Jeg har et nyt stort projekt på vej, som jeg utrolig gerne vil dele med dig. Som Jesper Buch skriver på Amino bloggen, så handler det om at opfylde behov, hvis et projekt skal blive godt.

Jeg hører utrolig ofte spørgsmål som:

  • Hvad er en god konverteringsrate?
  • Mit salg er faldet, er det kun mig der har det problem?
  • Hvad er en normal bouncerate?
  • Er det godt at brugerne ser 2,8 sider pr. besøg?

Jeg har set utrolig mange webshops data, og har en rigtig god fornemmelse for hvad der er godt og skidt, også inden for kategorier. Men helt præcist bliver det aldrig, og mit svar kan aldrig blive knivskarpt.

Analytics drømmeverden

Jeg stillede derfor mig selv spørgsmålet: “Hvad skal der til for at jeg kan svare på alle de spørgsmål?”, og svaret var faktisk ret oplagt: Et webshopindeks. I min Analytics drømmeverden kan spørgsmålene besvares præcist, og også spørgsmål som

  • Min konverteringsrate steg med 10% i december måned – er det så godt som det lyder, eller stiger webshops konverteringsrate i gennemsnit med 20% i december?
  • Hvor meget af salget bør jeg få fra søgemaskinerne?
  • Jeg får 20% af trafikken fra andre sites – er det meget eller lidt?

Drøm skal blive til virkelighed, og derfor startede jeg projekt Webshopindeks op i løbet af efteråret.

Webshopindeks – bliv klogere med viden

Mit webshopindeks er genialt (hvis jeg selv skal sige det). Du som webshop ejer kan tilmelde din webshop, og får via din tilmelding hver måned en rapport. Når du tilmelder dig bliver dine data en del af indekset. Den månedlige rapport giver dig så et overblik over dine data i forhold til indekset. Fx. får du at vide om din konverteringsrate steg eller faldt sidste måned, og om det var bedre eller dårligere end indekset. Du får ikke kun information om hvordan det gik i forhold til alle andre shops, men også en sammenligning med andre shops i din kategori (du vælger kategorien ud fra en liste), og shops i samme størrelse i forhold til besøg.

For at kunne give dig data kræver det selvfølgelig at du også vil dele dine data med alle andre. Dine data vil selvfølgelig ALDRIG blive offentliggjort, så konkurrenter kan se dem. Når data rapporteres videre, er det altid i gennemsnit, dvs. dine data er blandet sammen med en lang række andre shops. I mit daglige arbejde er jeg vant til at arbejde fortroligt med data, og har set data for flere hundrede websites. Fortroligheden er en selvfølge for mig, så det er et punkt du ikke behøver bekymre dig om.

Og prisen… Det er GRATIS :-) Jeg vil gerne give dig svarene, og synes det er et mega fedt projekt. Der er selvfølgelig en række udviklingsomkostninger, så tilfredse kunder må da gerne give bidrag, men det falder ikke sammen hvis det ikke sker. Der er forskellige potentielle indtægtskilder, som kan dække udgifterne, men jeg har besluttet at den månedlige rapport, der giver dig sammenligning med indekset er og forbliver gratis.

Hvornår går det live?

Projektet er ikke helt klar endnu, men er godt i gang med at blive udviklet. Der er både designere og programmører igang, så det kan blive klar i løbet af start/foråret 2011.

Grunden til at jeg fortæller om det allerede nu er

  1. Jeg synes det er et mega spændende projekt som jeg har vildt meget lyst til at dele med jer alle
  2. Hvis du har en webshop og gerne vil være med fra start, så får jeg brug for nogle shops til indledende tests. Har du lyst til det, så skriv en kommentar, eller skriv direkte til mig på min kontakt formular.
  3. Og endelig, hvis du har input til hvad der virkelig vil være fedt at få med, så fyr løs. Servicen er til for at give jer det i gerne vil have, så sig endelig hvad der vil være godt at have med.

Vil du gerne vide når projektet går live, så følg med her på bloggen, eller tilmeld dig webshopindeks nyhedsbrevet på webshopindeks.dk

Smid gerne en kommentar om hvad du synes om ideen, og hvad du ellers tænker :-)

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)