Yahoo! Web Analytics med ny udgave
Yahoo! Web Analytics snart ikke længere Indextools
Tirsdag d. 28. april blev endelig dagen for den nye udgave af Indextools. Nu officielt Yahoo! Web Analytics 9.5. Det er fantastisk spændende, og vil give både helt nye features og forbedredede rapporter. Læs Dennis Mortensens blog om nyheden.
Og hvad er så nyhederne?
Nye features i YWA
De helt nye ting er inddragelse af demografi og interesser. Under demografi findes variablene køn og alder (jeps, og 28 år). Interesserne er i grupperne:
Det er ikke blot spændende fordi man kan lave en demografisk profil af sine brugere, men det kan tilmed bruges til at lave filtre. Dvs. du kan se hvor mange i de forskellige aldersgrupper, som er konverteret, hvilke af dine produktgrupper, som i højest grad interesserede de 18-30 årige osv. Hvad Gemius kæmper for at lave i DK, og som har lang vej endnu er nu med i YWA 9.5.
Hvor kommer data fra?
Det lyder næsten for godt til at være sandt at man kan se sine brugeres alder. Og det vil måske også være tilfældet for nogle. YWA er bevidst om dette, og har derfor signifikansniveau på rapporterne, og i nogle tilfælde vil der direkte stå at der ikke er nok data. Det rigtig spændende bliver hvordan det ser ud i Danmark, og hvor mange besøgende man skal have før der er noget at arbejde med. Til mit og Søren Sprogø´s spørgsmål på bloggen svarer Dennis at det ikke afhænger af andelen, som bruger søgemaskinen. Dermed behøver den relative lave markedsandel for Yahoo! i DK ikke betyde at vi går glip af alt det sjove.
Forbedrede rapporter
Udover de ovenstående nye tiltag, så er flere af de eksisterende rapporter forbedret. I flæng kan nævnes Sti-analyse, segment-mulighederne (dvs. filtrering af data) og graferne.
Webanalyse markedet
Hvad vil dette betyde for markedet for webanalyse værktøjer? Avinash har tidligere skrevet til mig at han ikke ser Yahoo! Web Analytics som en konkurrent, men som supplement til Google Analytics. Jeg er ikke fuldstændig enig, men jeg tror han har en vigtig pointe i at de to systemer ikke kæmper om samme plads. De to værktøjer er begge gratis (eller… man betaler med data frem for kr. og øre), og måler dine brugeres adfærd, men lighederne stopper faktisk hurtigt.
Sammenligner man derimod det nye YWA 9.5 med Omniture Sitecatalyst, så er der i langt højere grad muligheder for at sammenligne. YWA har lige fået 50 actions, hvilket direkte kan sammenlignes med SC event-tracking. Forskellen på de to systemer er i højest grad den halve million (plus minus en hel del) i system pris.
Samlet set tror jeg ikke Google Analytics vil miste markedsandel, eller at specielt mange vil skifte. Det er ganske enkelt to forskellige målgrupper. YWA er i langt højere grad til de større sites og mere komplekse problemstillinger (og dermed sværrere at sætte sig ind i og implementere) mens GA fortsat vil vinde frem på brugervenlighed og lettilgængelige interface.
Hvad venter webanalytikeren på?
Først og fremmest at få adgang til den nye udgave. Den rulles ud over tid, og måske først for alvor når al hosting er flyttet omkring midt-maj. Indtil da må jeg og andre vente i spænding på at have hands-on.
Og så håber jeg at der også kommer et kraftigt løft på dashboard siden, for der halter YWA bagud (kommentaren er i forhold til den sidste udgave og ikke 9.5). Der er mulighed for at lave et lækkert dashboard, men det kan ikke mailes. Så for at lave automatiske rapporter skal man lave ekstra rapporter, som så skal samles til en mail. Pænt bøvlet, og super ærgeligt at de lækre features på dashboardet ikke kan mailes.
Så vil det være fantastisk hvis man kan uploade flere data. Det er muligt at uploade gruppering af produkterne (svarende til classifications i SiteCatalyst), men uploads af budgetter og andet relevant vil gøre værktøjet endnu en tand mere brugbart. Og for alvor matche SC.
Og endeligt, så ligger der et stykke arbejde forude. Der kommer nye koder, og alt skal implementeres forfra. Men når først man ved hvor action-koderne ligger, så skal det blot skiftes ud.
Alt i alt vil jeg sige GODT ARBEJDE YAHOO!. Hvis du er meget forvirret og ikke aner hvordan du får lært al det nye, så har Dennis Mortensen forfattet en bog, som udkommer inden for få uger. Jeg har været så heldig at få fingrene i et mindre oplag, som jeg udloder her på sitet. Så hold øje med indlæggene, så du ved hvad du skal bidrage med for at komme i betragtning i konkurrencen
Webanalytikeren nu også på twitter: www.twitter.com/webanalytiker – få webanalyse nyhederne før de andre.
Pingback: www.anyhed.dk
Et rigtigt spændende produkt, og jeg glæder mig til at få lov til at se hvad det kan, og specifikt se om det kan det det lover!
Som du selv siger, så lyder demografi-delen næsten for god til at være sand. Når bestemmelsen af brugerens alder og køn sker på baggrund af interaktionen med Yahoo’s søgemaskine, vil dette være meget approksimativt (læs: ikke-eksisterende) ift. det danske marked, når man tager Yahoo’s søgemaskineandel i betragtning (http://www.afdeling18.dk/blog/2009/4/7/soegemaskineandele-i-danmark.aspx).
Men hele demografi-delen er noget der mangler i web-analyse, og man burde begynde at finde metoder til at opsnappe denne data, – da den jo vil kunne være ufattelig betydningsfuld – ikke blot ift. statistik, men også ift. brugerdefineret (eller brugergeneret?) indhold.
Man kunne jo præsentere blå baggrunde for drenge og røde for piger, eksempelvis :).
Der er vel, i bund og grund to fremgangsmåder til at tracke demografi-data;
1) web-analyse-udbyderen (YA, GA, osv.) skal tagge brugeren unikt på alle hjemmesider der bliver tracket, og udfra noget automatisk datamining bestemme demografi-relevant data (dette vil kræve tredje-parts-cookies på et ret skummelt big-brother-agtigt niveau!),
2) eller man kunne ‘datamine’ mere lokalt ved at give enkelte sider/clicks/handlinger demografisk værdi, eksempelvis vil “Herrebukser”-kategorien på en webshop ligge nogle point i ‘brugeren-er-nok-en-mand’-kassen, osv.
Fremgangsmåde nr. 2 er jo nok den mest tænkelige, og dette aspekt burde kunne indbygges i web-analyse værktøjeret – _og_ i backenden. Implementeringen i backenden er jo det, der er så utænkeligt lige nu, givet hele ‘branchens’ tilstand (webanalyse er ikke en respekteret del af webudvikling).
Så selvom Yahoo medtager denne demografi-funktion i deres værktøj, belyser det, i mine øjne, et overordnet problem i webudvikler-verdenen – nemlig den grove adskillelse mellem teknik (webudvikling) og marketing (webanalyse).