Webshopindeks er live
Så kom dagen jeg har set frem til i månedsvis, og som betyder at alle webshopejere fremover får helt nye muligheder for viden.
Webshopindeks er live!!!
Tilmeld dig og vær med fra start
Har du en webshop, så er det bare om at tilmelde sig med det samme. Alle der tilmelder sig i løbet af de næste 14 dage kommer med fra start og får den allerførste rapport i webshopindeks´ historie. Som webshopejer får du dermed værdifuld viden om hvordan julesalget gik for dig, sammenlignet med andre webshops.
Hvad er Webshopindeks?
Har du ikke hørt om projektet før, så er den helt korte udgave, at Webshopindeks er en gratis service, hvor du som webshopejer kan få en rapport tilsend hver måned. Rapporten indeholder spændende viden om hvordan det gik med din webshop sammenlignet med alle andre shops.
Jeg har lavet denne video, der forklarer lidt mere.
Webshopindeks rapporten – de værdifulde data
Selve rapporten er simpel og begrænset, men fokuseret og brugbar. De fem mest relevante værdier er med, og du kan se dine data sammenlignet både med alle andre shops, shops i samme størrelse og shops i samme branche. Nedenfor ser du et screenshot af den ene side, og du kan se en test-udgave af rapporten her. Rapporten bliver endnu mere avanceret end i eksemplet, blandt andet med meget præcise kommentarer ift. data.
Webshopindeks og Amino
Allerede inden Webshopindeks er live har projektet fået en samarbejdspartner. Martin Thorborg, Nicolai Frisch og resten af teamet fra Amino synes det lyder super spændende og er derfor blevet partnere på projektet. Martin udtaler
Webshopindeks bliver for e-købmanden, et lige så vigtigt værktøj som Google Analytics.
Jeg er rigtig glad for at de er med ombord, hvilket selvfølgelig også er et skulderklap til både ideen og til at jeg er den rette til opgaven.
De sidste 12 måneder…
For præcis et år siden, d. 12. december 2010, annoncerede jeg i et blogindlæg her på bloggen at projektet var undervejs. På daværende tidspunkt havde jeg brainstormet på konceptet siden juli, havde sat en grafiker og programmør på opgaven og mente at der ikke var så længe til launch. Februar var det forsigtige gæt.
Mange ting trak ud, og flere gange troede jeg launch var lige om hjørnet. Der var mange beslutninger undervejs, valg af kompleks art, skulle jeg først finde ud af skulle tages, for derefter at finde en løsning. Data behandling af så mange shops, der skal give de bedst mulige data, er ikke en let sag.
En række personer har været fantastiske til at hjælpe og give input, herunder vil jeg gerne nævne Michael tekstforfatter, der har hjulpet med tekst og Vadskær der hele tiden har nævnt at jeg først launcher i årstal som 2019 og dermed motiveret til at launche i år.
Så efter ca 1½ år er det en fantastisk følelse at se projektet i luften. Allerede inden launch har jeg mange spændende dialoger, både i ind- og udland, så dette er kun første lide spadestik i en rejse, der bliver en af de større.
Når SEO-folk og andre godtfolk kigger på sitet, så bare giv den gas med kritik og tæsk. Men jeg ved det godt – SEO stinker og der er mange detaljer der ikke er på plads. Jeg sporer end ikke en brøkdel af det jeg skal spore med Analytics. Nu skulle projektet i luften. Perfekte sidetitler, sporinger og andet der i virkeligheden ikke har en skid at gøre med at få en fed launch er nedprioriteret På et tidspunkt vil du også kunne kommentere på nyhedsdelen og meget mere.
Så er det din tur
Har du feedback til konceptet, sitet eller andet, så sig gerne til.
Kender du en webshopejer, så spred endelig ordet om den nye gratis service.
Og så håber jeg at alle danske webshopejere tager mod de gratis rapporter med samme glæde, som jeg vil sende dem ud hver måned!
Pingback: www.anyhed.dk
Tillykke med lanceringen Jacob!
Super spændende tiltag og skal da også selv ha’ prøvet det

Jeg er sikker på at denne rapport bliver noget mere brugbar end den benchmark som Google Analytics selv tilbyder
Inden man springer i med begge ben, så vil jeg lige høre hvor i behandler dataen?
Nogle virksomheder er jo meget ømme overfor hvem de deler data med, af gode grunden selvfølgelig.
Derfor kunne det være fedt at høre hvordan I behandler dataen? Er den anonym på jeres side eller har i, i teorien adgang til alle tilmeldtes Google Analytics tal?
Hilsen
Frederik Trovatten
Du skriver man kan se hvdan det går ens webshop ift andres. Er det rigtig forstået? Risikerer du så ikke at mange ikke vælger det fordi de ikke ønsker at andre kan se deres data? Måske jeg har misforstået noget..
