Ny stor Analytics service på vej: Webshopindeks
Jeg har et nyt stort projekt på vej, som jeg utrolig gerne vil dele med dig. Som Jesper Buch skriver på Amino bloggen, så handler det om at opfylde behov, hvis et projekt skal blive godt.
Jeg hører utrolig ofte spørgsmål som:
- Hvad er en god konverteringsrate?
- Mit salg er faldet, er det kun mig der har det problem?
- Hvad er en normal bouncerate?
- Er det godt at brugerne ser 2,8 sider pr. besøg?
Jeg har set utrolig mange webshops data, og har en rigtig god fornemmelse for hvad der er godt og skidt, også inden for kategorier. Men helt præcist bliver det aldrig, og mit svar kan aldrig blive knivskarpt.
Analytics drømmeverden
Jeg stillede derfor mig selv spørgsmålet: “Hvad skal der til for at jeg kan svare på alle de spørgsmål?”, og svaret var faktisk ret oplagt: Et webshopindeks. I min Analytics drømmeverden kan spørgsmålene besvares præcist, og også spørgsmål som
- Min konverteringsrate steg med 10% i december måned – er det så godt som det lyder, eller stiger webshops konverteringsrate i gennemsnit med 20% i december?
- Hvor meget af salget bør jeg få fra søgemaskinerne?
- Jeg får 20% af trafikken fra andre sites – er det meget eller lidt?
Drøm skal blive til virkelighed, og derfor startede jeg projekt Webshopindeks op i løbet af efteråret.
Webshopindeks – bliv klogere med viden
Mit webshopindeks er genialt (hvis jeg selv skal sige det). Du som webshop ejer kan tilmelde din webshop, og får via din tilmelding hver måned en rapport. Når du tilmelder dig bliver dine data en del af indekset. Den månedlige rapport giver dig så et overblik over dine data i forhold til indekset. Fx. får du at vide om din konverteringsrate steg eller faldt sidste måned, og om det var bedre eller dårligere end indekset. Du får ikke kun information om hvordan det gik i forhold til alle andre shops, men også en sammenligning med andre shops i din kategori (du vælger kategorien ud fra en liste), og shops i samme størrelse i forhold til besøg.
For at kunne give dig data kræver det selvfølgelig at du også vil dele dine data med alle andre. Dine data vil selvfølgelig ALDRIG blive offentliggjort, så konkurrenter kan se dem. Når data rapporteres videre, er det altid i gennemsnit, dvs. dine data er blandet sammen med en lang række andre shops. I mit daglige arbejde er jeg vant til at arbejde fortroligt med data, og har set data for flere hundrede websites. Fortroligheden er en selvfølge for mig, så det er et punkt du ikke behøver bekymre dig om.
Og prisen… Det er GRATIS Jeg vil gerne give dig svarene, og synes det er et mega fedt projekt. Der er selvfølgelig en række udviklingsomkostninger, så tilfredse kunder må da gerne give bidrag, men det falder ikke sammen hvis det ikke sker. Der er forskellige potentielle indtægtskilder, som kan dække udgifterne, men jeg har besluttet at den månedlige rapport, der giver dig sammenligning med indekset er og forbliver gratis.
Hvornår går det live?
Projektet er ikke helt klar endnu, men er godt i gang med at blive udviklet. Der er både designere og programmører igang, så det kan blive klar i løbet af start/foråret 2011.
Grunden til at jeg fortæller om det allerede nu er
- Jeg synes det er et mega spændende projekt som jeg har vildt meget lyst til at dele med jer alle
- Hvis du har en webshop og gerne vil være med fra start, så får jeg brug for nogle shops til indledende tests. Har du lyst til det, så skriv en kommentar, eller skriv direkte til mig på min kontakt formular.
- Og endelig, hvis du har input til hvad der virkelig vil være fedt at få med, så fyr løs. Servicen er til for at give jer det i gerne vil have, så sig endelig hvad der vil være godt at have med.
Vil du gerne vide når projektet går live, så følg med her på bloggen, eller tilmeld dig webshopindeks nyhedsbrevet på webshopindeks.dk
Smid gerne en kommentar om hvad du synes om ideen, og hvad du ellers tænker
Pingback: www.anyhed.dk
Fedt initiativ! Selvom jeg ikke selv ejer en webshop, så kan jeg helt klart se fordelene ved, at webshop-ejere nu bliver rustet til bedre at kunne gennemskue, om de klarer sig godt eller skidt sammenlignet med gennemsnittet
Rigtig god idé!
