Gratis analyseværktøjer: Gratis webstatistik
Temauge dag 1: Gratis Webstatistik værktøjer
Så er der dømt temauge med gratis produkter, der kan bidrage til optimering af dit website ud fra analyser. Der er mange aspekter i forhold til at indsamle data om sitet og hovedgrupperne er følgende:
- Tracking / webstatistik
- Tracking af klik på sitet
- AB test
- Brugertilfredshedsanalyser
- Analyse af scroll og videoer
- Chat med brugerne – direkte på sitet
- Værktøj til at rekrutere respondenter
Emnerne prioriteres på en måde så de først omtalte er de vigtigste at gennemføre. Dagens emne er derfor
Webstatistik og registrering af brugernes adfærd
Dette område er i fuld udvikling, og i en sådan grad, at systemer, der tidligere kostede penge er blevet gratis. Som kandidater til gratis tracking har vi derfor:
Webstatistik tools: Google Analytics, Woopra og Yahoo! Web Analytics (dog først gratis tilgængeligt for alle i løbet af 1. Kvartal 2009).
Alle tre tracking systemer leverer de grundlæggende data ved blot at installere en grundkode på alle siderne på dit site. Du får dermed helt gratis adgang til data som
- Hvor kom brugerne fra?
- Hvilke søgeord brugte brugerne til at finde mit site?
- Hvor mange sider så brugerne i gennemsnit?
- Hvilket indhold er det mest læste ?
- Og mange flere statistik data om dit site…
Alt du skal investere er 15 min. Til at gå ind på de ovennævnte sider, oprette en konto, placere tracking kode på dit site og vente på at der kommer data ind. Når du så har fundet ud af hvor fantastisk det er med alle de data, så vil jeg anbefale at gå et skridt længere og sætte mål op, frafiltrere egen IP-adresse og sætte flere detaljer op (som tracking af interne søgninger). Systemerne er ganske gratis, og kræver kun at man opretter en konto hos dem. Hos Woopra skal man dog vente på godkendelse, hvilket kan tage op til flere uger. Tålmodighed er en dyd når man venter spændt J
Hvilket webstatistik system skal du vælge?
De tre gratis systemer udmærker sig på hver sin vis, hvilket giver en god alsidighed i markedet.
Google Analytics
Det lettest tilgængelige system. Det er let at få et overblik over data, og der er opsat dashboard fra start af som viser data fra forskellige faneblade. Det er efter min mening ikke de mest vitale nøgletal, men det er en start at justere ud fra (jeg kan fx. Anbefale at tilføje søgeordene brugeren har brugt for at finde dit site – det er yderst væsentligt at kende). Google Analytics vil jeg i stor udstrækning anbefale til størstedelen der ønsker at gå i gang med at tracke deres websites trafik. Det er som nævnt hurtigt at komme i gang med og giver et godt indtryk af hvad der er muligt. Har man større behov end Google Analytics kan opfylde, så kan man efterfølgende investere i et betalt system (SiteCatalyst eller Netminers) eller se om Yahoo! Web Analytics kan klare de sidste mangler. Største minus ved Google Analytics er at man skal være lidt kreativ med koderne hvis man skal spore events og actions, som ikke har unikke URL´er (fx klik mv).
Yahoo! Web Analytics
Yahoo! Web Analytics er lige så let at implementere som Google Analytics, hvis man venter med action-koderne og de øvrige detaljer. Det kan man fint hvis man til start ønsker at lære denne verden lidt bedre at kende. Systemet er derimod lidt mere komplekst at gå i kast med end Google Analytics og kræver lidt mere tid at sætte sig ind i. Får man bugt med start udfordringerne, og får opsat kampagne oversigt, action tracking, sporing af interne søgninger og ebusiness, så er det til gengæld et ganske avanceret system som før var godt i forhold til prisen, og nu er gratis med samme mange spændende muligheder. Dette system vil jeg derfor anbefale til alle som har mod på at give sig i kast med lidt mere avancerede systemer, eller som vil investere nogle konsulenttimer til at få installationen op og køre i 5 gear. For det er først når detaljerne er kælet for, at systemet for alvor kommer til sin ret.
Woopra
Woopra er i en helt anden kategori. Igen skal koderne blot på alle sider. Forestil dig at du er børmægler og ser aktiekurserne kører hen af skærmen og der er fuld aktivitet med udsving og køb og salg. Sådan er Woopra cirka. Der er kurver og procentmæssige forskelle i forhold til timer og dage og hver gang en ny bruger kommer på sitet popper de op på et landkort. Systemet er dermed super overlegent når det drejer sig om realtime (Yahoo! Web Analytics go home) og man kan tilmed følge en bruger rundt på sitet og starte en chat med brugeren. Dette har sin pris på andre kontoer, og indtil videre har jeg ikke set skyggen af ebusiness eller avancerede opsætninger. Det skal dog siges at systemet stadig er i beta og de varsler en gratis udgave samt en betalt udgave. Jeg håber at den betalte variation bliver langt mere avanceret og at den nuværende forbliver gratis. Mindre kan ikke gøre det, da jeg i så fald mener at systemet bliver for tyndt. Woopra anbefales til dem, som vil have statistikken kørende på væggen så medarbejderne kan se udviklingen samt dem, som ønsker at foretage kvalitative analyser på en lidt anden måde. Nemlig ved at starte en chat med nogle brugere samt at se hvordan enkelte brugerne bevæger sig rundt.
