Automatiske underretninger med Google Analytics
Tilpasset rapportering i Google Analytics
I oktober kom Google Analytics med nye funktioner, og alle de dejlige nye funktioner gav en tidlig jul til alle webanalytikere. Nu er det for alvor snart jul, for alle skulle nu have adgang til Google Analytics Intelligence.
Dette er afsnit 2 i min serie om Google Analytics Intelligence. Første afsnit handlede om den automatiske analyse i intelligence, som hjælper dig med at se om en dag, uge eller måned skilte sig ud på nogle områder i forhold til tidligere.
I dag får du del 2: Tilpasset og automatisk underretning fra Google Analytics.
Tilpassede underretninger via intelligence
I mine øjne er dette en fantastisk nyhed, og jeg vil faktisk kalde den mere brugbar end den avancerede automatiske analyse, som jeg omtalte i del 1. For denne funktion kan spare dig en masse tid, og kan spare dig for en masse penge.
Hvad skal du underrettes om?
Hvad der vil give dig mest værdi afhænger af din forretning, men lad mig inspirere lidt.
Optimer din landingpage
Du kører en masse adwords kampagner, og har 4 sider / landingpages, som får rigtig meget trafik. Du bruger altså rigtig mange penge på at få brugerne herhen. Du har kigget i din Google Analytics statistik, og kan se at det går fint nok, men har knap tid til at holde øje med dette. Din bouncerate er pt. 30% for alle fire sider.
Løsning: Sæt en alert op for dine fire landingpages. Bliv informeret når din bouncerate er højere end 40%. På den måde får du automatisk besked når der er brug for din opmærksomhed, og du kan med det samme sætte ind og forbedre din landingpages. Helt uden at du skal bruge tid på løbende at holde øje, så får du nu at vide præcis når der er brug for at du gør noget.
I mit tidligere blogindlæg Sæt dig i brugerens sted med Adwords er der mere om samme emne og tankerne bag bouncerates og landingpages. Da jeg skrev indlægget var det ikke muligt i Google Analytics, så det er jo en fantastisk at det nu er muligt.
Opsætning: Du skal sætte siderne op hver for sig, når det er fire specifikke landingpages. Hedder din ene side “/produkter/ daxie2.html” skal det se således ud:
(Dvs. først går du ind på menupunktet Intelligence og klikker på “+opret en tilpasset rapportering”, og så kommer du hen til hvor du sætter det op).
Overvåg dine bannerkampagner med tilpasset rapportering
En anden mulighed er at du betaler et medie for fast at levere minimum 100 besøg om ugen. Det går også fint pt. Men du vil gerne vide hvis de pludselig ikke overholder deres aftale.
Tilpasset rapport: Du kan få denne info med forskellige betingelser. Du kan sætte op, så du får besked hvis antallet er mindre end 100, eller du kan sætte op hvis antallet af besøg falder med xx procent i forhold til ugen før. Sidstnævnte ser således ud:
Hvad kan du rapportere?
Som udgangspunkt er det ikke alle variable du kan lave underretninger ud fra (billede til højre):
Og det er ikke alle metrics du kan bruge som “kravet” (billede nedenunder):
Som Hr. Sprogø allerede har omtalt, så er det ikke meget man ser til Ebusiness variablene. Hvis du ønsker at få rapporter hvis den gennemsnitlige indtjening pr. besøg fra en given trafikkilde falder (eller stiger), så kan du kun gøre det på baggrund af målværdien, og ikke hvad de reelt leverer af omsætning.
Det er altså endnu ikke alt der kan lade sig gøre, men i mine øjne er det et rigtig godt udgangspunkt, og jeg er sikker på at mulighederne bliver udvidet med tiden.
Alarmer i andre systemer
Dette indlæg er om nyheden i Google Analytics, men bruger du Yahoo! Web Analytics eller Sitecatalyst, så er mulighederne der allerede. Det er bare om at komme i gang og sætte disse alerts op. Det vil spare dig for bekymringer og tid og penge.
Hvad er det første du sætter op, fordi det giver dig mest værdi? Giv dit bud og inspirer os alle.
Automatiske underretninger med Google Analytics,
Pingback: www.anyhed.dk
Hej Jakob.
Super godt indlæg. Jeg er ikke selv kommet i gang med at bruge denne nye feature, så din guide er vel et passende skub til at få gjort noget ved det
Martin
Hej Jakob
Godt andet indlæg:-)
Jeg forestiller mig at lave en automatisk underretning, når antallet af besøgende via søgemaskiner (de facto Google) falder eller stiger væsentligt under det nuværende niveau.
Det er en kontant måde at blive opmærksom på om Google ændrer i deres parametre og ændringerne har betydning for Servicestyrelsens websted.
Men mulighederne er legio.
Mh
Brian Bentzen
@Martin: Så er det bare at komme igang
@Brian: Mange tak. Jeg håber det var værd at vente på.
Den første alert jeg opsatte var omkring bounceraten på hele afsnittet under menupunktet “Analyse”. Man kan nemlig også opsætte alerts omkring sideafsnit, hvilket kan være super gavnligt i nogle tilfælde.
De nye muligheder i Analytics, gør det helt klart lettere, hvis der er flere igangværende indsatsområder.
Tak for en super opdatering.
De automatiske underretninger er simpelthen en genistreg fra Googles side. Det giver virkelig meget værdi for os brugere.
Jeg har også selv været igang med at sætte forskellige alerts op, og det fungerer jo bare
De første par stykker jeg satte op var også omkring bounceraten, og det er fedt at kunne blive orienteret når der sker større udsving. Både positive såvel som negative.
Og godt indlæg igen Jacob – som sædvanlig.
@Henrik: Det er absolut vejen frem til at holde fokus på specifikke elementer uden at bruge for meget tid på det. Man skal selvfølgelig ikke læne sig tilbage og glemme at logge ind og analysere, men det tror jeg heller ikke om mine læsere
@Kim: Rigtig god pointe – sæt også mål op så du får besked når det går super godt! Det er vigtigt ikke kun at få at vide når det går dårligt, for du kan bruge de gode resultater til at fokusere på de elementer, der har påvirket resultatet så positivt.