In-page Analytics – Analyse på sideniveau
Spændende nyhed fra Google Analytics: Nu kan du lære meget mere om brugerne på sideniveau. (Update: link til Googles eget indlæg – det var ikke udkommet da dette indlæg blev udgivet)
Der har netop været afholdt eMetrics i USA og det plejer at være tiden for at Google afslører det nye i Google Analytics. Men der var ingen pib og den officielle blog kører “kedelige” back-to-basic indlæg . Men men men, så kom dagen alligevel.
Jeg var inde og kontrollere opsætning for en kunde, og under menupunktet ”Indhold” finder jeg pludselig noget nyt – In-page Analytics (både dansk og engelsk – google translate har ikke været på spil endnu).
In-page Analytics – viden på sideniveau
Jeg er både glad og skeptisk for denne nyhed. Nye muligheder for at analysere glæder mig altid, det gør mit arbejde lettere og giver mine kunder bedre resultater. Men jeg er skeptisk da det nye menupunkt afløser det gamle menupunkt “Webstedsoverlejring”, som aldrig har fungeret rigtig godt.
In-page Analytics består af to ting:
- Data om siden som bouncerate, exit-rate osv
- Gode gamle webstedsoverlejring peppet op med ny grafik og en “klik under”
Del 1 – sideoplysninger
I venstre kolonne kan du se en masse data. I virkeligheden er der ikke noget nyt at hente, for det alle data du kan finde i andre menupunkter. Det nye er at det er samlet og præsenteret meget bedre. Det giver et formiddabelt overblik over hvordan en side performer.
Det er også interessant at man kan se de mere tørre tal som demografi og tekniske data, da det er sammenlignet med gennemsnittet. Nok ikke noget mange får resultater ud af, men ved at de er præsenteret på denne måde bliver det lettere at finde spændende ting.
In-page Analytics har også to “barer” der ikke er foldet ud med data, men som du kan klikke på og få mere viden om: Stien til og fra siden. Det er rigtig godt placeret her, og er let at se og tilgå. Dejligt tiltag.
Personligt kan jeg godt bruge det, men jeg vinder ikke heeeelt vildt på det. Men for brugere, der ikke spenderer hele deres liv i Analytics så er det et rigtig godt tiltag. Det er meget lettere at få overblik og overskue landingpage optimering.
Men Google – hvor er entries, altså antal brugere der er startet på siden? Der er kun en procentvis udregning som giver almindelige brugere panderynker over at skulle gange op og samtidig give usikkerhed om entydige visninger er det samme som sidevisninger (hvilket det ikke er – men om udregningen rent faktisk er lavet på entydige er ikke til at sige, det ville dog give mest mening).
Del 2 – webstedsoverlejringen
Et af de gamle problemer med overlejringen er at det ikke registreres hvor en bruger klikker – det registreres hvor brugeren går hen bagefter, og hvor der er link til denne efterfølgende side. Lad os tage et eksempel: Du kommer ind på forsiden af webanalytiker.dk og klikker på menupunktet “tracking”. Analytics registrerer så at du går til siden /tracking – men der er faktisk tre links på forsiden til denne side. Hvis 30 ud af 100 gør som du, bør der være 30% klikrate på det ene link og 0% på de to andre. Men da Analytics ikke registrerer HVOR der klikkes, så vil der stå 30% på alle tre links.
Sådan har det været bagudrettet, og den dårlige nyhed er at det stadig er sådan. Jeg har endnu ikke fået baggrundsviden fra Google, så jeg ved ikke om de har lavet tiltag der gør det skarpere. Google har dog tilføjet en smart ting – er der flere ens links, så er tallet markeret med stiplet linie om boblen.
