Google Engage – AdWords service for bureauer
Google er på banen med en ny service – Google Engage. Servicen er til de små og mellemstore bureaer, der gerne vil sælge AdWords til deres kunder.
Google Engage er nemlig et program, der supporter dig, der gerne vil i gang eller et niveau op, og give den maks AdWords gas for dine kunder. Du kan få gratis rabatkuponer, adgang til bedre support, webinars og kurser.
AdWords niveauet øges i Danmark
Som udgangspunkt er jeg positiv overfor Googles nye initiativ. AdWords er et broget marked, og desværre er der mange der udbyder hjælpen, trods manglende kvalifikationer. Jeg håber derfor at Google Engage bliver en succes, så flere bruger tiden på at lære hvad det egentlig går ud på.
Set fra Googles side er der ingen tvivl om at de søger flere “disciple” der vil pushe gang i annonceringen igen. Er det et tegn på nedgang i deres guldæg, eller fordi Google finder niveauet for lavt?
Udbytte som Google Engage medlem
Som medlem af Google Engage får du hjælp til dit arbejde med AdWords. Menuen viser nogenlunde hvad du kan forvente:
Der er meget fokus på rabatkuponerne, og du får tilmed serveret skabeloner med tekst til når du skal sende rabatkoderne ud. Det er fint nok, men ikke frygtelig kompetence-øgende.
Jeg kan rigtig godt lide den fokus der er på dygtiggørelse og hjælp til at blive certificeret i form af punkterne uddannelse, events og bliv certificeret. Det er dog ikke nok at se nogle videoer hvis man skal blive en dygtig AdWords ekspert – der skal erfaring, test og nysgerrighed til. Videoerne er dog et rigtig godt til at komme igang.
Udbyttet for rutinerede folk og bureauer er dermed ikke voldsomt, men der vil uden tvivl være en lang række goodiebags til forholdsvis nye folk i branchen. Er et bureau med i Engage skal man som slutkunde ikke nødvendigvis se det som en fantastisk ting, da det kan tyde på nødvendigheden for at lære, men omvendt bør det heller ikke ligges til last at man benytter de muligheder der er (i et eller andet omfang).
Vil du gerne selv være medlem? Så skal du blot forbi deres side, ansøge og vente 15-20 dage. Du finder programmet her. Du kan se Googles intro til Engage på denne video:
httpv://www.youtube.com/watch?v=CGPIvIMfS4I
Jeg er medlem og glæder mig til at se udviklingen i Engage fremover. Hvad tænker du om tiltaget fra Google?
Pingback: www.anyhed.dk
Det ser spændende ud – jeg har tilmeldt mig det, og tilmeldingen er under behandling. Hvornår fik du svar?
@Andreas: Jeg mener deres angivelse om 15-20 dage passer meget godt. Pludselig fik jeg tilsendt rabatkuponer før jeg kunne logge ind. Lidt spøjst, men så var jeg da kørende på den front
Det lyder godt Jacob!
Hvilke værktøjer er der tale om i Google Engage? Er det noget ud over det de tilbyder i AdWords, eller er det en forklaring på hvordan man bruger det?
@Andreas: Det er KUN Google AdWords der indgår i Engage. Men der er links til alle hjælpeværktøjerne, den minder en del om værktøjssiden i AdWords interfacet…
Engage er et interessant træk fra Googles side. Der kommer uden tvivl flere adwords annoncører af et sådan tiltag, men sandsynligvis også flere adwords “eksperter”. Og i sidste ende er det alligevel Google der vinder på det.
Det er dog positivt, at Googles store fokus på små virksomheder og dermed LBS forsætter.
Så fik jeg da også lige ansøgt. Blev godkendt indenfor 12 timer
@Rasmus – Umiddelbart så må et initiativ som dette da øge udbuddet (af konsulenter) mere end efterspørgslen (annoncører).
Men enig – Google vinder altid
@Troels – Jeg er overbevist om, at flere nye og mindre konsulenthuse med en stak adwords vouchers også øger antallet af annoncører.
Jeg har lige deltaget i det første webinar udbudt under Google Engage-platformen. Og det var godt nok meget basalt niveau. Så man skal ikke forvente, at der nødvendigvis er ret meget at komme efter på den front for dem af os med god Adwords-erfaring i forvejen.
Det understøtter i hvert fald ideen om, at Engage er sat i verden for at understøtte bureauer uden alt for meget Adwords-kendskab i forvejen.
@Frank
Var det sådan i stil med “Rabatkoder til dine kunder finder du under menupunktet Mine kuponer” og “Hvis du vil høre endnu mere om vores fantastiske Engage program, så kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev”?
Eller er der antydninger af, at det kan løfte bundniveauet hos AdWords konsulenter generelt?
@Troels,
De begyndte med gennemgang af Engage-menupunkterne og netop “her finder du værdikuponerne” m.m.
Siden kom de rundt om noget meget basalt input til forarbejde før pitch hos potentielle kunder, lidt om Adwords-brug, nævnte MCC, Adwords Editor og deres certificeringsprogrammer.
Herefter var der en Q&A-runde, og så var det slut.
Det kan meget vel være noget, der kan løfte bundniveauet hen ad vejen hos uerfarne Adwords-folk, der følger med.
De lovede også mere varieret niveau på kommende webinars, som vist nok bliver holdt noget i retning af en gang om måneden fremover.
Jeg stiller mig lidt uforstående over for deres valg af målgruppe. Jeg har browset rundt på engage og set nogle af videoerne, og finder niveauet til at være målrettet helt nybegyndere. Jeg tror simpelthen ikke på at der er bureauer (små som mellemstore) der har så lille en viden om AdWords. Bureauerne vil vel hellere fokusere på certificeringsprogrammerne.
Men jeg synes at Engage er et rigtig fint tiltag, målgruppen bliver bare annonceret forkert. Mine forældres nabo der har åbnet en e-biks med fjernstyrede fly, fordi han elsker fjernstyrede fly. Han vil få rigtig meget ud af Engage og virkelig få hævet bundnivauet, så han enten kan være kritisk over for et bureau eller selv sætte sine kampagner op og evt. senere blive certificeret.
Alt i alt et fint tiltag, men markedsført til en forkert målgruppe. Om dette så er bevidst, fordi der vil blive pustet mere liv i det ved at markedsføre det til bureauerne?? Tja…