan sidste uges trafik var, så vælg ugentlige, og vil du se hvordan de forskellige dage i løbet af ugen var, så vælg daglige.
Indholdet i Analytics Intelligence
Der er umiddelbart mange data i rapporten. Øverst er en graf over antallet af besøg, og nedenunder et søjlediagram. Diagrammet er interessant: Her ser du antal underretninger for den pågældende periode. Billedet viser diagrammet, og det ses at ugen fra 3.-7. oktober har 5 underretninger. Du kan både fokusere på bestemte uger (salget eksploderede i en specifik uge – hvad skyldes det mon?) eller du kan se hvor der er nogle at komme efter (dvs. hvilke uger adskilte sig mon)?
Klik på grafen eller diagrammet i den specifikke uge, så kommer underretningerne frem.
Ugentlig underretning
Vi ser nu data for en uge med 4 notifikationer.
Med denne ene rapport har du en fantastisk oversigt, der viser hvad der er værd at undersøge nærmere. Afvisningsprocenten er steget for 2 segmenter, hvilket er noget skidt. Det drejer sig om de nye besøgende samt brugerne fra Google. Du bør derfor undersøge hvorfor de de to segmenter forlader sin hjemmeside med det samme. Og her er Google Analytics fantastisk dejligt: For at oprette segmentet (som du jo ønsker at analysere), så skal du blot klikke på “Opret Segment” længst til højre. Så kommer du til de avancerede segmenter, hvor Google allerede har udfyldt for dig. Bingo, godt gået Google. Dog skal du huske hvilken periode du vil kigge på, for det husker Google Analytics IKKE.
Øverst i billedet ser du to ting: Grupper og “Underretningsfølsomhed”.
Gruppering af data
Du kan skifte gruppering af data, så det ikke er på metric (bouncerate, besøg osv), men derimod dimensionen, der sorteres på (trafikkilde osv). Det giver de samme data, men alt efter hvordan du griber en videre analyse an, så kan det være praktisk at skifte lidt rundt.
Underretningsfølsomhed
Fantastisk ord, som er fremkommet ved Google Translate. Det korrekte er “Alert sensitivity”, og det angiver ved hvilken grad af sikkerhed du ønsker. Noget meget nørdet statistik, som er ud fra hvor mange gange standardafvigelsen bliver lagt til middelværdien. Det relevante er at du kan skrue op og ned. Ved at skrue helt op, så får du flest mulige resultater med, som måske er værd at kigge videre på, og skubber du baren helt til venstre, så bliver det kun de absolut mest signifikante resultater du får. Sidstenævnte vil jeg anbefale at bruge hvis du har meget kort tid, og skal have absolut top top største udsving. Ellers vil jeg anbefale at tage mest muligt med, og selv analysere videre og afgøre hvad der var vigtigst for din forretning.
Hvad sammenlignes der med?
Det første spørgsmål jeg selv havde var “Hvad sammenlignes der med?”. For det er ganske relevant at vide om daglig underretning sammenlignes med dagen før, samme ugedag ugen før, samme dag på måneden, ift. måneden før, eller samme dato året før.
Jeg tog derfor kontakt til Google Analytics og er blevet beriget med følgende svar: Estimeret data for [dag, uge, måned] data er baseret på alle data op til den [dag, uge, måned]. Dvs. startede du din tracking 1. februar, så vil din daglige underretning for d. 21. oktober være på baggrund af en sammenligning af alle data fra 1. februar til d. 20. oktober.
Hvad betyder det så? Det påvirker flere ting:
- I sammenligningen er der IKKE taget højde for sæsonudsving.
- Du kan ikke benytte intelligent til at få et overblik over webstatistikken uge for uge, og sammenligne med ugen før. Det vil altid være en sammenligning med alle data før den valgte periode.
- Og vigtigst af alt: Hvis du har to profiler med helt samme filtre, men de er oprettet forskellige dage, så vil dine rapporter ikke være ens. Da der tidligere kun var 4 mål til rådighed, så måtte du oprette en ekstra profil for at få adgang til 4 mål mere. Men det har du måske først gjort en måned efter, da du fik brug for mål nr.5. Nu har du pludselig to helt ens profiler (opfatter du det som, for hvem husker oprettelsesdagen for 2 år siden), men med to forskellige sammenligningsgrundlag i data.
