Afvisningsprocent

AdWords bog

 

Afvisningsprocenten er et af de absolut vigtigste begreber indenfor webanalyse, så hvis du er i tvivl om hvad begrebet betyder, så læs med her. Afvisningsprocent hedder på engelsk bouncerate. Begge begreber bruges, da det falder mange mere naturligt at sige “et bounce” i forhold til “en afvisning”.

Hvad er afvisningsprocent?

Den mest benyttede definition på afvisningsprocent er som følger:

Besøg hvor brugeren kun ser én side på hjemmesiden og derefter forlader hjemmesiden igen

Det betyder at hvis du har 200 besøg på din hjemmeside, hvoraf 80 af dem kun ser én side, så er din afvisningsprocent på 40%. Overordnet set gælder det om at have den lavest mulige afvisningsprocent, da det sjældent kan betegnes som en succes at brugeren smutter med det samme igen. Avinash kalder det “They came, they puked, they left” hvilket dækker meget godt over hvad begrebet dækker.

Jeg forklarer gerne begrebet ved at tænke i normale fysiske butikrammer. Forestil dig at du har en butik med en svingdør. Der er en masse der kommer ind og kigger på dine varer og alt er fint. Men hvis du har en afvisningsprocent på fx. 50%, så forestil dig at stå i din butik, se 10 personer komme ind i svingdøren, men 5 af dem fortsætter med døren rundt og ud af butikken igen. De når kun lige at se de varer du har sat ved døren, og intet andet. Havde du en fysisk butik ville du straks løbe hen og hive fat i dem og høre hvad der er galt med din butik, eller prøve at placere varerne ved døren anderledes. Det samme skal du tænke ift. dine landingpage, hvis de ikke virker som startsider, så optimer dem, så brugerne bliver og køber.

Den avancerede forklaring – og helt korrekte

Jeg vil gerne give en mere avanceret forklaring på afvisningsprocenten, som faktisk er den helt rigtige for Google Analytics:

Besøg hvor brugeren kun ser én side på hjemmesiden, og ikke udfører en handling, der spores med hændelsessporing, og derefter forlader hjemmesiden igen

Efterhånden som flere og flere begynder at bruge hændelsessporing (eventtracking på engelsk), så er det vigtigt at få med at det påvirker din afvisningsprocent. Afvisningsprocenten kan derfor i højere grad tænkes som besøg, hvor brugeren ikke har haft interaktion med sitet, udover den ene første sidevisning. For andre systemer end Google Analytics kan andre sporinger påvirke afvisningsprocenten.

Hvad er en god afvisningsprocent?

Jeg bliver ofte spurgt om hvad der er en god afvisningsprocent, og spørgsmålet er ganske relevant. Hvornår bør du arbejde for at sænke din afvisningsprocent, og hvornår er den fornuftig?

Som grundregel er en afvisningsprocent på ca 30% eller derunder ganske fornuftig. Der er mange sites, der har afvisningsprocenter på både 40%, 50% og 60%, så frygt ikke hvis din er deroppe omkring. Men det gælder om at tage fat og optimere. Afvisningsprocent afhænger også meget af hvilken type site du har. Hvis du driver en blog, hvor der er mange faste læsere, så vil du automatisk have en høj afvisningsprocent, da dine læsere kun kommer for at læse det sidste nye. Driver du derimod en webshop, så bør du ikke have for høj en afvisningsrate da det er meningen du skal sælge til dine brugere :-)

Segmenter i forhold til trafikkilde og startside

Når du skal forbedre din afvisningsprocent, så er det vigtigt at du kigger på hvilke trafikkilder, og hvilke startsider, der har høj afvisningsprocent. En side med åbningstider kan godt have en høj afvisningsprocent fra brugere der har søgt “åbningstider xxx.dk”. Og det er helt ok, det er ikke en negativ ting. Men sider og søgeord hvor du er interesseret i at brugeren bliver skal du have fokus på og få sænket bounceraten. God arbejdslyst :-)

Forskel på afvisningsprocent og afslutningsprocent

De to begreber ligger meget tæt op ad hinanden, men har forskellig betydning. Afvisningsprocenten viser som nævnt hvor mange, der kun ser én side. Afslutningsprocenten derimod viser hvor mange af dem, som har set den pågældende side, og forladt sitet på den side. Hvis afslutningsprocenten på forsiden er 30%, så kan det betyde at der er 100 der har set forsiden, og ved 30 af disse visninger forlod brugeren sitet. Brugeren kan have set 1, 3 eller sågar 100 sider inden, men det er blot den sidste side i besøget.

Læs mere: Hvad er afslutningsprocent?

close
Facebook IconYouTube IconTwitter IconBesøg vores Google+ side