Bogen “Yahoo! Web Analytics” udkommet – vind et eksemplar
Så kom bogen
Yahoo! Web Analytics: Tracking, Reporting, and Analyzing for Data-driven Insights
D. 28. april annoncerede Yahoo! Web Analytics de nye features i udgave 9.5, og d. 6. maj udkom den danske direktørs bog om Yahoo! Web Analytics om samme. Forordet er skrevet af Kaushik Avinash.
Bogen er delt ind i tre tre afsnit:
- Den tekniske del i forhold til implementering og installation af koder
- Hvilke rapporter som laves hvordan, dvs. hvordan man får de data man ønsker
- Anvendt webstatistik – få værdi af de data der er indsamlet og rapporteret
Fornuftig inddeling, som bliver rigtig interessant at læse. Specielt ser jeg frem til at læse hvordan de har tænkt den nye udgave 9.5, og hvordan man kan lave nogle værdifulde rapporter på en smart måde.
Vind en bog – deltag i konkurrencen
Dennis Mortensen har været så flink at sponsorere en bog til denne blog som præmie i dagens konkurrence. Så læs videre, og vind den nye bog.
Hvordan vinder du så bogen? Konkurrencen er ganske simpel, da du blot skal svare på følgende spørgsmål:
Hvad kan webanalytiker.dk gøre for at udbedre viden om webanalyse, og for at gøre det lettere for dig at komme videre i brugen af webanalyse?
Dit svar kan være alt fra forslag til emner til blogindlæg, foredrag om specifikke emner, nye funktioner på dette website, nye funktioner eller nyt website med andre muligheder, specifik information om en detalje på et eller flere trackingværktøjer, helt konkrete udfordringer vedr implementering, forståelse eller andet. Alle muligheder er åbne og kun din fantasi sætter grænsen. Det eneste vigtige er at det er realistisk at gennemføre, så det rent faktisk kan bruges praktisk. Er der nogle spørgsmål du ligger søvnløs over, vedr. webanalyse?
Du kan svare via kommentarerne, kontakt webanalytikeren eller mail til jk @ domænenavnet.dk. De to sidstnævnte muligheder er i højere grad hvis du ønsker at være anonym vedr. en udfordring.
Vinderne findes ved at webanalytikeren personligt udvælger de forslag/spørgsmål, som er mest brugbare og vil give flest udbytte.
Konkurrencen løber i maj 2009
– men skynd dig at svare allerede nu.
Køb bogen Yahoo! Web Analytics
Vil du læse mere om bogen? Så læs mere om Yahoo! Web Analytics bogen på Dennis´ eget site. Udover at få dybere indsigt i indholdet, så bemærk den perlerække af personer, som har udtalt sig. Imponerende liste. Nice done Dennis
Læs mere om forfatteren: Dennis Mortensen
Jeg har altid tænkt på at det kunne være fedt at samle web-analyse folk i danmark mere. Man kunne lave et forum, et web 1.0 community eller ligne.
Eller evt. en liste over folk der udøver webanalyse i danmark?
Tillykke med bogen og konkurrencen! Vil da lige smide en kommentar med mit forslag til hvad jeg gerne vil høre noget mere om. Bogen lyder faktisk rigtig interessant.
Personligt er jeg for tiden på udkig efter analyse-værktøjer til affiliate og google adwords sider.. For mig kunne det være interessant med lidt mere information om hvordan man kan køre web-analyse på for eksempel en række minisites (både over forskellige domæner og subdomæner) samt linke dette samme med oplysninger fra AdSense og eventuelt affiliate.
En anden ting jeg også meget gerne ville læse mere om, er hvordan man eventuelt kan flette sit eget affiliate system sammen med de værktøjer man bruger til webanalyse – for eksempel Google Analytics, så man kan få lidt flere detaljer over hvordan ens affiliates sælger ens produkt med videre.
Og til sidst vil jeg lige sige tak for en spændende blog.. Keep up the good work
Hej Jacob
Der er så farlig meget teori om dette og hint – lad os få noget (mere) praktik på disken – og meget gerne fra den virkelige verden… Et par forslag:
– Hvordan strukturerer man sine kampagner på tværs af et ekstremt diversificeret kampagnebillede – PPC, Affiliate, Banner, “Interne bannere”, Nyhedsbrev, TV, Organisk etc. etc. Der er tusind forskellige medier der efterhånden indgår i en klassisk marketing-kampagne. Hvordan samles alle disse kanaler til en ROI-approach eller hvad ved jeg. Det store forkromede overblik – hvordan sikres dette? Fra Webanalytiker til Webpraktiker.
