Yahoo! Web Analytics nyheder

- mindre Indextools, mere Yahoo!

Det kan være svært at følge med i webanalyse verdenen for tiden, for der sker virkelig noget. Hos Yahoo! Web Analytics ved man at der er stor udvikling og mange ændringer undervejs, så det spændende er hvordan ændringerne er.

Nye koder – Fra Indextools til Yahoo!

I et brev til partnere og på Dennis´ blog d. 5. marts blev det offentliggjort at der kommer nye koder til registrering af data. Det betyder at man inden juni 2010 skal have skiftet al implementering af Indextools ud med nye koder. Det betyder dels at koderne bliver navngivet så de relaterer sig til Yahoo!, men helt sikkert også at der er nye funktioner i vente. Tankegangen er stadig meget lig implementeringen af SiteCatalyst, blot mere simpel at foretage (og så med alle forskellene i detaljerne så vi kan blive godt rundtossede når man skifter fra system til system).

Indextools version 4 kode til YWA kode version 5 

Version 4
var ACTION=’PENDING_SALE';
var _S_SKU=’DM112899; DM113834′;
var _S_UNITS=’2;1′;
var _S_AMOUNTS=’100.00;50.00′;
var ORDERID=’10099803′;
var AMOUNT=‘USD150.00‘

Version 5
YWATracker.setAction(“PENDING_SALE”);
YWATracker.setSKU(“DM112899; DM113834″);
YWATracker.setUnits(“2;1″);
YWATracker.setAmounts(“100.00;50.00″);
YWATracker.setOrderId(“10099803″);
YWATracker.setAmount(“USD150.00″);

Umiddelbart ligner det mest en omgang copy/paste, men der skal nok knokles for det alligevel. Et godt råd herfra er derfor – vent med at implementere flere koder til efter midt april.

Yahoo! Web Analytics bliver hurtigere

Er der noget værre end at skulle vente på at data hentes for hver gang man vil se en ny rapport eller sætter et filter på? Det mener Yahoo! heldigvis ikke der er, så derfor skifter de til nye servere. Det er et fantastisk træk, for sammenligner man med andre systemer, så er tempoet ikke voldsomt langsomt. Men nok til at jeg kan forstå forbedringen. Tak Yahoo!

Nyt partnerprogram undervejs

Og så til en endnu mere aktuel nyhed. Indtil nu har adgang til Indextools skulle ske via partnere, som også kan assistere med rådgivning og hjælp til implementeringen. I sidste uge blev dette gjort til en historisk ting. Alle eksisterende partnere skal søge om fortsat at være partner, lidt i stil med GAAC (Google Analytics autoriseret firma). Ansøgningens 6 punkter handler både om Analytics-delen men også om hvor meget Yahoo! Search bliver benyttet. Ved at blive partner kan man stadig modtage direkte support hos Emer og Edit (jeps, det hedder de).

Der er ingen tvivl om hvad dette træk betyder. Yahoo! har stadig planer om at gøre systemet gratis, og ville dermed med den nuværende konstilation risikere en voldsom overbelastning af deres direkte support. Med den nye partner opsætning bliver det konsulenterne som også lægger penge i deres Yahoo! Search pengekasse, som får hjælp. Den bedste nyhed i dette er at de dermed ikke har droppet deres plan om at gøre systemet gratis. Men de bliver nok lidt forsinkede, for jeg har i noget tid angivet at det blev i første kvartal. Det er senest i morgen, så det når de nok ikke…

Men alt i alt, spændende nyheder fra Yahoo! – jeg venter spændt på hvad version 5 byder på. En ting er jeg sikker på: Det bliver ikke mindre avanceret og spændende. Med Dennis Mortensens bog om Yahoo! Web Analytics kan det være at flere finder systemet mere lettilgængeligt og interessant :-) Når den bliver udgivet skal i nok få en anmeldelse her på sitet.

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)