Så opret din konto allerede i dag og få data på dit website i morgen, ganske gratis (well ok.. Kun Google Analytics er klar med det samme, I know, I know). I morgen fortsætter jeg med at fortælle om hvordan du får registreret brugernes klik ganske gratis, så smut ind forbi bloggen igen allerede i morgen.
Læs mere om gratis analyseværktøjer i denne temaserie:
Temadag 2: Gratis registrering af brugernes klik
Temadag 3: Gratis AB test med Google Website Optimizer
Temadag 4: Gratis brugertilfredshedsanalyse
Hej Jacob, ville det ikke være oplagt at berette lidt om det system du selv måler med her på sitet GoingUp – kan se det kombinerer SEO + Analytics, men er det noget ved. Jeg bliver lidt skeptisk, når jeg ser at det også kommer til at kunne håndtere linksalg.
Btw, så vil jeg råde dig til at installére wordpress plugin: Subscribe to comments – det sikrer i højere grad at brugerne vender tilbage til diskussionen
Hej Thore
Mange tak for din kommentar.
Det er helt rigtigt, jeg skal have lavet et indlæg om GoingUp. Jeg har dog først lige lagt det på sitet, så jeg venter til jeg har lidt data at arbejde med, så jeg for alvor kan sætte systemet på prøve. Så det bliver først en gang i det nye år
Det spændende ved GoingUp som jeg ser det, er netop at det kombinerer elementer som SEO og inddrager søgemaskineplacering så man har den variabel med i data. Det bliver spændende at se om det er lavet ordentligt og på en brugbar måde.
Tak for forslag om “Subscribe to comments”. Jeg har installeret det nu, men det ser lidt sjovt ud, så jeg må have min WP guru Brian ind over ser det ud til
Hilsen Webanalytikeren
Herligt. kan godt være det ser lidt sjovt ud pt med placeringen, men funktionen er fantastisk. Glæder mig til at høre mere om GoingUp
Lækkert site du har her. Kom ind via artiklen på kforum og er blevet mere interesseret i Yahoo! Web Analytics. Har et spørgsmål:
Hvordan har Web Analytics det med Google Adwords? Google Analytics håndtering af det er stort set upåklagelig, så den vil jeg nødig miste hvis jeg skifter analysesystem. Kan du uddybe lidt her?
Hej Jokke, sjovt at støde ind i dig her hos Jacob – som helt sikkert kan give dig et godt svar. Jeg har ikke selv haft fornøjelsen af Yahoo endnu, men jeg tror du rammer hovedet på sømmet. Hvis du har et væsentligt adwordsbudget at holde øje med, så bør du ikke skifte system, men evt. blot vælge at supplere. What say you Jacob?
@ Jacob – fedt, at du har fået comment subscribe plugin’et til at virke. Den er guld værd ift. returning visitors
Hehe, jamen goddag Thore. Den danske web-verden er lille.
Adwordsbudgettet er i vægtklassen “væsentlig”, så jeg vil meget gerne vide noget om hvordan Yahoo tackler den del.
Det kunne være sitets payoff skulle ændres til “Webanalytiker.dk – stedet man mødes”
Der er ingen tvivl om at det er vigtigt at kunne analysere effekten, ikke bare af adwords, men af alle kampagnerne. Når Indextools frigives til alle laver jeg en række sammenligninger med Google Analytics på godt og ondt (systemerne har hver især deres fordele og ulemper).
Men et hurtigt svar er at man i rigtig god grad kan analysere på sin adwords kampagne i Indextools også. Man kan tilmed få udgifterne med også, så du kan få en oversigt over dine kampagner – udgift vs. omsætning genereret. Det eneste der ikke automatisk kan ses, som kan ses i Google Analytics, er placeringen af annoncen (altså resultaterne i forhold til om brugeren klikkede på annoncen da den lå nr 1, 2 eller 7 på Google. Dette bør dog også kunne sættes op, da jeg mener denne værdi videresendes i referenceURL´en). Rent praktisk foregår det Indextools ved at man opsætter en campaign ved at angive ens kontonr. og password til Google Adwords. SÅ henter systemet selv data, så på den måde er det et meget brugervenligt API udtræk.
Indextools har faktisk nydt stor respekt for deres bid-management, så de er absolut fokuserede på CPC og analyse og optimering heraf.
Joakim – I bør i øvrigt opdatere jeres Google Analytics kode på zmags.dk – med den nuværende går i glip af Analytics´ nye features som event-tracking
Tak for svaret Jacob. Ja, der er da ved at gå årgangstræf i det herinde.
Det ser ud til at Indextools / WebAnalytics klarer det vi har brug for.
Vi har med vilje ikke opdateret fra urchin til ga. Det er et større arbejde, da vi har sat goals op også. Så det er nu vi skal vurdere om Analytics er langtidsholdbart eller vi skal prøve noget andet.
For brugere, som finder ovenstående debat om analyse af Adwords i hhv. Indextools og Google Analytics interessant, så kan der læses meget mere i blog indlægget: http://www.webanalytiker.dk/2009/01/27/analytics-vs-indextools-adwords-evaluering/