Alt om webanalyse & tracking
20
oktober

Google Analytics med nye funktioner

Fantastiske nyheder løfter Google Analytics endnu højere op. De betalte systemer får kamp til stregen i disse dage. Læs videre og se hvad du nu får mulighed for i Google Analytics.

Det er åbenbart til Emetrics det sker. 22. oktober 2008 blev advanced segments og costum reports afsløret.

De gode nyheder står i kø, men vi må hellere tage dem fra en ende af :-)

Business Intelligence

Dette er uden tvivl det mest interessante rent udviklingsmæssigt. Google Analytics har nemlig indført intelligente analyser, dvs. du får serveret en masse analyser og tendenser i data. Helt uden at gøre noget.  Du kan få et varsel hvis der er signifikante ændringer i nogle variable. Dette foregår helt automatisk.

Opsæt selv alerts – Yes baby, nu kan du sove roligt om natten. Vil du gerne have besked når bounceraten for din landingpage for en adwords gruppe kommer over 50%? Med Google Analytics nye alert funktion kan du få en mail når det sker.

Muligheden for alerts bringer Google Analytics endnu højere op i niveau, og er en fantastisk videre udvikling. De større systemer som SiteCatalyst og Yahoo! Web Analytics har allerede funktionen, men det gør den ikke mindre brugbar eller interessant.

Se videoen, som forklarer mere om den nye intelligens:

httpv://www.youtube.com/watch?v=gRvUpoTT-Bo&feature=player_embedded

4 mål er aldrig nok

Og det ved Google Analytics godt. De har derfor indført 20 mål! YEPS, hele 20 af slagsen. Det handler ikke kun om at udvide antallet, men derudover er der også nye måder at sætte mål op. Kunne det fx ikke være interessant at se hvilke trafikkilder, som giver brugere, som ser minimum 10 sidevisninger? Jotak… Engagement goals er det nye fra Google Analytics i forhold til mål. De nye mål giver dig mulighed for at lave et succeskriterie i forhold til hvor lang tid brugerne er på sitet, og i forhold til hvor mange sider de ser. Se det er spændende!

Analyser på flere dimensioner

En flad 2-dimensionel tabel er ikke længere det mest sexede output i datatabellerne. Du kan nu tilføje flere dimensioner, så du kan analysere på omsætning, både set i forhold til by OG søgeord.

Nye muligheder for mobil tracking

Det er nok ikke det mest interessante for mange, men mulighederne for at spore brugen af mobiltelefoner er udvidet. Så vidt jeg forstår, så skal der justeres en smule i koden for at kunne måle mobiltelefoner eller mobile sites – men her vil en nærmere info nok gavne ;-)

Costum variables

Det er ikke mange dage siden at jeg på webanalyse forummet skrev og håbede på brugerdefinerede variable. SetVar har eksisteret noget tid (hed noget andet med den gamle Urchin kode), men havde mange begrænsninger. NU er det så muligt at gå amok med egne variable. Du kan både lave variable på bruger-niveau, på sessions-niveau (altså i forhold til det pågældende besøg) og på sidevisnings-niveau.

Mere præcist betyder det at du kan lave segmenter med brugere, som på et eller andet tidspunkt har været logget ind (bruger-niveau), gruppere besøg, hvor en specifik handling har været foretaget, og endeligt gruppere alle dem, som ser en specifik side eller lign.

Læs mere på Google Analytics kode side

Unikke besøgende i Costum reports

Det har ikke tidligere været muligt at bruge metric “Unikke besøgende” i costum reports. Det er det nu :)

Var det det?

Festen fortsætter, men dog lidt mere kendte punkter. Det er nu muligt at dele advanced segments og costum reports. Du beder blot din hjælper om at lave rapporten eller segmentet, og så får du et link tilsendt. Vupti, så har du præcis den rapport du ønsker.

Og endeligt så kommer pivottabellerne. Det er en feature som længe har været omtalt, men som jeg desværre ikke har set meget til. Lad os håbe den snart kommer frem.

Hvornår spørger vi alle

Når Google annoncer nye interessante muligheder kan du desværre ikke skynde dig ind i Analytics og nyde dem. Pålidelige kilder siger at størstedelen burde være rullet ud inden for de næste 3 uger. Personligt håber jeg at det går hurtigere, for så kan jeg nå at guide dig gennem den ny verden af spændende muligheder inden du for alvor selv går i gang.