Hej Jacob
Jeg er også lidt nysgerrig efter information om, hvordan I håndterer de yderst følsomme data, I kommer i besiddelse af. Hvilken garanti har jeg som shopejer for, at mine data ikke bliver brugt til noget andet på et tidspunkt?
Jeg kan ikke rigtig finde noget om det på sitet – men måske kigger jeg det forkerte sted?
Jeg får en fejl 404, når jeg forsøger at se test-udgaven af rapporten.
@Rosenstand: Der står noget om i det oprindelige blogindlæg:
“For at kunne give dig data kræver det selvfølgelig at du også vil dele dine data med alle andre. Dine data vil selvfølgelig ALDRIG blive offentliggjort, så konkurrenter kan se dem. Når data rapporteres videre, er det altid i gennemsnit, dvs. dine data er blandet sammen med en lang række andre shops. I mit daglige arbejde er jeg vant til at arbejde fortroligt med data, og har set data for flere hundrede websites. Fortroligheden er en selvfølge for mig, så det er et punkt du ikke behøver bekymre dig om.”
Hej Ulrik
Jeps – den er jeg med på. Men Jacob driver et SEO og analyse firma. Hvordan kan jeg vide, at mine data ikke kigges på, hvis Jacob og Søren skal lave noget for en konkurrent til mig?
Lad mig KRAFTIGT understrege, at jeg på ingen måde tror, at Jacob og Søren kunne finde på det. Men som princip er det interessant at forholde sig til.
Ah, det kan jeg godt se.
En anden ting. Skal der ikke også noget rådgivning ind over? Altså, jeg vil da gerne vide, hvad jeg kan gøre bedre, hvis jeg skal forbedre min webshop i forhold til indeks. Lige nu får jeg bare en afvigelse +/- i procent, og en besked om, at jeg skal arbejde videre, hvis det går den rigtige vej. Det er ikke særlig konkret.
Hvad skal jeg fx. bruge konkurrenternes konverteringsrater til, når jeg ikke ved, hvem de er, og hvad de gør anderledes end mig?
Jeg savner med andre ord en uddybning af, hvad webshopejere kan bruge rapporten til – sådan helt konkret!
Det kan godt være, at jeg er helt galt på den, men måske andre tænker det samme
Hey allesammen og mange tak for lyønskninger og spørgsmål. Beklager lidt sent svar – launch var ikke planlagt på en dag uden kundemøder…
Ulrik – link justeret (jeg havde linket til demositet, der så blev rykket – flot flot).
Claus: Jeg skal formentlig blive skarpere i kommunikationen, for når der står at man sammenlignes med andre – så er “andre” gennemsnittet af alle andre (eller shops i samme kategori). Så derfor vil data der videregives til andre altid være et gennemsnit af minimum 10 webshops. 5 havde været rigeligt, men jeg har valgt 10 for at understrege pointen.Det sikrer fuld anonymitet.
Fredrik, Rosenstand og evt. andre: Jeg skal prøve at beskrive hvad der ligger bag:
Helt lavpraktisk har jeg mulighed for at gå ind og se de tilmeldtes analytics konti. Jeg har lavet det sådan da jeg skal godkende alle shops før de får lov at være med. Hvis ikke data er korrekte, så kommer shoppen ikke med – indekset skal være troværdigt og retvisende. Som bonus kan man sige at folk får et hint om hvad der er galt, hvis de bliver afvist.
Ift. data sikkerhed, så er der det juridiske der er angivet i trin 1 i tilmeldingsprocessen: http://www.webshopindeks.dk/webshopindeks%20betingelser.pdf
Desuden har jeg et par punkter i FAQ-sektionen http://www.webshopindeks.dk/faq (fair nok hvis i ikke fandt den – linket er i footeren).
Men betingelserne er jura. Der er også andre sider af sagen. Jeg lever og har altid levet af databehandling. Hvis jeg begynder at bruge data til andre kunder eller på anden vis misbruge data, så vil der ske tre ting:
1. Jeg vil gå mod mine egne moralske værdier
2. Jeg vil risikere alt jeg har bygget op omkring mig som person, og have problemer med at få kunder og job (tal er mit levebrød)
3. Webshops vil framelde sig indekset og dermed har jeg skudt mig selv i foden.
Rosenstands glimrende pointe med hjælp til kunder: jeg har været konsulent i nok år til at have set data for mange hundrede shops gennem årene. Pt har jeg adgang til 150-200 shops data, og stadig misbruger jeg det ikke til andre kunder.
Oven i hatten har jeg indgået samarbejde med Martin Thorborg og Amino. Brugte jeg data forkert, så ville jeg ikke kun skyde mig selv i foden, men også Thorborg og Amino, og det ønsker jeg heller ikke.
Jeg kommer ikke selv til at se en masse individuelle shop data, jeg kommer til at arbejde med gennemsnit i noget så sexet som excel ark
Så på spørgsmålet: Er det fysisk muligt for mig at trække data ud for enkelte shops og misbruge det? Er svaret Ja, det er fysisk muligt for mig.
