Det er ikke mange måneder siden at det nye Google Analytics så dagens lys- nyt interface og nye funktioner, alt sammen under navnet V5. Nu har alle adgang, så du kan hygge dig med de spændende muligheder.

Og festen stopper ikke her. Forleden præsenterede Google Analytics en ny mulighed, nemlig at måle webstedshastigheden, også kaldet Site Speed. Det går i al sin enkelthed ud på at måle loadtid på hver enkelt side, og dermed få indblik i performance ift. loadtid.

Webmaster tool går Analytics

Det er interessant at loadtid bliver en del af Analytics, da sådanne målinger ellers plejer at høre til Webmaster tools. Men det er absolut relevant nok, for kun i Analytics kan man se performance – øger høj loadtid også bounceraten? Hvordan er sidens hastighed ift. Adwords quality score for søgeord, der leder til siden? Og meget mere kan analyseres og arbejdes med.

Den nye måling siger mig at Google ikke arbejde på at integrere Webmaster Tools i Analytics 100%, for så var det ikke nødvendigt at skulle ændre Analytics koden for at få data. Så burde Google i stedet have koblet de to værktøjer sammen. Den anden mulighed er dog at Analytics koden på sigt skal overtage al arbejdet, men så burde denne ekstra linie ikke være en tilføjelse man selv skal foretage, men være en del af grundkoden.

Spor din webstedshastighed

For som nævnt, så skal du arbejde for sagen hvis du gerne vil have data. Du skal tilføje denne linie i din grundkode (på alle sider) – og placer den lige efter trackpageview:

Nyeste kodeversion:

_gaq.push([‘_trackPageLoadTime’]);

Ældre kodeversion:

pageTracker._trackPageLoadTime();

Det er meget vigtigt at du bruger versionen der passer til din grundkodeversion. Du kan se Analytics egen officielle tekniske forklaring her.

Bruger du WordPress plugins, så kan du se en guide til at justere Analyticator og Yoasts plugins her. Med tiden skal det dog nok blive integreret, de skal bare lige nå det :-)

Se loadtid i Analytics – men kun samples

Når du har implementeret denne ekstra linie, så indsamler du load tiderne fremadrettet. Men ikke dem alle. Det tages kun stikprøver, der er angivet til 10%. Nærmere undersøgelser (med hint fra Esben Rasmussen) viser at det kun er besøg foretaget med Chrome og IE 9 der spores. Googles eget svar til dette er:

Page load time is measured using the NavigationTiming interface, if
available. In older browsers, it seeks help from other interfaces from
Chrome or the Google IE toolbar.

Andre spørgsmål går på hvordan det registreres, og Google svarer her

The page load time measurement starts at the beginning of the
navigation, e.g., a user click, and ends at the document’s load event.

Brugen af Chrome og IE 9 stod i april for ca 12% af alle sidevisninger i Danmark (Kilde), så det er dels en lille gruppe, men værre endnu, så er det absolut biased data. Brugen af IE 9 og Chrome er absolut ikke repræsentativt for alle danskeres brug af Internettet. Adfærden er dermed klart påvirket af målgruppe-“valget”. Hvis der tilmed er forskel på loadtid af dit site i forskellige browsere, så er dette selvfølgelig også noget der påvirker resultaterne.

Når du engang har fået data ind, så ser det således ud (data for få dages test her på sitet). Klik på billede for større udgave:

Stor ros til Google for at vise og Sample-størrelsen, så vi ved hvor meget vi kan stole på data. Folk der kender mit site vil jo fx på ingen måde kunne forstå at det skulle tage 2,5 og 5 sekunder at loade nogle sider (#ironi #detbliverbedreendag).

Webstedshastighed fra Google bliver helt sikkert ikke den sidste positive overraskelse over nyskabelser i det nye interface. Hvad tænker du – kan det bruges til noget? Eller ryger dataoverload barometeren helt op i det røde felt?

 

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)