Spørgsmål og svar
For at imødekomme et par af spørgsmålene er der lige en hurtig Q&A:
Q: Kan jeg få mailet de her spændende data?
A: Desværre ikke pt. Hvad der kommer vides ikke
Q: Kan jeg lave noter i mine rapporter?
A: Det er desværre ikke muligt i Google Analytics, heller ikke selvom værktøjet er blevet intelligent
Q: Kan jeg nøjes med at se i Intelligent-rapporten, og så er min konverteringsrate forbedret?
A: Desværre ikke, du skal selv lave lidt mere. Rapporten giver dig et super godt indblik i hvor brugernes adfærd er ÆNDRET. Dvs. der kan være elementer, som er super kritisk, men som altid har været på samme kritiske niveau. Derudover skal du selv finde ud af hvad du skal gøre for at forbedre det, og endelig skal du implementere ændringerne på din hjemmeside. Så det er mange trin, men til gengæld er der guld for enden af regnbuen
Mulighederne er omfattende, og det samme er den teknik og algoritme, der ligger bag hele intelligent-delen. Jeg kan glæde dig med at der i den kommende Analytics bog vil være en langt mere detaljeret beskrivelse (som ikke hører til på en blog).
Det var afsnit 1 i historien om mulighederne og brugen af Google Analytics intelligent. Afsnit 2 følger med beskrivelsen af muligheden for selv at sætte alerts op.
Avinash har lavet et godt blogindlæg om samme emne, hvor der også er videoer (pga. brækket hånd – Good wibrations from here), som du helt sikkert også kan få interessant viden ud af.
Til sidst får du lige Google Analytics egen introduktionsvideo
httpv://www.youtube.com/watch?v=gRvUpoTT-Bo&feature=player_embedded
Google Analytics Intelligence - Intelligent analyse,
Pingback: www.anyhed.dk
Spændende gennemgang at de mange nye muligheder. Så er det bare at læne sig tilbage og vente til min konto også bliver beriget af de nye funktioner
Lige en til din Q&A:
Q: Kan jeg lave alerts på cost data og e-commerce data? F.eks. når cost-per-order bliver højere end det kan betale sig, eller når en given trafikkilde pludselig falder i omsætning?
A: Nej, desværre ikke endnu. Google planlægger engang i fremtiden at udvide listen med hvilke metrics, der kan laves alerts på, men indtil videre på vi undvære cost / e-commerce data.
@Jacob: Ja, jeg glemte at skrive at der kan gå op til 3 uger. Men de forskellige features rulles løbende ud, så håb det bedste
@Søren: Dit gnavne hoved Det hører først til i del 2 af serien, da du henviser til de alerts man selv sætter op. Det her handlede kun om de alerts Google selv udregner.
Jeg belyser også mangler og forslag til forbedringer, men jeg synes det er vigtigt at glæde sig over de nye muligheder, og de udvidede analyser det giver. Det er en fantastisk udvikling, og denne intelligens er mere end hvad vi har set fra nogle andre udbydere på markedet. Web Analytics tools 2.0 vil jeg sige.
Spændende artikel, jeg arbejder stadig på at få så mange brugere at denne form for analyse, kunne blive aktuel
Pingback: Digital markedsføring 09 – en udbytterig og lærerig dag
Spændende artikel, jeg måtte jo kaste mig over det med det samme.. Jeg ser lige, at der er dukket en feature op, hvor man kan blive underrettet per e-mail i mellemtiden…
Glæder mig til at få nogle rigtige data ud af det her! Tak for et godt blogindlæg.
@Daniel: Der skal selvfølgelig lidt til. Men du behøver ikke flere tusinde besøg om dagen før det bliver relevant.
@Mattias: Du har helt ret, man kan selv sætte underretninger op. I mine øjne er det faktisk noget mere værd end deres intelligente analyse. Som jeg skriver er blogindlægget del 1 ud af 2, hvor del 2 netop handler om ens egne alerts. Jeg må bare lære at skrive begge indlæg før jeg skriver at det er en serie, så derfor kom et par andre indlæg liiiige ind før
Så hold dig tunet her til sitet, så kommer der mere guf om automatisk alerts.