En lækker ting er den nye “Klik under” feature – her kan du se hvor mange klik der har været under scroll i forhold til det skærmbillede du ser. Hvordan de har lavet data er dog næsten mere interessant, pga. ovennævnte problem med klik vs mange links. Jeg har et link under scroll hvor der stod 16%, men når jeg scroller op, så siger den 10% under scroll. Dvs. der er taget højde for at procentsatsen er for høj når linket er flere steder. Om Analytics tæller antal links og i ovenstående eksempel dividerer klik med 3 (altså antal klik divideret med antal links) ved jeg ikke (endnu).
Mine forslag til in-page Analytics udvidelser
(Tilføjet afsnit:) Jeg skal ikke være den der sabler nye gode initiativer ned, men vil alligevel give et par bud på forbedringer, som burde være ret lette for Analytics. Som Bror nævner i kommentarerne, så er demografi og tekniske oplysninger ikke vildt sexede eller brugbare for den almindelige bruger. Faktisk er det oftest kun interessant ved redesign. Så fold dette sammen og flyt nederst.
GIV MIG TRAFIKKILDER!!! Jeg vil se hvor brugerne kommer fra til den pågældende side. Punktet “indgående kilder” viser hvilke andre sider fra sitet brugeren kommer fra, men ikke eksternt – det er kun nævnt som “entrance”. Så Google: Giv os en oversigt over hvilke mediums der har givet trafik til den specifikke sider, en oversigt med søgeord der gav trafik samt en oversigt over henvisningswebsteder der linker ind til siden. Se DET er interessant og kan bruges når man evaluerer siden. Indtil da skal vi ud i avancerede segmenter, og her ryger der nogle brugere i svinget (sådan ca 95% af alle formentlig).
Så spændende nye muligheder fra Google, men stadig med mulighed for at gøre endnu lækrere. Data er alle data vi kunne se i forvejen, men desværre er det ikke de aller mest interessant eksisterende data.
Video introduktion til In-Page Analytics
Jeg har lavet en screencast video introduktion til In-Page Analytics
httpv://www.youtube.com/watch?v=pnrmhnNHkwY
Her er Googles egen beskrivelse:
httpv://www.youtube.com/watch?v=Nl8GW3M_2h0
Gavner det dig, er du glad for det nye overblik? Lad mig høre hvad du mener :o)
PS: Jeg har fået NYHEDSBREV: Tilmeld dig og få viden om nye projekter, gode tilbud og meget mere
Meget interessant opdatering! Det skal helt klart tjekkes ud.
Hvad synes du der er det bedste ved de nye features?
Pingback: www.anyhed.dk
@Simon: Fedt med din kommentar Jeg synes klart det bedste er overblikket over hvordan siden performer. Dvs. samling af alle informationer om siden i stedet for at man skal finde dem i forskellige dropdown menupunkter.
Delen til højre med selve webstedet kommer jeg aldrig til at bruge i den nuværende form – her skal “rigtige” værktøjer til som Clicktale eller mindre værktøjer som CrazyEgg
Jeg ser den største fordel er at man har mulighed for bedre indblik i om ens landingpages gør som man ønsker. Går folk den vej man ønsker?
Jeg elsker CrazyEgg – men må indrømme at jo færre værktøjer jeg har brug for, jo større er sandsyligheden for at jeg gør brug af dem.
Jeg tror måske at Google ikke er så meget for at indsamle den enorme mængde klik-data der vil gøre det muligt at se hvor folk rent faktisk klikker på siden, det er lidt en skam
Herudover så er topdemografi og topteknisk (hvad er det også for nogle navne?) rimlig ubrugeligt for de fleste.
Bliver spændende at se Userreports løsning med direkte krydsning af rigtig demografisk data :)!
@Bror: ja, du har ret i at de ikke er så interessante, men min pointe var at når data var der on the fly, så får man set dem og ser måske et mønster man ikke havde opdaget ellers.
Mht Userreport, så kræver det desværre at man tvinger brugerne gennem et meget langt skema. Den dag der kommer et survey kun med køn og alder integreret med Analytics, så begynder det at blive sjovt (også for brugerne)
Det ser rigtig interessant ud, og jeg bilder mig umiddelbart ind, at det er en nem metode til at få lidt mere ud af GA, hvis man er på det niveau, hvor man ellers kun ser på besøgstal.
