Stor interesse for at høre om det opgraderede Gemius system

FDIM (Foreningen af Danske Interaktive Medier) afholder 3. Februar Gemius brugerforum. Dette sker i forbindelse med lanchering af nye versioner af hhv. Gemius Traffic og Gemius Explorer.

21. januar blev det gjort muligt at tilmelde sig og dagen efter var alt optaget. Hvad skyldes mon denne interesse?

Gemius blev i foråret 2007 valgt til at skulle stå for al officiel trafikmåling på nettet pr. 1. Juli 2007. Målingen består af to elementer: Gemius Traffic og Gemius Explorer. Gemius Traffic kan (eller burde) bedst sammenlignes med et almindeligt webanalyse værktøj, som måler brugernes adfærd. Gemius Explorer bidrager til viden omkring brugernes demografi.

Hvorfor allerede overtegnet?

Punkt 1 må være fordi FDIM har undervurderet interessen (igen), trods at de selv har været med at gøre det til et vigtigt element for alle større sites i DK. Eller i al fald sites, som har brug for at kunne dokumentere sin trafik med officielle besøgstal.

Næste punkt må være at flere målgrupper tiltrækkes. Mit bud er at inddele målgruppen i tre, hvoraf mange vil tilhøre flere af grupperne.

Målgruppe 1 til Gemius brugerforum: Brugere, der aldrig har forstået at bruge Gemius.

I programmet er der angivet at man vil få forklaret hvordan de officielle brugertal er udregnet. Med mindre de har ændret på dette, så burde man have lært dette for halvandet år siden.

Målgruppe 2 til Gemius brugerforum: Brugere, som skal være superbrugere i Gemius.

Denne målgruppe kan hurtigst beskrives som online medieplanlæggere og medierne selv. Der er absolut brug for at kende værktøjet og hvad muligheder man har nu.

Målgruppe 3 til Gemius brugerforum: Brugere, som er nysgerrige og håber at denne gang, så har Gemius Traffic rent faktisk noget at byde på.

Og her er jeg. Der er nok mange, som ligger i gruppe 2, som også er placeret her. På min gamle blog skrev jeg et indlæg på Gemius´ 1 års fødselsdag, hvor jeg beskrev udviklingen gennem systemets første år. Det var et kort blogindlæg, for udviklingen i Gemius Traffic var svær at finde. Hvis ikke denne release viser hvad polakkerne har at byde på, så dømmer jeg dem snart ude, og ville ønske at der snart er udbudsrunde igen på måling af de officielle trafiktal..

Hvorfor så kritisk overfor Gemius Traffic?

Når man vælges til at stå for et lands officielle trafiktal så forpligter det. Forpligtelsen består i to ting:

  1. Stadig i 2009 er der mange som ikke kender potentialet i tracking og adfærdsanalyser. Flere sites, som er tilmeldt FDIM bruger kun Gemius som tracking system. Forpligtelsen består i at lære alle hvad webstatistik og tracking kan gøre for dem og deres site. Vise hvad muligheder der er til rådighed og bidrage til fokus og benyttelse af webanalyse.
  2. Som officielt system, så kan man ikke slippe uden om at implementere det hvis man ønsker at kunne benytte officielle besøgstal. Det burde ikke være en straf at skulle have Gemius på ens site, men som det ser ud i dag, så er man ringe stillet, hvis man kun har Gemius på sit site.

Gemius lever i dag ikke op til nogle af delene. Valget af systemet blev (vist nok uofficielt) begrundet med at det var billigt, og at der var stor udvikling at vente. Nu, mere end halvanden år senere leder jeg stadig efter udviklingen. Man havde i en årrække skulle tage til takke med Gallups håbløse NetBehaviour, og man forventede at en ny udbyder ville løfte markedet. Det var måske et lille løft fra Gallup, men springet til fx Google Analytics er langt.

Gemius positive dele

De positive elementer skal naturligvis også fremhæves. Gemius er øhm… Man kan sammenligne sine data med andre. Dette ville man naturligvis kunne have gjort med hvilken som helst anden udbyder også… Det er billigt… nåja, Google Analytics og andre er gratis, sååeee….