Google Analytics udvikling

Udvidelsen af værktøjet er noget der vil få konkurrenterne til at få sved på panden. En række af funktionerne har været manglende og helt åbenlyst et sted Google Analytics har været bagud. Fx alerts og flere costum variables. Men ikke nok med at de har indhentet størstedelen – de er gået et skridt videre og gået til Web Analytics 2.0. Et webanalyse værktøj, som tænker for dig. Med intelligence kan du nu hurtigt se hvor der er ændringer, der bør handles på. Det er ikke noget mange andre værktøjer i branchen kan prale af at kunne tilbyde.

Tilbage er to spørgsmål: Hvornår bliver dashboards bedre, og hvorfor skal man betale for et webanalyse værktøj når Google Analytics nu er på så højt et niveau (Hvis vi ser bort fra ejerskabet af data – Ivan – vogt dig ;-) ).

Da jeg desværre ikke selv har fået adgang er ovenstående et miks af diverse omtaler på nettet. Jeg kan ikke garantere for enkelte fejlfortolkninger, men garanterer at jeg følger op på mulighederne så snart jeg har adgang til dem.

Ps. Jeg blev nødt til at få armene ned for at nå tastaturet, men når det er sagt, så vil disse fantastiske nye funktioner og muligheder desværre også betyde at den kommende AnalyticsBog liiiige skal korigeres et par steder. Så tilmed dig på analyticsbogen.dk og få besked så snart bogen er helt færdig. Og selvfølgelig vil en forklaring af de nye elementer indgå.

Relevante links:

Justin Cutroni omtaler nyheden på video

Google Analytics officielle nyhed

Læs om nyheden hos skaberen af WASP

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 3.5/6 (4 votes cast)
Google Analytics løfter sig til nye højder, 3.5 out of 6 based on 4 ratings

Har du også overvejet at læse følgende spændende blogindlæg?:

  1. Google opgiver Google Analytics 2009 bliver sidste kald for Google Analytics NB: Dette blogindlæg...
  2. Gratis hjælp til Google Analytics Få hjælp til Google Analytics Alle kan få brug for...
  3. Google Analytics API tilgængeligt Google launcher nu API til Google Analytics Vi har ventet...
  4. Webanalytikeren nu Google Analytics Individual Qualified Har du Google Analytics IQ? Efter det i lang tid...
  5. Google Analytics Intelligence – Intelligent analyse Intelligent analyse fra Google Analytics Har du samme spørgsmål som...

Category : Google Analytics / Nyheder

Trackbacks & Pingbacks


Comments

Frederik trovatten oktober 20, 2009

Hold da kæft.. Det var noget af en mundfuld nye funktioner som ser meget lovende ud. Glæder mig virkelig til GA alerts! 20 mål? Sweet, det betyder at Adwords også får 20 mål! Tak for den gode nyhed jacob

Michael Kjeldsen oktober 20, 2009

Sikke en dag for Google – der har også været launch af Website Optimizer API :-)

Men Jacob, jeg har lige et spørgsmål:
Når Google arbejder med “tid på siden”, så er det jo traditionelt sket med at de tager tiden fra sidste sidevisning til den næste, og er tiden på siden forskellen mellem de to. Det har betydet, at sidste sidevisning reelt ikke kommer med, da der jo ikke er en ny sidevisning, til at udregne tiden.

Har det ændret sig i den nye opdatering, jf. specielt goal-muligheden/alerten der kan registrere tid på siden?

Jacob Kildebogaard oktober 20, 2009

@Trovatten: Det er en utrolig stribe af nyheder de har rullet ud. Meget spændende med engagement. Nu bliver det meget lettere for dig som Adwords mand at vise at du har skaffet en interessant bruger. Måske købte de ikke, men de så x antal sider, og viste dermed meget stor interesse for sitet og kommer derfor med høj sandsynlighed retur.

@Michael: Oooh, du skulle lige nævne den. Der er ikke sket noget på den front pt. Det vil kræve en helt anden metode at spore på, fx at Analytics koden “kalder” serveren fx hvert femte sekund (som Woopra gør det). Men du kan stadig selv lave den funktion hvis du meget gerne vil have tid på alle sider.

