Temauge dag 1: Gratis Webstatistik værktøjer

Så er der dømt temauge med gratis produkter, der kan bidrage til optimering af dit website ud fra analyser. Der er mange aspekter i forhold til at indsamle data om sitet og hovedgrupperne er følgende:

  • Tracking / webstatistik
  • Tracking af klik på sitet
  • AB test
  • Brugertilfredshedsanalyser
  • Analyse af scroll og videoer
  • Chat med brugerne – direkte på sitet
  • Værktøj til at rekrutere respondenter

Emnerne prioriteres på en måde så de først omtalte er de vigtigste at gennemføre. Dagens emne er derfor

Webstatistik og registrering af brugernes adfærd

Dette område er i fuld udvikling, og i en sådan grad, at systemer, der tidligere kostede penge er blevet gratis. Som kandidater til gratis tracking har vi derfor:

Webstatistik tools: Google Analytics,  Woopra og Yahoo! Web Analytics (dog først gratis tilgængeligt for alle i løbet af 1. Kvartal 2009).

Alle tre tracking systemer leverer de grundlæggende data ved blot at installere en grundkode på alle siderne på dit site. Du får dermed helt gratis adgang til data som

  • Hvor kom brugerne fra?
  • Hvilke søgeord brugte brugerne til at finde mit site?
  • Hvor mange sider så brugerne i gennemsnit?
  • Hvilket indhold er det mest læste ?
  • Og mange flere statistik data om dit site…

Alt du skal investere er 15 min. Til at gå ind på de ovennævnte sider, oprette en konto, placere tracking kode på dit site og vente på at der kommer data ind. Når du så har fundet ud af hvor fantastisk det er med alle de data, så vil jeg anbefale at gå et skridt længere og sætte mål op, frafiltrere egen IP-adresse og sætte flere detaljer op (som tracking af interne søgninger). Systemerne er ganske gratis, og kræver kun at man opretter en konto hos dem. Hos Woopra skal man dog vente på godkendelse, hvilket kan tage op til flere uger. Tålmodighed er en dyd når man venter spændt J

Hvilket webstatistik system skal du vælge?

De tre gratis systemer udmærker sig på hver sin vis, hvilket giver en god alsidighed i markedet.

Google Analytics

Det lettest tilgængelige system. Det er let at få et overblik over data, og der er opsat dashboard fra start af som viser data fra forskellige faneblade. Det er efter min mening ikke de mest vitale nøgletal, men det er en start at justere ud fra (jeg kan fx. Anbefale at tilføje søgeordene brugeren har brugt for at finde dit site – det er yderst væsentligt at kende). Google Analytics vil jeg i stor udstrækning anbefale til størstedelen der ønsker at gå i gang med at tracke deres websites trafik. Det er som nævnt hurtigt at komme i gang med og giver et godt indtryk af hvad der er muligt. Har man større behov end Google Analytics kan opfylde, så kan man efterfølgende investere i et betalt system (SiteCatalyst eller Netminers) eller se om Yahoo! Web Analytics kan klare de sidste mangler. Største minus ved Google Analytics er at man skal være lidt kreativ med koderne hvis man skal spore events og actions, som ikke har unikke URL´er (fx klik mv).

Yahoo! Web Analytics

Yahoo! Web Analytics er lige så let at implementere som Google Analytics, hvis man venter med action-koderne og de øvrige detaljer. Det kan man fint hvis man til start ønsker at lære denne verden lidt bedre at kende. Systemet er derimod lidt mere komplekst at gå i kast med end Google Analytics og kræver lidt mere tid at sætte sig ind i. Får man bugt med start udfordringerne, og får opsat kampagne oversigt, action tracking, sporing af interne søgninger og ebusiness, så er det til gengæld et ganske avanceret system som før var godt i forhold til prisen, og nu er gratis med samme mange spændende muligheder. Dette system vil jeg derfor anbefale til alle som har mod på at give sig i kast med lidt mere avancerede systemer, eller som vil investere nogle konsulenttimer til at få installationen op og køre i 5 gear. For det er først når detaljerne er kælet for, at systemet for alvor kommer til sin ret.

Woopra

Woopra er i en helt anden kategori. Igen skal koderne blot på alle sider. Forestil dig at du er børmægler og ser aktiekurserne kører hen af skærmen og der er fuld aktivitet med udsving og køb og salg. Sådan er Woopra cirka. Der er kurver og procentmæssige forskelle i forhold til timer og dage og hver gang en ny bruger kommer på sitet popper de op på et landkort. Systemet er dermed super overlegent når det drejer sig om realtime (Yahoo! Web Analytics go home) og man kan tilmed følge en bruger rundt på sitet og starte en chat med brugeren. Dette har sin pris på andre kontoer, og indtil videre har jeg ikke set skyggen af ebusiness eller avancerede opsætninger. Det skal dog siges at systemet stadig er i beta og de varsler en gratis udgave samt en betalt udgave. Jeg håber at den betalte variation bliver langt mere avanceret og at den nuværende forbliver gratis. Mindre kan ikke gøre det, da jeg i så fald mener at systemet bliver for tyndt. Woopra anbefales til dem, som vil have statistikken kørende på væggen så medarbejderne kan se udviklingen samt dem, som ønsker at foretage kvalitative analyser på en lidt anden måde. Nemlig ved at starte en chat med nogle brugere samt at se hvordan enkelte brugerne bevæger sig rundt.

Så opret din konto allerede i dag og få data på dit website i morgen, ganske gratis (well ok.. Kun Google Analytics er klar med det samme, I know, I know). I morgen fortsætter jeg med at fortælle om hvordan du får registreret brugernes klik ganske gratis, så smut ind forbi bloggen igen allerede i morgen.

Læs mere om gratis analyseværktøjer i denne temaserie:

Temadag 2: Gratis registrering af brugernes klik

Temadag 3: Gratis AB test med Google Website Optimizer

Temadag 4: Gratis brugertilfredshedsanalyse

Temadag 5: Lær hvor meget brugerne scroller

Temadag 6: Find ud af brugernes meninger via chat

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)