Til gengæld synes jeg, at nogle af manglerne gør, at man hurtigt bliver lidt usikker på validiteten af dataene, bl.a. som du skriver, at flere forekomster af et link giver samme klikprocent alle de steder, hvor linket er placeret.
Og så, at man ikke kan se, hvor folk egentlig klikker. Jeg kan f.eks. ikke se, hvor en bestemt vare er blevet købt (der er nemlig flere muligheder for samme vare), men det kan være, at det kommer med i billedet, når jeg får konfigureret hændelsessporing.
Så umiddelbart tror jeg, at det vil give et godt overblik, hvis man ikke ved så meget om Analytics – som trin 2 efter kun at kigge på besøgstal.
Det er i hvert fald hurtigt at få et overblik over, hvilke varegrupper der besøges mest (når hovedmenuen er lig med varegrupper), uden at man har lavet ekstra sporing af det.
Hej Jacob
Spændende blogindlæg. Jeg bliver nok aldrig fan af Google’s måde at lave in-page analytics. Problemet er at hvis man har to links til samme side, kan man ikke se hvilken, der bliver benyttet mest. Til in-page analysis er jeg stadig tilhænger af Clicktale’s og Mouseflow’s tilgang.
/Martin
Det er rigtig ærgeligt at der ikke er sket noget med webstedsoverlejringen. Det er ellers en funktion som jeg finder meget nyttig, hvis man da kunne spore de enkelte links og ikke kun se totalen.
Er det noget som man har mulighed for med CrazyEgg og/eller findes der andre programmer i den boldgade?
Det blev da også lige en øjenåbner at tjekke betalingsflowet ud på denne nemme måde. 24 % klikker på linket for at læse handelsbetingelserne, inden de markerer afkrydsningsfeltet for at acceptere dem. Det er langt flere, end jeg umiddelbart havde forventet.
Godt indlæg! Som udgangspunkt synes jeg, at det er en fin ny feature. Jeg vil altid være fan af mere intuitive måder at visualisere data på, og med dette dette nærmer vi os. Jeg er dog også helt enig i problematikken med flere links på siden. Ville være rart faktisk at vide, HVOR der bliver klikket.
Personligt så jeg dog også gerne data for trafikkilder og søgeord fylde mere i stedet for data for browser og skærmopløsning. Og så savner jeg klart en drop-down menu til lettere at skifte mellem siderne.
Pingback: Analytics nyhed: In-page Analytics - Jacob Kildebogaard fra Webanalytiker.dk - Iværksætter Debatten Amino
@Martin + Johnny: Nu kom Googles eget blogindlæg så, hvor de godt ved at det er et problem med klikkene. De går faktisk så langt og indikerer at det bliver løst på sigt. Men indtil da stemmer jeg klart med i koret om at bruge et andet værktøj til klikanalysen…
@Chris: Ja, CrazyEgg er en klassiker inden for klik-analyse. Clicktale kan det også, og i meget mere avanceret grad. Ellers er der også Mouseflow (meget a la Clicktale) og ClickDensity (a la CrazyEgg).
@Johnny: Fedt Til analyse af flowet kan jeg også anbefale at kigge på stien fra siden, det har man kunne hele tiden (Side 197 i Analyticsbogen)
@Maria: Ja god ide med bedre navigationsmuligheder. Dog kan man klikke sig rundt på sitet, hvilket også er en ganske god ting.
Fedt med alle jeres kommentarer, bliv endelig ved
Tak for et godt indlæg og video på Amino
Jeg legede også lidt med det henover weekenden!
Tak for en fin gennemgang — er det mig, der er småblind, eller er der ikke nogen eksportfunktion (pdf ville være rart)?
Derudover helt enig ang. at det er en skam, at clicks ikke kan trackes på andet end url-niveau.
alt godt,
Kasper