Yahoo Web Analytics bogen interessant læsning

Der er mange bøger på markedet, så det er om at prioritere korrekt. Jeg vil derfor give dig argumenter for og imod at læse Dennis Mortensens bog ”Yahoo! Web Analytics”, så du ved om den er tiden værd for dig. Da den udkom havde du mulighed for at vinde et eksemplar her på bloggen, og vandt du ikke, så er der god grund til at ”investere” selv. Investeringen er ikke stor, så tøv ikke. Køb bogen her for blot 249 kr..

Inden jeg afslører min vurdering af bogen har jeg spurgt forfatteren om følgende: “Hvordan vil du selv beskrive udbyttet af at læse din bog?”

Hvortil Dennis svarer

Jeg synes der er mange forskellige vinkler til bogen, alt efter hvor man kommer fra. Jeg er selv meget glad for mine tanker omkring de tre primaere web analyse funktioner; a) indsamle data, b) reporterer paa data, og til sidst c) manuelt tilegne sig viden fra data – hvilket er de tre sektioner I bogen. Hvis man forstaar dette kan man tillaegge energi hvor det passer bedst. OG saa den helt anden vinkel, hvilket er, at hvis man gerne vil igang med Yahoo! Web Analytics, saa er det en super bog at laere et enterprise analytics system ud fra.

Læs mere om Dennis Mortensen og se hans officielle side om bogen.

Jeg vil gerne dele min anmeldelse op i to grupper: Dem der bruger Yahoo! Web Analytics, og dem der ikke gør. Som med al anden webanalyse er segmentering vigtig, og giver langt mere mening.

Samlet anmeldelse af bogen

Samlet vurdering af ”Yahoo! Web Analytics, Tracking, Reporting, and Analyzing for Data-Drivin Insights” af Dennis Mortensen:

Samlet anmeldelse for brugere: Bouncerate på 11%

Samlet anmeldelse for ikke-brugere: Bouncerate 45%

(Da det er min første boganmeldelse her, må jeg hellere introducere vurderingsskalaen. Jeg anmelder via bounce rate. Jo lavere, jo bedre bog, da flere rent faktisk vil fortsætte i bogen :-) )

Anmeldelse for Yahoo! Web Analytics brugere

Bouncerate 11%

Kort fortalt: Bogen er biblen hvis du bruger eller skal til at bruge Yahoo! Web Analytics. Der er detaljeret beskrivelse om implementering hvor du lærer både den grundlæggende og mere avancerede kodning. Du lærer hvordan du kan vinkle analyser og benytte rapporter, og så lærer du en masse fantastiske funktionaliteter i systemet.

Bag systemet

Hvad jeg rigtig godt kan lide ved bogen, er at man bliver sat ind i mange af tankerne bag systemet, og hvordan det bør bruges optimalt. Mantraen er at standardrapporterne blot er et udgangspunkt til at skabe den rapport, som matcher dit behov præcist. Det er en rigtig fed tilgang, da man på den måde får skabt de helt lækre og interessante tabeller (og tabeller kan være MEGET lækre. Specielt hvis man ved hvor stor en omsætningsforøgelse de kan medføre).

Et andet element ved bogen jeg rigtig godt kan lide er forfatterens ærlighed, og selvkritik overfor systemet. Dennis indrømmer gerne at der er leflet lidt for pøblen i form af graftyper til dashboardet, hvoraf nogle af dem absolut ikke er specielt værdiskabende.

Jeg kan desuden godt lide, at der ikke er berøringsangst overfor andre systemer, men at der derimod er en lang række blandede dashboards som inspiration, uagtet af system. Desuden involveres systemerne i eksempler uden at være for at rakke dem ned. Det betyder ikke at der ikke står når andre systemer ikke kan det samme, men det er blot sandheden (så må Omniture – eller skal man sige Adobe efterhånden – blot få udviklingsholdet op i tempo).

Yahoo! Web Analytics dashboard får også selv en ordentlig gennemgang, og i mine øjne har YWA det dashboard med flest muligheder for at skræddersy og tilpasse. Hele vejen igennem sad jeg bare og tænkte: Og hvordan mailer man det, hvordan mailer man det… Men jeg vidste man ikke kunne. Og miraklet skete ikke – der stod ikke: Sådan mailer du. Men, lur mig om det ikke er på udviklingsbordet hos de gæve folk hos Yahoo! – jeg har i al fald ønsket det allerede for lang tid siden, og ved at andre har samme ønsker.

