Alt om webanalyse & tracking
3
marts

Måden nettet og webhandel foretages er i voldsom ændring i disse år. Jeg har tidligere lavet en analyse, der viste en voldsom stigning af brugen af mobile enheder. Den viste at 10% af alle besøg i en webshop i oktober 2011 blev foretaget fra en mobil enhed – i april 2012 var samme tal steget til 18%. Du kan læse den fulde analyse her.

I forbindelse med udsenselse af Webshopindeks rapporterne for februar 2013 lavede jeg samme analyse for at se de nyeste tendenser. I februar var hele 30% af alle besøg foretaget via en mobil enhed – altså tæt på en fordobling i forhold til året før. Fordelingen er således:

  • Desktop: 70% af alle besøg
  • Ipad: 15%
  • Øvrige mobile enheder end ipad: 15%

(Ipad står for langt størstedelen af tablet trafikken, og derfor valgt, for at gøre analysen mere simpel). Kilde: Data er fra Webshopindeks.dk for februar 2013.

Det betyder altså at hver gang du har 10 besøg i din webshop, så kommer 3 af dem fra en mobil enhed. Det er ret mange… Har du kigget på dit site fra en tablet og fra en mobil og set hvordan sitet ser ud? Er det let nok at købe, er der noget der går galt, noget du kan gøre smartere? Er sitet responsive, eller hvad skal der til for at du også får solgt nok til de 30%?

Tidligere kunne du måske se gennem fingrene med de par procent fra mobiler, men når det gælder 30%, så kan du risikere at miste mange salg.

Konverteringen følger ikke med

Når jeg spørger ind til om din shop kan håndtere trafik fra mobile enheder er det ikke helt uden grund. For konverteringsraterne følger nemlig ikke med.

Total set var konverteringsraten i februar på 1,9%. Segmenterer vi konverteringsraten fordeler den sig således:

  • Desktop: 2,25%
  • Ipad: 1,6%
  • Øvrige mobil enheder end ipad: 0,63%

Der er altså markant forskellige konverteringsrater ift. hvilken enhed brugeren kommer fra. Jeg tror absolut det har noget med brugssituationen at gøre – fx at mobile enheder oftere bruges under transport, hvor tidspunktet i mindre grad er egnet til at gennemføre et køb, men jeg tror også at det skyldes at de danske webshops ikke i tilpas grad er egnede til mobile enheder.

Har du en webshop, så tjek dine egne data under “Målgruppe > Mobile > Overblik”, og vælg ehandelsfanebladet for at se hvor stort et problem det udgør for din webshop.

 

Hvad tænker du – hvad skal der til for at få salget til mobile enheder op, og hvor sandsynligt er det at få det på niveau med desktop?

 

 

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)

Har du også overvejet at læse følgende spændende blogindlæg?:

  1. År 2009 der gik og 2010 der kommer Fantastisk webanalyse år bag os År 2009 var et fantastisk...
  2. Spor dine 404 sider – let og super værdifuld En side mange website-ejere overser er siden du ønsker at...

Category : Nyheder / webshopindeks

Comments

Allan Vincentz marts 3, 2013

Ingen tvivl om at udviklingen i trafik – mobile enheder vs. desktop kun går én vej, og at det er værd at analysere dybere. For det er jo ikke den store overraskelse, at det netop går denne vej. Sidst i din post nærmer du dig noget af det interessante: Hvad betyder det egentligt, at vi ser denne udvikling?
Som du selv antyder, så er det måske vigtigt at overveje i hvilken situation man benytter sin mobile enhed, hvorvidt man rent faktisk er i købsmode.
Skal analysen have en virkelig værdi, så kunne det være interessant at vide:
1. Har virksomheder med m-commerce sites haft en forbedring i konverteringsraten i samme periode? Både mobilt og totalt?
2. Hvad er udvikling i konvertering på ipad vs. desktop i perioden?
3. Er der tegn på at virksomheder, der enten laver en tilpasset desktop version til ipad, eller en decideret mobil version til ipad (evt. responsive) klarer sig bedre på ipad?
4. Hvordan placerer mobile enheder sig i en traditionel funnel? Er de blot en del af kæden inden et køb? Kunne det evt. tænkes, at det ikke er så bekymrende, at man ikke har samme konverteringsrate på mobile enheder vs. desktop?
Jeg vil tillade mig, at udfordre lidt og sige, at hvis du kan kigge dybere i tallene og give svar på et eller flere af disse spørgsmål – så synes jeg vi begynder at nå frem til noget der kan give os værdi :-)

Michael Oxkjær marts 4, 2013

Jeg syntes der mangler nogle helt konkrete tal på hvordan konverteringsraten er på de webshops der rent faktisk er mobilvenlige kontra dem som ikke er.

Jeg har aldrig gennemført en handel via mobilen, heller ikke selvom shoppen har fungeret fint på min Iphone og jeg tror der er rigtig mange af “min slags” derude, så det kunne være interessant at se nogle data på mobilvenlig vs. non-mobilvenlige :-)

Allan Vincentz marts 4, 2013

Har vovet det ene øje, og delt lidt tal fra Matas Webshop – det støtter i høj grad op om Jacobs tal – http://www.vincentz.se/mobil-trafik-i-stor-stigning-har-du-som-webshopejer-styr-pa-tallene/

Skriv en kommentar

close
Facebook IconYouTube IconTwitter IconBesøg vores Google+ side