Kend definitionerne på dit analyse værktøj

Det vigtigste er ikke nødvendigvis om tingene måles på den ene eller den anden måde. Det vigtigste er, at du ved hvilken! Den internationale Web Analytics Association har lavet en branchestandard for hvad de forskellige begreber betyder.

Bounce rate

Definitionen på bounce rate fx “Single page view visits divided by entry pages”. Så kort kan det gøres (diskussionen om 1 sidevisning vs 5-10 sek. tager jeg lige en anden god gang :-) ).

Hvis du er interesseret i at læse alle definitionerne så Hent Web Analytics Association Webanalyse termer definition her.

Men en ting er hvad branchens guidelines foreskriver, en langt vigtigere ting er hvad dit værktøj leverer. Et par flinke herrer har fulgt op på dette og du kan derfor læse præcis hvilke definitioner, der gælder for dit værktøj.

Definitioner i Indextools / Yahoo! Web Analytics

Dennis Mortensen, den danske direktør for Yahoo! Web Analytics, får lov at komme på banen først, da han startede bølgen. Han valgte at følge op på ansvaret som udbyderne har, og lavede derfor et blogindlæg hvor han gennemgår de 26 begreber. 23 af dem indgår i Indextools og 20 af dem er med præcis samme definition.

De 3 der skiller sig ud er Return Visitor, Internal refferrer samt Search refferrer.

Se Dennis´ fine oversigt på http://visualrevenue.com/blog/2008/03/web-analytics-definitions-waa.html 

Definitioner Google Analytics

Justin Cutroni fra EpikOne fik fulgt op på ovenstående indlæg, ved at lave et tilsvarende for Google Analytics.

Google Analytics kan være med på 19 af de 26 termer, hvoraf størstedelen af de resterende 7 helt mangler.

Repeat visitor, Internal refferer, External refferer, Search refferer, original refferer og Single-page Visits indgår slet ikke mens Refferer har en anden definition.

Se Justins oversigt her: http://www.epikone.com/blog/2008/09/21/google-analytics-compliance-with-waa-standard-metrics/

Kendte du listen på forhånd?

 

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)