Anmeldelse for ikke-brugere af Yahoo! Web Analytics

Bouncerate 45%

Bruger du ikke YWA som webstatistik værktøj selv, så lyder bogen umiddelbart ikke specielt relevant eller interessant. Og selvfølgelig er bogen ikke lige så aktuel. Alle kapitler om hvordan man installerer og koder samt sætter op er ikke voldsomt interessante eller relevante. Men der er to grunde til at jeg alligevel vil anbefale dig at læse den, og at bounceraten trods alt ikke er 99%:

1. Du lærer at bruge dine webanalyse data til optimering! Dennis har en lang række gode eksempler på hvordan du kan analysere og tage handling på dine resultater. Eksemplerne er selvfølgelig fra YWA, men mange kan også gennemføres i andre systemer.
  2. Få øjnene op og forlang mere! Ved at læse om YWA ser du hvad der er muligt, og hvad du bør kunne forvente af webtracking anno 2009. I mange tilfælde kan det system du bruger det måske, men du ved ikke at du skal lede efter det. Ved at læse denne bog kan du få øjnene op for mulighederne og begynde at efterspørge det, enten hos din analyseafdeling, dine konsulenter, din udbyder eller hos dig selv.

Hvad indeholder bogen?

Bogen er inddelt i tre afsnit:

• Advanced Web Analytics Installation
  • Utilizing an Enterprise Web Analytics Platform
  • Actionable Insights

Afsnit 1 er super nørdet Yahoo! Web Analytics. Står du foran en implementering er hele denne del alfa og omega at kunne. Er du marketingmand (m/k – Webanalytiker.dk stiler efter politisk korrekthed), så vil jeg anbefale ikke at læse dette afsnit. Mere præcist vil jeg anbefale at læse det til sidst, men kun for at få en fornemmelse for hvad der er muligt i systemet. Det er meget vigtigt du ikke starter her, og går helt sukkerkold i kode og uforståelige elementer.

Afsnit 2 er straks langt mere interessant for alle. De første sider går med de mere generelle webanalyse begreber mv., men hurtigt bliver du ført ind i systemets univers og spændende muligheder.

Afsnit 2 er det absolut mest interessante. Der er mange gode konkrete eksempler, som giver indsigt i hvordan du skal analysere og arbejde med dine data.

Afsnit 3 er afsnittet om hvordan man tager handling på sine data. Efter at have læst afsnit 2, som i høj grad omhandlede dette, var jeg meget forventningsfuld. Hvis afsnit 2 faktisk handlede om rapporterne og opsætning, så måtte afsnit 3 være helt oppe og flyve. Men jeg må indrømme at jeg blev lidt skuffet. Dennis skriver selv at det er lidt teoretisk, og der har han ret. Jeg tror skuffelsen i størst grad skyldes at afsnit 2 var så godt at forventningerne var meget høje.

Så samlet set vil jeg gerne anbefale bogen til både brugere og ikke-brugere, med de forbehold jeg nu engang har nævnt. Bogen er ikke læst på en dag, og kan til tider synes en smule tung (nok mest den tekniske del). Men et par ferier kan gøre meget ved det, og bogen er værd at bruge tiden på.

Slutningen af bogen

Slutningen for min bog var ikke så god. Den skulle lige spærre en strandstol på hotellet mens jeg shoppede i byen. Desværre brød helvede løs på himlen. Så mens jeg kæmpede mig hjem måtte bogen lide en krank skæbne og er nu et tydeligt bevis på at den er blevet læst. Jeg ønsker mig en ny til jul.

Køb bogen her

En sidste detalje:

For at få adgang og en konto til Yahoo! Web Analytics, så skal du have fat i en virksomhed i konsulentnetværket. Se listen her (men jeg kan afsløre at det pt. er Creuna og Deducta, der er danske partnere).

Bruger du Google Analytics? Så er det måske værd at vente på den kommende Google Analytics bog skrevet af Webanalytikeren og Morten Vadskær. Tilmeld dig allerede i dag på analyticsbogen.dk, og få besked så snart bogen eller smagsprøver er klar. Måske du fik et forspring ;-)

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)