Sådan sporer du interne søgninger

Har du en intern søgefunktion på dit site? Så skal du kigge med her.

Der er kun to steder i Analytics hvor vi får brugernes egne ord på hvad de søger. Det ene er søgningerne fra Google (både organisk og AdWords), og det andet er når brugerne søger inde på sitet.

Søgefunktionen inde på sitet er ofte stærkt overset i Analytics data, og det er en stor fejl. Data er fantastisk værdifulde for de siger en masse om

  • Hvad kan brugerne ikke finde?
  • Hvad tror brugerne du har på sitet
  • Hvilke søgninger giver et dårligt resultat?

For en typisk webshop hvor søgefunktionen ligger oppe i højre hjørne, uden at være voldsomt fremhævet, der vil ca 1-3% af alle besøg indeholde en søgning. Selvom andelen ikke er større, så er det en vigtig gruppe – det er brugere, der i så høj grad gerne vil købe hos dig, at de bruger ekstra tid på at lave en intern søgning og håbe det giver bedre resultater.

Sådan sporer du de interne søgninger

Du kan få alle de dejlige data let ind i analytics hvis du blot laver en simpel opsætning. Det eneste det kræver er at søgeordet indgår i URL på resultatsiden, og det gør det i 90-95% af tilfældene.

Så her er en guide til at spore de interne søgninger.

Trin 1: Lav en søgning

Først skal du lave en søgning på dit eget site, for at se hvordan søgeresultatsiden ser ud. Dvs. du skal se hvordan URL på dine søgeresultatside ser ud. Søger jeg på “test” får jeg følgende URL her på sitet:

http://www.webanalytiker.dk/?s=test&Submit=Go

Trin 2: Find Søgeordet og parameteren

I den pågældende URL skal vi så finde søgeordet.

Der står /?s=test midt i. Bemærk alt efter søgeordet er ligegyldigt, væk med det.

Det vi skal finde er det der står FØR =, der står før søgeordet.

I dette tilfælde står der “s”. I andre tilfælde står der “q”, “keyword”, “kw” eller andet i den stil.

Trin 3: Indsæt parameteren i Analytics

Først skal du klikke på Admin oppe i højre hjørne:

Klik derefter på det profilnavn, hvor du vil sætte søgningen op for:

Klik så på “profile settings” længst til højre:

Og til sidst, så skal du

a: Aktivere interne søgninger

b: Indsatte det du fandt i trin 2, der for mit sites tilfælde var s.

Udnyt dine data

Fremadrettet får du en masse spændende data under  “Content” > “Site Search”. Bla. kan du under Search Term menupunktet se hvilke søgeord, brugerne har søgt på.

Jeg har tidligere skrevet mere om brugen af data om interne søgninger, det kan du læse her.

 

 

 

 

 

 

 

 

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)

Har du også overvejet at læse følgende spændende blogindlæg?:

  1. Bruges din interne søgemaskine til optimering? Webstedssøgning: Din interne søgemaskine er vigtigere end du tror Alt...
  2. Topsites sporer ikke 404 sider I aften afholder FDIH det årlige E-handelspris arrangement. Der er...
  3. Sådan analyserer du dine søgeord i Google Analytics Mange sites får mere end halvdelen af trafikken fra søgemaskinernes...

2 tanker om "Sådan sporer du interne søgninger"

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>