2010 er snart forbi, og det er tid at kigge på det forgangne år. 2010 blev et godt og spændende år på mange fronter. Det er tydeligt at mærke at der er kommet mere fokus på webanalyse og optimering, og samtidig ser jeg flere og flere fornuftige Google Analytics implementeringer (de er ikke helt oppe og ringe, men fornuftige…).

Webanalyse branchen

2010 blev året hvor andelen af virksomheder, der har Analytics med på paletten af services, steg markant. Som kunde skal man nok vogte sig endnu mere, da erfaringen viser at ikke alle, der tilbyder det nye område også magter det fagligt.

Selv de store mediebureauer har åbenbart fundet ud af at der også kan måles i andet end i-sales (hvor brugeren har været forbi et site, der engang havde et banner, bureauet havde købt for kunden, og så kom over på kundens site og købte – DEN NAPPER VI SOM SALG og så har vi skaffet en masse salg ved at placere et banner på et site hver fjerde dansker kommer forbi på en måned), for der har været flere jobsopslag for webanalytiker stillinger. Selv Kunde&Co har haft opslag (jeg fik et høfligt standard afslag på min mail, da jeg skrev at jeg kunne hjælpe dem når de ikke fandt en kandidat. Så der er ingen tvivl om at emnet tages seriøst…. ;-) ).  

Så kan man som kunde passende forlange at kunne se fuld statistik på bannere og AdWords i sin Analytics!

Også virksomhederne søger i højere grad selv webanalytikere. Udfordringen for alle virksomheder, bureauer som ikke-bureauer, er at finde egnede folk.

Danmarks første webanalyse uddannelse

Netop derfor har jeg i samarbejde med IBC valgt at starte Danmarks første Webanalyse uddannelse, hvor webanalyse i dette tilfælde er lig Google Analytics. 3 dage med Google Analytics og hjemmeopgave for at få jord under neglene. 2010 blev året hvor uddannelsen for første gang blev udbudt, og 2011 bliver året hvor det første gang bliver afholdt :-) Der nåede ikke at komme tilmeldinger nok, men det er der til gengæld til marts, så hvis du vil bruge 3 dage og blot 8.500 kr. så kan du endnu nå at tilmelde dig. Læs mere her

Google Analytics

Som altid er der sket nye ting med Google Analytics, bl.a. kom der ny In-Page analytics ( i al beskedenhed var denne blog den første i verden, der omtalte det), der kom en meget bedre AdWords Menu i Analytics, Google selv har lavet en opt-out mulighed, og så er der lavet en række mindre justeringer. Og ikke at forglemme, så er AdWords blevet meget tydeligere under Intelligence, og i nogle rapporter er der nu “weighted sort”. Og så har Google Analytics fået nyt favicon på deres hjemmeside (NEEERDY stuff, I know).

Der er bestemt flere nyheder og tilretninger på vej, heriblandt er der rygter (med billeder) af et helt nyt interface (det pågældende blogindlæg er desværre  røget af nettet igen).

Adobe Sitecatalyst

Sitecatalyst har fået bedre dashboard funktioner og direkte eksport til powerpoint. Jeg håber at 2011 bliver året hvor folkene bag finder ud af at der faktisk er mange brugere, der gerne vil have en bouncerate uden at skulle udregne den selv. Til den pris burde de nu nok vise den vigtigste metric!

Netminers

Netminers ses stadig flere og flere steder, og ikke mindst er systemet begyndt at blive brugt til e-handelsløsninger. Netminers har også haft fokus på at forbedre denne del, og den nye ting i 2010 var at den indgår i deres one-in-all script, så du nu kan få sporet ALT via et script. Nice work!

Mouseflow

1. april 2010 så et nyt dansk Analytics tiltag dagens lys: Mouseflow. Lasse Schou står i spidsen for dette, og kører derudaf med høj fart. Meget kort kan det sammenlignes med Clicktale, dvs. et værktøj, der optager brugernes adfærd. Værktøjerne er ikke helt identiske, og ikke mindst er Mouseflow noget billigere. Godt gået Lasse, det bliver spændende at se hvad du når i 2011. Ambitionen er at skrive mere om Mouseflow på bloggen, så I kender gode og dårlige sider. Se mere på http://www.mouseflow.com

Hurtig og let usability testing

I december kom der et nyt interessant dansk tiltag indenfor branchen, nemlig en let og billig måde at udføre brugertest på. Thore fra Onlinespecialisten står bag, og har gjort det muligt at få udført en brugertest af din hjemmeside med 5 personer til kun 2500 kr. Jeg giver større evaluering af dette i det nye år, men indtil da så smut forbi og få lavet en brugertest allerede i dag. Godt gået af Thore at få det op og køre!