Gemius Explorer, som registrerer brugernes demografi giver lidt mere udbytte. Her kan man hver måned få statistikken over brugernes demografi og udviklingen heri. Det er perfekt til medieplanlægning når man skal ramme Tante Olga. Det er blot ikke helt så let at lave så specifikke målgrupper, for der er kun 15 variable, hvoraf mange omhandler netshopping (“Hyppigheden af netshopping inden for de seneste 3 måneder”, “hyppigheden af internetanvendelse” osv). Det er naturligvis en opgave som er svær at løse for alle, for med 15 variable kan man ikke dække alle målgrupper og medie-typer. Så Gemius Explorer giver dermed en overfladisk profil fast, og hvis man ønsker at lave noget mere målrettet til sit medie, så skal man selv i gang alligevel.

Der hvor jeg bedst kan se en fornuftig brug af systemet er på dobbeltdækning siden. Explorer giver mulighed for at se hvor stor en andel af ens brugere, som også bruger fx bt.dk. Det er naturligvis interessant og giver også et godt bidrag til profilen af ens bruger (siger faktisk næsten mere end de 15 spørgsmål).

Fik jeg nævnt at på trods af at det drejer sig om et digitalt medie, så skal man vente i mere end en måned før man får data? Data fra januar er dermed tilgængelige i starten af marts. Data på ugeniveau følger månederne, så data for første uge i januar og også først klar i marts. Tålmodighed er en dyd…

Unikke brugere – nej, Brugere

En sidste krølle på halen er valget af at opfinde et nyt bruger tal. Var medierne ikke forvirret nok over webstatistik tal generelt, så bidrager Gemius til at gøre forvirringen total. I gængse systemer findes der “besøg” og “unikke besøgende” som også kaldes “unikke brugere”. Gemius har indført begrebet “brugere”. Ideen er god nok. Unikke besøgende udregnes på baggrund af cookies, og derfor kan en person hurtigt tælle med flere gange (arbejds- og hjemmecomputer) og samtidig tælles flere personer til tider kun som en (hvis hjemmecomputeren bruges af flere). Indførelse af begrebet brugere er for at komme dette problem til livs og i stedet have et tal for antal personer.

Gemius udregner dette på baggrund af sitets unikke besøgende, det samlede antal unikke besøgende i Danmark og en undersøgelse foretaget af Catinet. Undersøgelsen afdækker hvor mange der har brugt web i løbet af den pågældende uge og måned, og antallet af brugere udregnes så som en procentdel af dette. Procentdelen er i forhold til sitets unikke brugere sat op med det samlede antal unikke brugere. Forvirret? Der er der vist også andre der er, og derfor gentages denne udregning endnu engang hos FDIM. Regnstykket forklarer de selv således:

Brugere = Andel af brugere * Antallet af brugere i alt

Det er dog kun i Danmark dette kan gøres, så de udenlandske brugere estimeres. Så der er faktisk ikke ét officielt trafiktal, men to. Når mediebureauerne kigger på profilen af sitets brugere, så ser de også kun det danske besøgstal, for der er ikke profil på de estimerede udenlandske brugere. Læs FDIMs egen omtale, eller læs Gemius Whitepaper.

Vejen frem

I virkeligheden er der forholdsvis mange af de rigtige informationer i systemet, men det er meget tungt at arbejde med (og umuligt i mange tilfælde). Start med at gøre det muligt at vælge perioden uden at den er låst i uger og måneder. Overvej at tilføje en e-commerce del, så alle webshops også kan have gavn af systemet. Fokuser lidt mere på de vigtige elementer som bounce rate (på sideniveau), top exit pages, top landing pages, mål og interne søgninger.

FDIM

Jeg har stadig et håb om at Gemius en dag kan stå for sig selv, og et site derfor ikke også behøver at have anden tracking implementeret. Indtil den dag kommer, vil jeg anbefale FDIM at erkende manglerne, og selv implementere et system mere (på fdim.dk). Så kan de selv se hvad der rent faktisk er muligt ude i det professionelle danske webanalyse land.

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 1.0/6 (1 vote cast)
Gemius brugerforum overtegnet hos FDIM, 1.0 out of 6 based on 1 rating