Pingback: Tweets that mention Ny stor Analytics service på vej: Webshopindeks. Læs om projektet -- Topsy.com
Ved præcis hvad du taler om – super godt initiativ Jacob.
Mange tak skal i have Malene, Martin og Steen. Rart at høre at i synes godt om ideen. Jeg synes selv den er mega fed, og det er i øvrigt helt unikt – ingen andre lande har dette. Så forhåbentligt kommer lille DK på verdenskortet indenfor Analytics
Bare en idé: Man kunne udbygge konceptet med at give adgang til folks Google Analytics API – så er der mulighed for at hente tallene automatisk.
En anden ting;
Det er vigtigt at få defineret hvordan conversion rate udregnes, da det jo kan gøres på mange måder. I nogle webshops ser man en indkøbsvogn som første trin når man har lagt noget i vognen, mens man i andre webshops bliver smidt til første trin i check-out processen. Conversion rate kan også udregnes som den overordnede CVR dvs. kunder/besøgenede i %. Dette tal kan skævvrides, hvis der f.eks. er et forum på samme site som de har på Silvan.dk. Dette gør at der kommer besøgende som ikke besøger sitet for at købe noget, og sænker derfor CVR, selvom selve webshoppen performer godt.
@Martin: Det kører selvfølgelig via Analytics API, men tænker du at folk selv skal kunne trække data ud, og fx se “sidste uge”? Jeg har mange idéer, og en af dem er at der kan trækkes data ud når der er brug for det. De mere avancerede dele (som dette) bliver i en senere fase. Til start bliver det mega simpelt for at få det i gang, for ellers kommer det nok aldrig ud over rampen
Så kan der altid bygges på.
Mht. konverteringsrate har du helt ret. Jeg har også overvejelser omkring at kigge på trafikandele, da ikke sporer nyhedsbreve eller har kædet AdWords korrekt til. Det vil give frygtelig skæve data jo.
Helt konkret, så bliver konverteringsraten på baggrund af e-handelsdata. I en case som Silvan du nævner, bliver det ikke let. Jeg vil gøre hvad jeg kan for at rette til, og i øvrigt kontrollere at tingene er implementeret korrekt (fx gennemgå shops med meget høj og meget lav CR). Scannet shops får ikke lov at deltage før e-handelssporingen er på plads, da det er forkerte data.
Så mit udgangspunkt er at jeg hellere vil sige til nogle shops at de desværre ikke kan indgå før deres data udbedres, end at jeg vil have tilsmovsede data i hele indekset.
Jeg er helt enig i at det skal være supersimpelt i starten for at komme i gang.
Du kunne evt. lade brugerne angive hvilken platform shoppen er bygget på. Så kunne Scannet brugere sammenligne deres tal – så længe de bliver målt ens, kan tallene vel bruges som benchmark?
Først vil jeg sige at det lyder som et spændende projekt og jeg glæder mig til at se hvad det ender op med.
Dernæst vil jeg tillade mig at lege djævlens advokat og komme med et par kritiske punkter, som du måske kan bruge i din udviklingsfase.
Relevans – I henhold til dit afsnit omkring “Analytics drømmeverden” har jeg svært ved at se min motivation for at tilmelde mig.
“Hvad er god konventeringsrate?”
Hvis man sægler solvarmeanlæg til over 25.000 kr/stk må man forvente en noget lavere konventeringsrate, end en pakke kondomer til kr. 50 incl fragt.
Lad os så sige, at der er så mange shops der har tilmeldt sig, således at det er muligt at lave en bedre segmentering. Hvad kan Morten så fx bruge en oplysning til, at den gennemsnitlige konventeringsrate for kondom webshops er på 5% ?
Det bliver hans konventeringsrate vel ikke bedre af. Det ændre vel ikke på hans iver efter konstant at spilt teste? For mig er andre webshops konventeringsrater da spændende nok at kende, blot fordi jeg er nysgerrig. Men jeg har svært ved at se hvordan jeg kan bruge den information til at øge min egen intjening på bundlinien.
“Mit salg er faldet, er det kun mig der har det problem?”
Hvis man sælger soltøj til børn, så må man nok forvente at salget falder i vinterperioden, mens at salget af nissehuer og varmt tøj stiger. Igen en “nico to know” information, men rent forretningsmæssigt, hvad skal jeg så bruge den information til?
Du kommer selv ind på fortrolighed og det er et punkt som du ikke må undervurdere. Det er ikke helt nok blot at skrive at det ikke er noget man bør bekymre sig over
Du bør ialt fald at overveje hvordan du kan styrke din troværdighed i forhold til dit projekt, da jeg tror det er af afgørende betydning for, om det bliver en succes.