Pt. kører en mindre slåskamp mellem Google Analytics og Clicktale fordi Clicktale har udtalt at det med tiden er helt forkert i Analytics. Analytics “lovers” har svaret igen med at vise at Clicktale sporer brugerens mail og dermed går mod datalovgivningen. Interessant at følge, men viser at der nok ikke lige er noget nyt med hensyn til tidsregistreringen.

Ps.: Indlægget er skrevet lidt hurtigt for at viderebringe de fantastiske nyheder hurtigt, så bær over med formuleringer og forklaringer der er lidt korte for hovedet :-)

Kasper Pedersen oktober 21, 2009

Noget af det mere interessante i forhold til mobil tracking er at Google frigiver officielle server-side Google Analytics libraries. Den primære use-case er WAP-klienter (er utroligt nok stadigt i live), men server-side libraries kan jo også benyttes til andre klienter, der ikke understøtter Javascript. Så slut med selv at sidde og porte tracking scriptet over i PHP, Perl, JSP og C# (sorry, Ruby folk – I skal stadig selv porte det).

Advanced Table Filtering er også en lækker ting, som jeg personligt har bedt om i lang tid. Gør det meget nemmere eksempelvis at identificere keywords med høj bounce rate osv.

Men det fedeste er helt klart Analytics Intelligence. Det her er bare første iteration af algoritmen – den skal nok stille og roligt blive endnu bedre efterhånden som teamet får tweaket den.

Thomas From oktober 21, 2009

Bedste nyhed længe at starte dagen på – fedt!

Michael Kjeldsen oktober 21, 2009

@Jacob:
Se, det er jo derfor du skal hjælpe mig – jeg aner ikke, hvordan man gør sådan noget, og mine javascript-evner begrænser sig til cut’n'paste :-)

på Bartendermagasinet opererer jeg jo i høj grad med få sidevisninger (folk finder en drinkopskrift, printer den, og så er de videre i teksten), og derfor ville mere præcis angivelse af onlinetid og engagement være virkelig lækkert!

kenneth oktober 21, 2009

Nu bliver det meget lettere for dig som Adwords mand at vise at du har skaffet en interessant bruger. Måske købte de ikke, men de så x antal sider, og viste dermed meget stor interesse for sitet og kommer derfor med høj sandsynlighed retur.

Hvordan sætter man det op.

Kan du ikke lave nogen tutorials til forskellige mål opsætninger i analytics for os Newbies

Jacob Kildebogaard oktober 21, 2009

Det er virkelig fantastiske nyheder. Som jeg læste et sted, så er endnu en positiv ting at ændringerne ikke blot giver os de pågældende muligheder nu og her. Bagved ligger en klar forbedring af systemet, som fremover gør det meget lettere for Google Analytics at lave lækre ting.

Jeg har desværre ikke fået adgang, men er kommet på VIP listen, så jeg bør have adgang meget snart. Og så kan det jo godt være der kommer en enkelt guide her i weekenden ;-)

Hvad synes i er den fedeste nye feature? Skriv løs, det er spændende at høre.

Mailand oktober 21, 2009

Det fedeste – ubestridt hvis de har fået styr på custom variables. Glæder mig til at se om det kan måle sig med tilsvarende i SiteCatalyst.

Savner stadig noget seriøs excel-integration, tlf. support og en masse andre ting, som stadigvæk holder mig på SC… :-)

Jacob Kildebogaard oktober 21, 2009

@Mailand… Jeg arbejder selv en del med SiteCatalyst. Og har selv sørget for at implementeringer er helt spitze. Men selv der… SiteCatalyst HAR nogle elementer, som de andre systemer ikke har – fx upload af budgetter og excel-integration (her er Netminers dog klart overlegne). Men uploader du et budget kan du ikke justere (nå nej, der er heller ikke så mange der justerer budgetter…).

SiteCatalyst helt store mangel er filtrering og segmentering. Du kan ikke let og hurtigt se hvor mange af de brugere, der kom fra trafikkilde x med entrypage y, der købte produkt z.

Der er stadig grunde til at betale for et analyseværktøj, absolut, men Omniture bør virkelig oppe sig for at følge med. Måske Adobe kan få gang i noget udvikling igen. De kan passende starte med at gøre det muligt at se bouncerate for hele sitet over tid ;-)

Kasper Pedersen oktober 21, 2009

Custom vars er super fedt. En fed use case er eksempelvis forbedret campaign attribution. Jeg ved at der er nogle af de mere udviklingsmindede GAACs der er i gang med at udvikle en løsning baseret på de nye muligheder med custom vars.