– Evaluering over tid. Hvordan kan man aktivere “gamle” data i en evaluering af forskellige indsatser/kampagner. Herunder igen fornuftig tracking af kampagner mv. der muliggører denne evaluering – dvs. udvikling af en konsistent struktur, som også holder 2-3 år senere.
I virkeligheden alt, der kan “hive” emnerne og diskussionen ned på et praktisk niveau. Det er så uendelig let at snakke om webanalyse, tracking mv. på teoretisk og strategisk plan (har også selv været konsulent :-)). Jeg efterspørger indhold, der taktisk og operationelt kan udfordre mig.
Åh ja – for at blive i det taktisk/operationelle spor.
A/B og MVT test. Alle har efterhånden prøvet det eller i det mindste hørt om det. Hvad med noget praktisk hands-on… Og ikke mindst nogle praktiske eksempler på systematisk A/B og/eller MVT test – og gerne noget, som indgår i et større perspektiv – dvs. mere end bare “lad os teste den her konkrete landing-page”, men nogle eksempler på at forankre denne tankegang og bruge resultaterne proaktivt – og ikke kun reaktivt på den konkrete test… Hvordan skaber man noget læring omkring brugerne på ens site – hvilken måde at skrive på, hvilken billedstil, tekstlængde mv. tænder dem – og nogle praktiske eksempler på, hvordan man kan bruge denne viden fremadrettet næste gang man skal lave en landing-page… Giver det mening?
Jeg har set helt utrolig mange enkeltstående A/B-tests, men jeg mangler at se eksempler på, hvordan den afdækkede viden forankres i en organisation og bruges næste gang – ellers kan vi jo bare starte forfra hver gang – og det er både dumt og dyrt.
Puha en gang galde, jeg kom ud med her.
Lad os få konsulenterne igang med at tænke taktisk og operationelt – og skrue ned for den strategiske charme.
Jeg vil godt stemme i med mere “Webanalytics i praksis”. Men gerne noget langt mere simpelt end A/B-testing o.lign.
F.eks.
– en gennemgang af, hvordan man sætter eCommerce tracking op. Og efterfølgende bruger det.
– Hvilke rapporter, der er vigtigst i GA eller Yahoo Analytics. Og hvordan man fortolker dem.
Forestil dig, at målgruppen er folk, der endnu ikke er kommet igang med at bruge deres data endnu. Hvordan får vi givet dem et spark bagi, så de bliver rustet med den nødvendige viden til at tage informerede beslutninger?
F.eks. kunne jeg godt lide Lea’s lille citat fra det nyeste Pottercut (se/hør http://www.tinyurl.dk/7203): “Markedsføring, der ikke kan måles, vil jeg ikke spilde penge på”.
Men hvordan kommer man i praksis igang med at sætte målning op?
Spændende at høre jeres forslag, bliv endelig ved. Til Andreas (Mailand) vil jeg lige tilføje at dette site og blog ikke skal ses som et konsulentsite, men derimod som informationssite for alle At jeg så tilfældigvis selv er konsulent er noget helt andet. Men fyr løs, så længe det er konstruktivt (som det er), for så kan der gøres noget ved det.
Lad endelig flere komme på banen, også gerne nogle som aldrig har kommenteret herinde. Og tak til Christian, kløede mig lidt i håret over hvem i Peru, som kunne forstå indholdet (ps. du bliver let at følge i din adfærd, men jeg skal nok lade være med at segmentere på det).
Ligesom man bør vide at man genkendes hvis man skriver man er i San Jose lufthavn på Twitter, og jeg derefter får en besøgende fra San Jose (Dennis ) @DennisMortensen på Twittter.
Hvad er din største udfordring? Er du i tvivl om hvordan du får sat mål op i Google Analytics, eller har du udfordringer med at lave de store forkromede analyser i SiteCatalyst? Fyr løs og deltag i konkurrencen.
