Yahoo! Web Analytics fordele

Det er et dybt avanceret webanalyse værktøj, med et godt segmenteringssystem. Du kan opsætte salg i mange niveauer (totalset, produktkategorier, produktvariation, enkelt produkter) mv, så du hurtigt kan få et overblik og samtidig gå helt ned i detaljerne. Derudover byder Yahoo! Web Analytics på en kampagne oversigt, så du hurtigt kan få et overblik over ROI på de forskellige trafikkanaler (også de ikke-betalte). Endnu er det en fordel at tracking af actions (fx salg, udfyldt kontaktformular, klik på værdiskabende link mv) ikke er baseret på URL (som i Google Analytics), men på action-koder. Det giver bedre muligheder for at spore alt.

Ulemper ved Yahoo! Web Analytics

Man skal have et vist kendskab til værktøjet for at få implementeringen af de mere avancerede elementer med. For nybegyndere er der større barrierer for at gå i gang med dette værktøj, men tager man kampen op vil jeg vurdere det som fornuftigt :-)

Øvrige bemærkninger

Systemet går også under navnet “Indextools”, som det hed inden Yahoo! købte det. Dennis Mortensen (som er chef for foretagendet – dansker i øvrigt) har udgivet bog i maj 2009, som kan hjælpe dig godt på vej. Yahoo! Web Analytics markerer sig specielt positivt i forhold til Google Analytics ved de avancerede e-business muligheder, heriblandt upload af tilknyttede produktinformationer (upload fx hvem der er produktmanager for hvert produkt, og du kan derefter lave en tabel, som viser salg og sidevisninger i forhold til produktmanagerens produkter.).

Pris

Siden overtagelsen hos Yahoo! er Yahoo! Web Analytics gratis, men først tilgængeligt for alle i løbet af 2009. Dog kan tidligere Indextools partnere hjælpe dig med en konto (fx Deducta Analytics).

Web: http://web.analytics.yahoo.com/

Læs blogindlæg om Yahoo! Web Analytics

Læs også om systemerne Google Analytics, Woopra Realtime Tracking, Gemius Traffic, Netminers, Omniture SiteCatalyst samt Clicktale