Søren Sprogø oktober 21, 2009

Ufff, hvor skal der leges de næste mange dage.

Jeg har dog allerede fundet de første par mangler:

- I Custom Alerts er det ikke muligt at lave alerts baseret på Costs. Ville ellers være oplagt at lave en alert, når ens CPA for Adwords kampagner blev for høj.

- Jeg synes heller ikke det er muligt at oprette Alerts baseret på data fra eCommerce tracking? Men kun på goal tracking?

Søren Sprogø oktober 21, 2009

@Kasper: Uuuuh! Campaign Attribution!

Mit gæt er, at det (gratis) værktøj, det lykkedes at få dette ordentligt implementeret, vinder krigen. Indtil videre er det kun Omniture, der kan finde ud af at arbejde med dette. Men det værktøj koster jo en bondegård…

Christian Jessen oktober 23, 2009

Det er da godt nok nogle fede opdateringer.. Nu bruger jeg ikke Analytics til meget mere end “husbehov” pt., men der er da en del af tingene som jeg synes også påvirker os der ikke har brug for et kæmpe analyse værktøj..

Jacob Kildebogaard oktober 25, 2009

@Søren: Hvorfor mener du ikke Yahoo! kan arbejde med Campaign attribution? Jeg vil mene det er bedre end SiteCatalyst.

@Christian: Du har nemlig en rigtig god pointe. Flere af tingene gør bare livet lettere for os alle. Nu har du 20 mål at lege med,uden at du skal til at lave flere profiler osv.

Det er rigtig interessante nye muligheder. Der vil altid være ting man mener kan gøres bedre, og jeg har også allerede skrevet et par forslag til Google. Men vi kan nok også forvente justeringer, så lad os betragte det som v.1.0, og håbe v.1.5 osv kommer inden alt for længe.

Noget helt andet: Spøjst at se brugen af mit “Rating”-system. Trods nogle hundreder visninger har indlægget fået 3 stemmer, og trods den rigtig gode nyhed, så er det kun til 4,7 på 1-10. Dårlige anmeldelser modtages gerne, men det virker ikke helt som den fulde sandhed her. Hmm…

Søren Sprogø oktober 26, 2009

@jacob: Jeg har ikke arbejdet med Yahoo!, kun tidligere med IndexTools. Så hvis de har fået implementeret nogle nye features er jeg naturligvis galt på den.

IndexTools påstod godtnok at de kunne måle attribution, men rent faktisk var det kun First Known, Last Known, samt en måling, der ligner GA’s, som de understøttede. Jeg kunne godt tænke mig at måle ALLE de kanaler en besøgende har været igennem (plus evt. eksponeret for) fra det første besøg og til konverteringspunktet.

SiteCatalyst har jeg heller ikke arbejdet med, men jeg snakkede for et års tid siden med nogen, der beta-testede features, der kunne bruges til dette.

Se evt. scenariet i denne artikel for, hvad det er jeg godt kunne tænke mig at måle:
http://www.afdeling18.dk/blog/2008/2/28/udfordringer-med-tracking-af-conversion-rate.aspx

Mailand oktober 26, 2009

SC understøtter muligheden for First, Last og All… Hvor sidstnævnte sætter contribution ligeligt.

Mailand oktober 26, 2009

Update – du kan vælge Most Recent, Last og Linear for alle dine conversion variables samt campaign tracking – ligesom du selv kan vælge din expiration for alle variables. De ting i kombination er ret sejt!

Jacob Kildebogaard oktober 26, 2009

Well… @Mailand og @Søren: Alle tre værktøjer kan som sådan godt måle det. Det kræver blot noget kodning og kreativ sans.

I SiteCatalyst kan du helt korrekt vælge mellem om en eVar (som Campaigns er placeret i) skal have first eller last som kilde. I YWA registreres begge automatisk ;-) Lineær fordeling er fikst, og ganske fair. Det kan man ikke gøre i de andre. Men der er meget for og i mod.

I GA kan du også lave tricks, så dine cookies varighed ændres. Jeg har ikke prøvet dette i YWA, men lur mig om man ikke kan.

På den front er der ikke kommet meget nyt i YWA, men det behøvede de jo heller ikke ;-)

Skriv en kommentar

close
Facebook IconYouTube IconTwitter IconBesøg vores Google+ side