Pingback: www.anyhed.dk
Flere deltagere i konkurrencen? Det behøver ikke være store forkromede forslag eller problemer. Det kan være så simpelt som “jeg savner viden om hvordan man skal reagere på en ændring i bounce raten” eller lignende
Jeg har mange forslag, men dem jeg synes du bør satse på handler mest om mennesker:
– Få (fremtrædende) personer i branchen til at skrive om et emne/udfordring indenfor web analytics.
De fleste der følger med her er fagnørder og vi elsker at høre om ting i dybden – gerne med et personligt tvist.
– Interview af slutbrugere og/eller marketingansvarlige
Lad os komme under huden på de mennesker, der konkret sidder med behovet for web analytics og dagligt skal handle på baggrund af de informationer og anbefalinger vi leverer dem. Der er ofte en tendens til at glemme anvendeligheden midt i al jublen over smarte features.
Ser da også gerne mere pratik – ikke forstået at der skal være mindre teori – er vel praktisk akademiker (svært at undgå når man har en PHP fra universitet ;-))
Tror mange vil kunne få gavn af helt basale ting som:
– kodning af links til sporing i analytics – ser ikke ret mange der fx bruger dette på nyhedsbreve mm. (det er nu elelrs meget sjovt at kende sin konvertering fra nyhedsbrevskampagner osv).
– Opsætning af flere profiler med filtre osv
– Måske noget om kilder til fejlvisninger i analytics – hvorfor kan konverteringen i analytics fx være lavere end hvis man sammenkobler egne salgstal med besøgstal (en grund – ikke alle går til sidste trin i betalingsmoduler hvor sporingskoden er installeret)
det er vel egentlig bare et spørgsmål om at tage analytics fra ende til anden…
måske man kunne lave en xx dage med analytics – fra dag 1 med installation osv til de mere avancerede ting, har selv lige opdaget at blog serier kan få en ganske fin response jo.
Du kunne også begynde at gæsteblogge på andre blogge – det spreder jo kendskabet en hel del.
Bare kom i gang – så jeg kan henvise mine læsere til dine indlæg i stedet for at ende med at skrive nogle halv-hjertede forsøg på analytics indlæg.
Jeg vil da også lige melde ind med et par ting.
Noget jeg i et længere stykke tid har gået og grublet lidt over, er mål i Analytics. Jeg har skam set et par konti med opsatte mål, men jeg har aldrig set dem blive sat op og defineret.
Det kunne være fedt med et indlæg omkring hvordan man forholder sig til mål/goals i Analytics. Både hvordan man sætter det op helt fra bunden, men også hvordan man får mest ud af dem. Altså hvordan man bruger sine mål og resultaterne derfra bedst mulig.
Noget andet jeg synes kunne være spændende er analyse omkring sine annoncer rundt omkring. Nok egentlig primært Google AdWords. For alle kan jo lave en AdWords annonce, og nogle udfører dem bedre end andre.
Men lidt ligesom førnævnte “emne”, kunne det være fedt at høre hvordan du, som professionel webanalytiker, bruger de tal du får fra Analytics omkring AdWords annoncer, så du hele tiden kan optimere annoncer, og “gøre dem mere værd”.
Hvad med at starte en Wiki med konkrete tips og trick til værktøjerne, samt definitioner til begreber. Alle kan så bidrage til Wiki’en, mens du holder et vågent øje med nye indlæg og deres kvalitet.
Jeg vil da også gerne blande mig lidt i denne dialog.
Mit input til konkurrencen er et ønske om mere opsamling og deling af viden der specifikt drejer sig om opsætning, opsamling og analyse af data og eksempler på operationelle forslag til performanceforbedring ved hjælp af værktøjet SiteCatalyst.
Jeg synes alt for tit debatten retter sig imod Google Analytics og de andre gratis-værktøjer.
Spændende forslag alle sammen. Det er rigtig spændende og givende at høre jeres forslag.
Det kan være jeg ændrer valg af vindere til at jeg evt. kun vælger ét godt forslag og der bliver trukket lod om de sidste gevinster. Ganske enkelt fordi jeg synes der er rigtig mange gode forslag, og de er gode på hver sin måde. Jeg håber en sådan evt. justering er ok
Så kom endelig med flere forslag, der er 10 dage endnu før konkurrencen slutter.