Test test test

2010 var meget præget af at alle skulle teste. Test test test. Ih jeg har testet dette og hold da op, 572% stigning. Det er super positivt at der er kommet gang i tests (selv om der er gået inflation i begrebet), test er et af de områder, hvor der er meget at hente, og resultaterne er baseret på data og “alle” brugernes dom.

Jeg håber at 2011 bliver året, hvor en test ikke bare giver flade resultater, men mere dybde. Da jeg skulle nominere til SEMAward til bedste indlæg om test slog det mig at det ikke virker som om nogle går i dybden (ingen indlæg omtalte segmentering). Jeg håber at se mere til segmentering af brugerne samt delmål.

Med segmentering mener jeg at der bør fokuseres på hvilken version, der fungerer bedst i forhold til trafikkilden (fx overordnet på medie – organisk, referral, direkte trafik). Tænk hvis vindere faktisk er helt elendig til nyhedsbreve og direkte trafik, men at de trafikkilder kun udgør 25% og dermed ikke påvirker det samlede resultat nok? Du mister enorm viden ved kun at fokusere på totaler.

Med delmål mener jeg at det ikke er nok at se på “forøgelse i salg” når der testes “læg i kurv”-knap. Der skal også måles antal klik på knappen, frafald i flow ift. versionen og selvfølgelig stadig salget. Det giver meget større viden til at arbejde videre fra.

Måske det bruges, men ingen har skrevet om det. Og ja, heller ikke mig selv ;-) I know I know. Det kommer!

Mit eget webanalyse år

Jeg har haft et helt fantastisk analytics år.

I februar udgav Morten Vadskær og jeg Analyticsbogen. De mange timers arbejde blev realiseret og vi har kun modtaget positiv feedback på indholdet.

Så havde jeg en hyggelig analytics snak med med Ib Potter, som kan høres i dette Analytics Pottercut.

Jeg har skrevet forordet til Andreas Lolk´s gratis AdWords bog. Bogen er værd at læse – hent den her.

Jeg har to Analytics indlæg nomeret til SEMAwards – du kan glæde mig og stemme på mine indlæg på SEM Awards.dk>>

SEMAward nomineret 2010

I 2010 har jeg holdt rigtig mange oplæg og foredrag om Google Analytics og AdWords, og jeg har været super glad for at kunne dele de spændende emner med jer. 2011 ser ikke anderledes ud, allerede 12. januar står mere end 50 webshops for skud i Odense :-) Jeg var hovedtaler til Web Analytics Wednesday i Århus i foråret og København i efteråret, og tak for jeres fantastisk gode feedback.

1. januar startede jeg afdelingen Pentia Analytics, og det har været en fornøjelse at arbejde hos Pentia, og med de mange forskellige spændende kunder.  

Som jeg offentliggjorde 12. december, så har jeg også brugt 2010 på at komme på endnu flere nye idéer, hvoraf Webshopindeks er den største af dem.

Året der kommer 2011

Som nævnt, så stiger fokus på Analytics, både i konsulenthuse og hos kunderne. 2011 fortsætter i helt samme tråd. Så hvis du vil hjælpe branchen og selv få et job, så styrk dine analytics kompetencer.

Google Analytics kommer med nyt interface, og der vil komme flere mindre justeringer. Jeg vil tro at Google Website Optimizer integreres endnu bedre, så testresultater kan ses i GA, uden at man skal benytte Custom variables. Desuden håber jeg at 2011 bliver året hvor de rent faktisk måler klik, og ikke page-flow i in-page analytics.

Forhåbentlig bliver år 2011 året hvor Scannet erkender at man som førende shopsystemudbyder også skal sørge for at kunderne kan se hvilken trafikkilde, der gav salget. Ellers bliver 2011 året hvor vi er mange der opfordrer deres kunder til at skifte system.

Og på en virkelig god dag bliver 2011 året hvor Dandomain shops får en ordentlig URL struktur, så man kan analysere på områder af sitet. Fx hvilket område af sitet brugerne starter på, og hvilket område der har højest bouncerate.

Analyticsbogen bliver opdateret i 2011, så alt er up to date. Alle der har købt bogen får gratis udgave, mens prisen formentlig stiger for nye købere (så køb allerede nu).

2011 bliver året hvor analytics for webshops når et nyt niveau med webshopindeks. Jeg glæder mig utrolig meget til at launche projektet, og der arbejdes på højtryk i diverse lande pt.

Og så bliver 2011 hvor jeg er ansvarlig for SEM/AdWords og Analytics hos Just Search. Hvis du gerne vil have åbenhed, målbare resultater og viden om arbejdet, så er dette stedet. Jeg glæder mig utrolig meget til at komme i gang.

Jeg håber at se og få snakket med endnu flere af jer, der interesserer sig for emnet ude i det danske land. Jeg skal i al fald gøre mit for at komme omkring til de forskellige arrangementer.

Rigtig godt nytår. Må 2011 være i analysens og optimeringens tegn!

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)