Kend definitionerne i din webstatistik
Kend definitionerne på dit analyse værktøj
Det vigtigste er ikke nødvendigvis om tingene måles på den ene eller den anden måde. Det vigtigste er, at du ved hvilken! Den internationale Web Analytics Association har lavet en branchestandard for hvad de forskellige begreber betyder.
Bounce rate
Definitionen på bounce rate fx “Single page view visits divided by entry pages”. Så kort kan det gøres (diskussionen om 1 sidevisning vs 5-10 sek. tager jeg lige en anden god gang ).
Hvis du er interesseret i at læse alle definitionerne så Hent Web Analytics Association Webanalyse termer definition her.
Men en ting er hvad branchens guidelines foreskriver, en langt vigtigere ting er hvad dit værktøj leverer. Et par flinke herrer har fulgt op på dette og du kan derfor læse præcis hvilke definitioner, der gælder for dit værktøj.
Definitioner i Indextools / Yahoo! Web Analytics
Dennis Mortensen, den danske direktør for Yahoo! Web Analytics, får lov at komme på banen først, da han startede bølgen. Han valgte at følge op på ansvaret som udbyderne har, og lavede derfor et blogindlæg hvor han gennemgår de 26 begreber. 23 af dem indgår i Indextools og 20 af dem er med præcis samme definition.
De 3 der skiller sig ud er Return Visitor, Internal refferrer samt Search refferrer.
Se Dennis´ fine oversigt på http://visualrevenue.com/blog/2008/03/web-analytics-definitions-waa.html
Definitioner Google Analytics
Justin Cutroni fra EpikOne fik fulgt op på ovenstående indlæg, ved at lave et tilsvarende for Google Analytics.
Google Analytics kan være med på 19 af de 26 termer, hvoraf størstedelen af de resterende 7 helt mangler.
Repeat visitor, Internal refferer, External refferer, Search refferer, original refferer og Single-page Visits indgår slet ikke mens Refferer har en anden definition.
Se Justins oversigt her: http://www.epikone.com/blog/2008/09/21/google-analytics-compliance-with-waa-standard-metrics/
Kendte du listen på forhånd?
Glimrende indlæg. Det er bestemt et område der er værd at undersøge hvis man virkelig skal have helt korrekte tal, for at de er brugbare.
I denne forbindelse har Søren J lavet et rigtig godt og kritisk indlæg:
http://www.sorenj.net/2008/11/18/den-bevidste-misvisning-i-google-analytics/
Mange tak for din kommentar Jacob. Hvis du syntes Sørens indlæg var interessant, så vil jeg opfordre dig til at læse mit nye indlæg: http://www.webanalytiker.dk/2009/02/10/google-analytics-med-fejl-eller/
Men det er altid vigtigt at have styr på sine data. Min gamle studiekammerat sagde som rigtigt mat´er (Cand.merc.(mat).): Stol kun på de data du selv har manipuleret