Fravælg at blive sporet af Google Analytics
Undgå at blive sporet i Google Analytics
Google Analytics tilbyder snart muligheden for at man som bruger ikke bliver sporet. Er det nu så smart for nogle parter?
Google Analytics Opt-out
I et blogindlæg på Google Analytics bloggen fremlægger Google Analytics en kommende funktion til alle browsere: Mulighed for at man som bruger kan vælge IKKE at blive sporet i Google Analytics. Funktionen bliver udformet sådan at brugeren selv skal tage aktiv handling for ikke at blive sporet.
Der er ingen tvivl om at Google har følt sig presset til det, og derfor går den værste kritik i møde ved at agere god fe, og selv komme med et bud. Ved at komme med en opt-out funktion undgår man en opt-in fra andre parter. Måske… De seneste måneder har der været flere og flere ændringer og debat omkring brugen af Google Analytics. I Tyskland er det ikke på samme måde muligt at bruge Google Analytics, og i den anden lejr er flere amerikanske sværvægter-sites begyndt at bruge Googles produkt. Med sværvægter menes mange af den amerikanske regerings sites, heriblandt www.defense.gov og www.fbi.gov .
Ved at tilbyde en opt-out imødekommer Google altså potentiel kritik, uro og debat i både ud- og indland. Læs mere om denne del i Eric T. Petersons blogindlæg
Brugen af Google Analytics fravalg
Som mange andre funktioner hvor brugeren aktivt skal gøre noget for at de bruges, så tror jeg ikke på den store brug. Mange vil knap vide muligheden findes og endnu færre ved hvad det drejer sig om. Det sidste er i virkeligheden det største problem.
I Hr. og Fru Danmarks ører lyder det utrolig farligt: Vi bliver sporet, det er et overvågningssamfund. Men hvad de ikke ved er at de ikke spores på individ niveau, og at det er fuldstændig det samme som når et supermarked tæller kunder og tæller antal solgte varer. Det frasiger de sig jo ikke.
I virkeligheden er sporing af brugernes adfærd til alles bedste. Webkøbmanden vil gerne sælge mere, og vil derfor gerne gøre det lettere og hurtigere for brugerne af finde det de søger og gennemføre et køb. Som bruger vil man gerne have det er let at købe, og finde det man søger. Sporingen af adfærden er med til at hjælpe begge parter: En analyse af brugernes adfærd viser hvor der er problemer på sitet, og man kan derfor justere, så problemet forsvinder. Begge parter bliver glade.
Påvirkning fremover?
Jeg tror ikke vi skal være nervøse for kvaliteten af webstatistik data. Selv hvis 0,5% skulle fravælge, så vil det ikke påvirke data i en grad at vi ikke kan bruge resten af data. Når man arbejder med statistik er der normalt 5% usikkerhed, hvilket viser at der er plads til et par procent manglende data.
Hvad tror du er Googles baggrund for denne ændring? Frygter du dine data, og vil du selv skynde dig ikke at blive målt, når funktionen kommer?
Pingback: www.anyhed.dk
Det er ikke en god udvikling set fra virksomheders synspunkt, men positivt for brugerne. Jeg syntes der burde være en mellemvej, så det ikke er enten-eller. F.eks. kunne man vælge at opt-out på referrer information som bl.a. afslører hvilke søgeord man har benyttet på Google inden man landede på websitet.
IndexTools (nu Yahoo! Analytics) har haft denne feature i mange år, men her skulle man ind på et sites Privacy Policy og følge et link for at slå tracking fra (for alle sites). Det var ikke noget, der havde den store effekt på ens web data.
Men hvis det bliver en feature i folks browser kunne jeg sagtens frygte, at det er noget utroligt mange flere vil benytte. Mest af alt fordi de ikke får forklaret ordentligt hvad det går ud på, men folk bare tænker “Sporing af min adfærd? Niks, slå det fra!”. Det er en potentiel, omend måske usandsynlig, bombe under en hjørnesten hos Google.
Der er flere eksempler på, at selvom dataene er anonymiserede, så er de faktisk ikke så anonyme alligevel!
For et par år siden udgav Yahoo! en liste over 150.000 søgninger, der var foretaget på deres site. Listen var “anonym”, dog havde hver søgning påhæftet et bruger id.
I pressen kom der et par eksempler ud på, at hvis man kiggede på alle søgningerne på et givent id, så var man faktisk istand til i nogle tilfælde at regne ud hvem personen var! Og det var chokerende, hvad der dukkede op.
Lad os tage et andet, teoretisk eksempel: Forestil dig at du bor i et forholdsvist lille land, hvor 96% af alle søgninger sker på nettet, og 80% af alle sites har installeret Google Analytics. Mulighederne for at kortgive dette lands befolknings adfærd er HELT uhyggelig, så det er godt det kun er et teoretisk eksempel…
Men det er en spændende diskussion. På den ene side får vi som brugere præsenteret data, produkter og websites med relevans meget bedre. Og det er da kanon.
På den anden side er vi lige så langsomt og uden at vide det på vej ind i et “Big Brother” samfund, bare med den detalje at det ikke er regeringen, der sidder med informationerne, men commercielle interesser.
(Tip: Der kører en række udsendelser om emnet på BBC world for tiden. Omend de ikke er helt faktuelt korrekte, så er de tankevækkende)
Jeg tror også at Google gør det for at komme f.eks. EU i forkøbet. For jeg tror helt sikkert at de ville blive tvunget til det engang i fremtiden.
…skulle have stået “96% af alle søgninger på nettet sker i Google”
@Martin: Interessant vinkel med en mellemting. De mest følsomme oplysninger om brugerne må være geografi, skærmstørrelse, service provider mv, så mit forslag er nok nærmere at fjerne dem, og beholde selve adfærden på sitet. Så kan sitet i rimelig høj grad stadig analyseres og optimeres.
@Søren: Ja, det er en interessant diskussion med mange aspekter. I mine øjne er det så tankevækkende at det er Google selv der skal levere servicen der gør du ikke indgår i Googles data. Hm, lade ræven vogte får?
Jeg vil ikke bruge et sådant filter. Vil du?
Vi må håbe det bliver en let og skjult funktion, som selvfølgelig ikke er slået til per default.
Det kunne eventuelt laves som tilpasninger baseret på søgeaktivitet, blot hvor funktionen ikke er aktiveret som standard. Så vi holder funktionen i det skjulte, mens muligheden stadig er der.
Der er som du skriver ingen tvivl om at de er hurtigt ude for netop at forebygge negativ omtale, Google har jo ingen interesse i at webmastere ikke kan optimere deres website ud fra statistikker, for at skabe den bedste brugeroplevelse.