Til slut har jeg en naturlig skepsis når noget er gratis og det tilmed bliver skrevet med store ord
There ain’t no such thing as a free lunch – og så ryger min første tanke tilbage til fortroligheden. Er der mon noget jeg ikke har opdaget!? Kan jeg resikere at Pentia bruger mine oplysninger i deres arbejde med en konkurrent!? Etc.
Fortsat god vind med projektet
@Martin: Ja, det kunne være sjovt at sammenligne performance baseret på system. Men det kan blive en unfair sammenligning, da det ikke behøver at skyldes systemet…
@Chriss: Kritiske punkter er mere end velkomne, det er super godt input. Jeg vil starte med at sige at jeg har prøvet at holde mit indlæg kort, så derfor er der ikke vildt mange detaljer med. Det gør at nogle områder slet ikke er omtalt og andre er noget overfladisk omtalt.
I forhold til at motivere dig til at tilmelde dig, så kan du jo prøve det af. Jeg kan ikke se hvorfor man IKKE skulle når det er gratis, tænk hvis der bare hver anden måned kommer noget brugbart? Du har ret i at det meste ikke er så handlingsorienteret, men mere konstaterende. Jeg har så heldigvis muligheden for at krydre rapporterne med tips til hvordan man kan gøre. Så hvis nogle har høj bouncerate, så kan jeg skrive et konkret tip til hvordan man skal analysere og udvælge sider, og hvordan de kan optimeres. HER bliver det handlingsorienteret.
Du har helt ret i at folk der sælger vindmøller ikke konverterer så godt som en kondombiks. Netop derfor er der også kategorier, for at gøre lidt ved dette. Men det vigtigste er i mine øjne heller ikke “Du har en konverteringsrate på 2,4%, mens indeksets CR er på 2,6%”. Den store værdi ligger i udviklingen “ugen efter børnepenge øgede du konverteringsraten med x% hvilket var højere end gennemsnittet for indekset”. Det giver en helt anden dybde.
Mht fortrolighed, så ER dette min største bekymring vedr. succes med projektet. Jeg får advokater til at hjælpe, så tilmeldte får papirer på at deres data ikke offentliggøres alene (dvs. uden at være blandet sammen med andre shops – og der kommer et minimum antal shops før fx kategori-data bruges). udover advokater (det kedelige papirting), så har jeg da heldigvis nogle år i branchen der gør at folk godt ved jeg ikke smider om mig med deres data. Ellers havde jeg ikke meget job særlig længe.
Og den sidste ting: GRATIS. Kan man skrive det med småt?
Spøg til side, selvfølgelig poster jeg ikke mange tusinde i noget uden at håbe det bliver dækket på et tidspunkt. Jeg har forskellige tanker til hvordan jeg kan holde GRATIS modellen:
– I en senere fase laver jeg nogle langt mere detaljerede analyser, der kan tilkøbes meget billigt. Via avancerede algoritmer og regelbaserede kommentarer kan jeg lave nogle super fede og handlingsorienterede rapporter.
– Jeg vil muligvis lave nogle rapporter til medier eller organisationer, der ønsker at betale for dem. Her udleverer jeg ikke alle de tilmeldtes data, men bruger igen gennemsnit – fx en analyse af hvordan julesalget går dag for dag fra 1. november til juleaften. Dvs. mere overordnede analyser, der kan være super spændende, og som støtter projektet.
– Det kan være der kommer et par annoncer med i rapporten over tid. Eller fx målrettede tilbud. Det er ikke mega planlagt, men selvfølgelig en mulighed for lidt indtægter.
– Og så er jeg sgu nørd nok til at jeg synes det er fedt at lave uden at have gevinst til mega indtægt. Jeg håber at få dækket mine udgifter.
Som jeg håber du og andre kan se, så vil jeg ikke skjule noget. Alle tilmeldte kan jo melde fra når som helst, så hvis tingene ikke køres ordentligt, så falder projektet jo fra hinanden igen. Og det ønsker jeg ikke
Spændende projekt Jacob. Jeg glæder mig til at se hvad det bliver til. Er sikker på at det nok skal blive en succes!
Super fed ide!
Hvis jeg kan få kunderne overtalt er jeg klar på at teste konceptet af. Har indtil videre sjældent brugt Google Analytics benchmarks, da branche inddelingerne aldrig har virket relevante for mine kunder og jeg har været i tvivl om de var for generelle til at være relevante i dk.
Rigtig spændende projekt – især hvis rapporterne krydres med konkrete råd og forslag til, hvordan den enkelte webshop kan arbejde videre med fokusområderne samt hvordan de bør forholde sig til de tallene.
