Google Analytics med nye funktioner

Fantastiske nyheder løfter Google Analytics endnu højere op. De betalte systemer får kamp til stregen i disse dage. Læs videre og se hvad du nu får mulighed for i Google Analytics.

Det er åbenbart til Emetrics det sker. 22. oktober 2008 blev advanced segments og costum reports afsløret.

De gode nyheder står i kø, men vi må hellere tage dem fra en ende af :-)

Business Intelligence

Dette er uden tvivl det mest interessante rent udviklingsmæssigt. Google Analytics har nemlig indført intelligente analyser, dvs. du får serveret en masse analyser og tendenser i data. Helt uden at gøre noget.  Du kan få et varsel hvis der er signifikante ændringer i nogle variable. Dette foregår helt automatisk.

Opsæt selv alerts – Yes baby, nu kan du sove roligt om natten. Vil du gerne have besked når bounceraten for din landingpage for en adwords gruppe kommer over 50%? Med Google Analytics nye alert funktion kan du få en mail når det sker.

Muligheden for alerts bringer Google Analytics endnu højere op i niveau, og er en fantastisk videre udvikling. De større systemer som SiteCatalyst og Yahoo! Web Analytics har allerede funktionen, men det gør den ikke mindre brugbar eller interessant.

Se videoen, som forklarer mere om den nye intelligens:

httpv://www.youtube.com/watch?v=gRvUpoTT-Bo&feature=player_embedded

4 mål er aldrig nok

Og det ved Google Analytics godt. De har derfor indført 20 mål! YEPS, hele 20 af slagsen. Det handler ikke kun om at udvide antallet, men derudover er der også nye måder at sætte mål op. Kunne det fx ikke være interessant at se hvilke trafikkilder, som giver brugere, som ser minimum 10 sidevisninger? Jotak… Engagement goals er det nye fra Google Analytics i forhold til mål. De nye mål giver dig mulighed for at lave et succeskriterie i forhold til hvor lang tid brugerne er på sitet, og i forhold til hvor mange sider de ser. Se det er spændende!

Analyser på flere dimensioner

En flad 2-dimensionel tabel er ikke længere det mest sexede output i datatabellerne. Du kan nu tilføje flere dimensioner, så du kan analysere på omsætning, både set i forhold til by OG søgeord.

Nye muligheder for mobil tracking

Det er nok ikke det mest interessante for mange, men mulighederne for at spore brugen af mobiltelefoner er udvidet. Så vidt jeg forstår, så skal der justeres en smule i koden for at kunne måle mobiltelefoner eller mobile sites – men her vil en nærmere info nok gavne ;-)

Costum variables

Det er ikke mange dage siden at jeg på webanalyse forummet skrev og håbede på brugerdefinerede variable. SetVar har eksisteret noget tid (hed noget andet med den gamle Urchin kode), men havde mange begrænsninger. NU er det så muligt at gå amok med egne variable. Du kan både lave variable på bruger-niveau, på sessions-niveau (altså i forhold til det pågældende besøg) og på sidevisnings-niveau.

Mere præcist betyder det at du kan lave segmenter med brugere, som på et eller andet tidspunkt har været logget ind (bruger-niveau), gruppere besøg, hvor en specifik handling har været foretaget, og endeligt gruppere alle dem, som ser en specifik side eller lign.

Læs mere på Google Analytics kode side

Unikke besøgende i Costum reports

Det har ikke tidligere været muligt at bruge metric “Unikke besøgende” i costum reports. Det er det nu :)

Var det det?

Festen fortsætter, men dog lidt mere kendte punkter. Det er nu muligt at dele advanced segments og costum reports. Du beder blot din hjælper om at lave rapporten eller segmentet, og så får du et link tilsendt. Vupti, så har du præcis den rapport du ønsker.

Og endeligt så kommer pivottabellerne. Det er en feature som længe har været omtalt, men som jeg desværre ikke har set meget til. Lad os håbe den snart kommer frem.

Hvornår spørger vi alle

Når Google annoncer nye interessante muligheder kan du desværre ikke skynde dig ind i Analytics og nyde dem. Pålidelige kilder siger at størstedelen burde være rullet ud inden for de næste 3 uger. Personligt håber jeg at det går hurtigere, for så kan jeg nå at guide dig gennem den ny verden af spændende muligheder inden du for alvor selv går i gang.

Google Analytics udvikling

Udvidelsen af værktøjet er noget der vil få konkurrenterne til at få sved på panden. En række af funktionerne har været manglende og helt åbenlyst et sted Google Analytics har været bagud. Fx alerts og flere costum variables. Men ikke nok med at de har indhentet størstedelen – de er gået et skridt videre og gået til Web Analytics 2.0. Et webanalyse værktøj, som tænker for dig. Med intelligence kan du nu hurtigt se hvor der er ændringer, der bør handles på. Det er ikke noget mange andre værktøjer i branchen kan prale af at kunne tilbyde.

Tilbage er to spørgsmål: Hvornår bliver dashboards bedre, og hvorfor skal man betale for et webanalyse værktøj når Google Analytics nu er på så højt et niveau (Hvis vi ser bort fra ejerskabet af data – Ivan – vogt dig ;-) ).

Da jeg desværre ikke selv har fået adgang er ovenstående et miks af diverse omtaler på nettet. Jeg kan ikke garantere for enkelte fejlfortolkninger, men garanterer at jeg følger op på mulighederne så snart jeg har adgang til dem.

Ps. Jeg blev nødt til at få armene ned for at nå tastaturet, men når det er sagt, så vil disse fantastiske nye funktioner og muligheder desværre også betyde at den kommende AnalyticsBog liiiige skal korigeres et par steder. Så tilmed dig på analyticsbogen.dk og få besked så snart bogen er helt færdig. Og selvfølgelig vil en forklaring af de nye elementer indgå.

Relevante links:

Justin Cutroni omtaler nyheden på video

Google Analytics officielle nyhed

Læs om nyheden hos skaberen af WASP

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 3.5/6 (4 votes cast)
Google Analytics løfter sig til nye højder, 3.5 out of 6 based on 4 ratings