Og på spørgsmålet: Vil du hellere lave en mega fed tjeneste, finde på fede opsalgsprodukter og have respekt i markedet samtidig med et unikt produkt der ikke findes andre steder i verden. Så er svaret i allerhøjeste grad JA
@Ulrik: Du skrev mens jeg var i gang med min lange kommentar
Nu er det en gratis service, så jeg kommer ikke også og piller kartoflerne for dig.
Det unikke og værdifulde er input på om du egentlig har fået den trafik du bør. Fx her i december, der stiger trafikken meget rundt omkring pga. julesalget. Så du tror måske at du er kongen af webshops fordi du har fået 10% mere trafik og sælger 8% mere. Men tilfældet er måske at du sucks big time, og trafikken i din branche er steget 40%. Så er det sgu op på stikkerne.
Ift. rådgivning og hjælp, så er den første rapport ikke engang sendt ud endnu (sker i januar), så vent med savne noget til du ved om det er der
Det kunne tænkes at der komme nogle fokus punkter måned for måned med tips og tricks og andet.
Håber det gav lidt forståelse for udbyttet af rapporten…
Tak for et godt og fyldestgørende svar, Jacob. Så er det lidt nemmere for alle at vurdere, om man ønsker at dele data og Analyticsadgang med dig eller ej.
@Rosenstand Du spørger endelig. Jeg ønsker at gøre det mest muligt gennemsigtigt, så der ikke er spørgsmål til min troværdighed i dette projekt.
Spørgsmålet er så om du ønsker at dele?
@Rosenstand – i øvrigt – det sidste års tid har jeg tænkt meget over hvordan jeg skulle få adgang til data til at kunne udregne gennemsnit. mit mål og fokus var ikke at kunne se alle shops data men derimod:
1. At kunne validere implementering, så data var korrekte.
2. At se om nogle shops har meget store månedsudsving, og undersøge om det er valide data eller om de fx har lukket eller flyttet shoppen til andet domæne.
Begge dele elementer for at give mest præcise data og rapporter.
Super fed ide, du/I har gjort levende der! Det glæder jeg mig meget til at følge.
Jeg er stolt over at være en lille del af projektet og jeg kan garantere for at jeg mener det 100% seriøst og jeg vil ikke være med, hvis ikke det var etisk forsvarligt og der ville Jacob nok heller ikke
Vi tror virkelig at vi kan lave noget fedt, som alle dansk ekøbmænd kan få gavn af!
De bedste hilsner
Martin
Super spændende idé! Jeg glæder mig til at se det om et par år
Hej Jacob
Jeg syntes det er et fedt projekt, og glæder mig meget til den første rapport.
Det bliver helt sikkert spændende at se om man er foran eller bagefter i sin branche. Test rapporten ser god og overskuelig ud, det bliver rart endelig at kunne forstå mine data
Kristian
Hvordan tillmelder man sig?
Mvh.
Danielle
@Rasmus: Hvad sker der om et par år?
@Kristian: Det er godt at høre.
@Danielle – Du kan tilmelde dig på http://www.webshopindeks.dk/tilmeld
Hej,
Begrund lige ScanNet issue!!?
@Peter: Det gør jeg meget gerne. Problemet er at sporingen hen til betalingsvinduet ikke er lavet korrekt, så det betyder at trafikkilden for salget er forkert. Dvs. Scannet shops har så godt som alle salg stående som salg fra direkte trafik. Det er ikke korrekt.
Jeg ved de har lavet noget til deres shop 2, men det virker også kun hvis du betaler ekstra for det. Så jeg har formentligt set 3-4 shops fra Scannet hvor sporingen er korrekt. Og jeg har set mange shops analytics data, så 3-4 er meget få.
@Peter: Faktisk kan jeg have en mistanke om at i får salg fra nogle sites i aldrig nogensinde ville tro, fordi de ikke linker til jer? Kan det passe? Eller har i mange direkte salg?
Ud fra sitet kan jeg se at noget er lavet korrekt, men det virker ikke bedre end at trafikkilden overskrives når man kommer til betalingssiden. Og overskrives så af et tidligere domæne jeg har besøgt!?!?!
@Jacob: Vi brugte en del tid på at få sat vores op i WS1 sammen med A-better-traffic som gjorde et stort arbejde for at få det til at virke.
Men i WS 2 er det meget lettere og jeg har hørt det virker!!
Jeg har ikke brugt analytic så meget, så jeg må være svar skyldig. Men skal i gang med det når vi er på WS2 om 1 md.
Det er bare i orden! Det er virkelig noget man kan bruge. jeg gælder mig dog til engang hvor vi kan sammenligne os med hele cykelbranchen. Hvor kravet evt. var, at der skulle være minimum 50 med eller et andet antal.