Jeg glæder mig meget til at se noget konkret i 2011.
Denne her bliver spændende at følge. Det vigtigste for succes, som jeg ser det, er et simplet startup og at få nogen ombord, og opnå en kritisk masse. Med kritisk masse mener jeg nok deltagere til at give nogle valide data.
Og så er freemium også en nødvendighed, i hvert fald til at starte med.
Bare mine $0.02
Jeg er umiddelbart lige så begejstret, som de øvrige, men fik nogle af de samme tanker som Chriss.
Jeg er nu ikke så urolig for fortroligheden – bliver den ikke overholdt, så dør ideen jo ret hurtigt.
Som Chriss får jeg også hurtigt nogle betænkeligeder, når noget er gratis: er der f.eks. risiko for, at webshops med forkert implementering af Analytics ryger gennem nåleøjet. Men det besvarer du jo allerede her. Det kan så netop også være en af indtægtskilderne: “din butik er ikke godkendt, fordi GA er installeret forkert, men det kan jeg løse for xxxx,-“.
Det bør måske overvejes, at man kun kan se gennemsnitsdata for alle og for sin egen kategori. Vi overvejer eksempelvis at skifte produktsortiment i vores ene butik, og hvis jeg havde adgang til data, der viser, at branche x har en generelt høj konverteringsgrad, så ville jeg måske se på, om det er varer, som jeg har lyst til at konkurrere om. Altså, bliver der risiko for, at konkurrencen bliver øget inden for de varegrupper, hvor det “går godt”? Hvis den risiko er der, så er der måske nogen af de butikker, der har en høj konverteringsgrad, som ikke ønsker at deltage.
Men, jeg er all-in.
Det er, som tidligere nævnt, dæleme godt tænkt, Jacob. Jeg glæder mig til at se det gå live — og så glæder jeg mig også til at læse Søren S’ spørgsmål/faremomenter; han plejer at have fingeret rimeligt fornuftigt på pulsen inden for webshops.
Alt godt,
Kasper
@Kim: Mange tak for de positive ord. Jeg håber du har ret
@Nicolaj: Benchmark i Analytics kan man ikke bruge til meget. Vi har jo ingen anelse om hvad data er på baggrund af. Store danske sites kan høre til den lille kategori, fordi der er så meget større sites i udlandet.
@Mogens: Der bliver helt sikkert forklaringer og tips. Jeg har også en tanke om at invitere forskellige til at komme med tips, så de tilmeldte virkelig kan få værdi. Dem der leverer tips´ne kan så få lidt markedsføring til gengæld, og så er alle glade
@Jens: Jeps, kritisk masse er nødvendig. Jeg tror dog ret hurtigt jeg kan få et stort fundament op og stå, bla. ved at bruge mit netværk og de shopejere jeg kender og har snakket med. Den basale rapport forbliver gratis som nævnt.
@Johnny: Mht. data validiteten, så vil jeg gøre mit for at sikre at den er høj. Og ja, hvis der er nogle der skal have hjælp, så kan jeg selvfølgelig hjælpe. Hvis mange har de samme problemer laver jeg nok nogle standarddokumenter til at løse det, eller refererer til Analyticsbogen. 590 kr. for hjælp og så få reference, så er man ret godt på vej.
Jeg kan godt følge dig i at tanken omkring produktkategori. Men omvendt, Vadskær angiver sin kondom konverteringsrate til 9% – er du gået over til at sælge kondomer?
@Kasper: Tak for det. Jeg glæder mig til at få det hele i luften
Hej Jacob
Som jeg har nævnt for dig tidligere, er Posterland selvfølgelig frisk på at blive en del af dit indeks – også selvom antallet af online plakatbutikker til at sammenligne med er forholdsvis begrænset
Nu er jeg meget lidt matematisk anlagt, men man kunne jo eventuelt kombinere gennemsnitlig ordreværdi med konverteringsprocenten for at få et bedre sammenligningsgrundlag fra shop til shop.
Jeg er ikke så bange for fortrolighedsdelen, men hvordan vil du sikre dig, at de tilmeldte shops har installeret analytics korrekt, så der er et validt sammenligningsgrundlag?
@Jacob: Nej, jeg er ikke begyndt at sælge kondomer :-). Det er også mere risikoen for, at dem, der gerne skulle tilmelde sig webshopindekset ville kunne lade sig skræmme væk af den idé. Der er jo en del, der udelukkende går efter, hvor de kan skrabe flest penge hjem. De fleste webshopejere sælger formentlig noget, de har en eller anden form for interesse i, men ikke alle.
Men der vil være rigtig mange muligheder for at trække interessante data ud af sådan et indeks, så det vil forhåbentlig få rigtig mange til at tilmelde sig.
Spændende projekt, håber at du får succes med at få opbygget den kritiske masse…
Vil det være et krav at man har sat GA op med e-handelssporing eller kan man godt indgå i statistikken bare ved at opsætte nogle mål?
Udover de rapporter du har nævnt, kan en så massiv datamængde jo også bruges til at give månedlige tal for browser andele og lignende, hvor man kunne blive fast data leverandør for mange af de hjemmesider der elsker at fortælle om sådan nogle ting, og på den måde få markedsført projektet.
Pingback: Spændende projekt fra @webana… | Stjernemail
@Niels: Fedt med Posterland med i indekset. Jeg har en klar ambition om at større shops og brands også skal med. jeg har faktisk ikke tænkt ordre værdi så meget ind i konceptet, men det er et godt input. Det vil jeg tænke over
@Johnny: Det er fedt du nævner det. Det er tæt på det eneste input jeg ikke har tænkt på før, så det vil jeg klart have i tankerne om hvordan det skal tackles på den bedste måde.
@Jacob: Det bliver e-handelssporingen der bliver udgangspunktet. Det er aldrig til at vide hvordan mål er sat op, og så kræver det meget mere kontrol. Og kan ikke give ordre værdier mv. Selvfølgelig kan e-handels koden være implementeret på mange måder, men der er trods alt en generel måde at bruge den på.
Der er SÅ mange muligheder for at lave spændende analyser til jer alle. Da PBS eller DIBS gik ned en halv søndag ville jeg mægtig gerne have vist konsekvensen for webshop handlen. Det kan jeg med indekset. Sådan en analyse vil gavne webshop branchen, da den slår fast med syvtommer søm at det bare ikke må ske (med mindre at konsekvensen ikke var så stor).
Mange tak for den store tilbagemelding, bliv endelig ved med at komme med kommentarer og input
Det bliver spændende og jeg er overbevist om at det bliver et rigtig godt værktøj.
Jeg glæder mig meget til at følge udviklingen
Hej Jacob,
Synes det lyder som en rigtig god ide – og jeg ville gerne “ofre” begge mine butikker til dit projekt..Jeg elsker at få analyser og så GRATIS – love the idea.. men desværre er begge mine webshos scannet1 versioner så jeg vil tro at vi får lidt svært ved at stole 100% på resultaterne.
Har du tænkt over denne problemstilling i forhold til at det jo faktisk er hos Scannet der ligger rigtig mange webshops?
Måske findes der en løsning på at få mere rigtig GA-data hos Scannet end jeg er oplyst om?
Martin Lomborg
@Ann-Christine: Det er jeg glad for at høre
Du skal nok blive briefet godt…
@Martin: Fedt, tak for opbakningen. Og så den dårlige nyhed. Scannet sporer ikke den korrekte trafikkilde ift. hvem der køber. Så indtil de vælger at løse dette, så bliver det desværre ikke muligt at tilmelde sig som Scannet shop. Det vil ganske enkelt ødelægge data for meget.
Hvis Scannet ikke løser det inden for få måneder, så finder jeg på noget andet for Scannets kunder. For jeg vil jo mægtig gerne have jer med også
Kunne man ikke tage dem med i indekset, men holde dem i en gruppe for sig, så de ikke bliver blandet sammen med de andres data?
Det giver jo den fordel at Scannet webshops kan sammenligne sig med de andre Scannet shop (uanset hvor forkerte de tal så er) og alligevel få lidt glæde af at være i et indeks.
Derudover giver det dig den fordel at du har “fat” i en masse shops, som du hurtigt kan indrage i det store indeks, hvis Scannet pludselig kommer med en løsning.
Men det giver selvfølgelig en del ekstra udviklingsarbejde at lave et sekundært indeks med forkerte data ved siden af det primære indeks.
Pingback: Twitter siger 2010-12-19 | Stjernemail
Hej Jacob, Rigtig god ide, jeg er frisk! vh Allan.
Hej Igen
Kunne det tænkes at det ser anderledes ud i webshop 2 fra Scannet, hvis man har tilkøbt analytics modulet?
Martin
@Jacob: Jeg vil meget gerne en masse ting, og har også tænkt sammenligning af platform. Men til start bliver jeg nødt til at holde det lidt mere simpelt, for at få det i gang
@Allan: Lyder godt Allan.
@Martin: jeg har ikke hørt om et Analytics modul, men den shop de selv angiver på sitet, der kører webshop 2, der er det ikke korrekt lavet. I al fald sidst jeg så efter…