Yahoo! Web Analytics med konsulent netværk
Yahoo! Web Analytics Consultant Network offentliggjort
Efte ren længere imigreringsperiode til den nye version af Yahoo! Web Analytics er alt ved at være på plads, og navnet Indextools godt renset væk.
Nu er deres nye konsulent netværk offentliggjort: Yahoo! Web Analytics Consultant Network (YWACN).
Yahoo! Web Analytics Consultant Network
Dennis Mortensen offentliggjorde det nye netværk på hans blog, hvor du kan læse detaljerne.
Netværket består fra start af 48 partnere, hvoraf hele 3 er danske. De danske Partnere er Creuna, Deducta og Inflow, som alle også var partnere før.
Hvorfor vælge en fra netværket?
Det største argument er at du formentlig ikke kan få en YWA konto hvis du ikke gør det gennem en partner. Det er blevet frit og gratis for alle … – men kun gennem partnere eller hvis du benytter Yahoo!´s produkter på anden vis. Det kan fx være deres e-shop modul.
Tidligere var det muligt at kontakte virksomheder, som var partnere med YWA, så hvad er forskellen mon? Som sådan er den ikke helt vildt stor i forhold til tidligere. Det interessante er nærmere at dem som ikke er partnere nu ikke har samme service, som partnerne havde før. Kun partnere har direkte mail og telefon support, mens alle andre må ty til den almindelige online hjælp. Det betyder at man er sikret den hjælp, som man bør forlange, fordi din konsulent kan svare på alt. Hvis ikke selv, så gennem netværket.
Der er faktisk forbløffende få blogs mv, som omtaler YWA, så derfor kan det være svært at finde hjælp på nettet, udover den officielle hjælp.
3 danske virksomheder med i netværket
Som nævnt er i alt 48 med i netværket, hvoraf 3 er danske. Det er 6,25% hvilket må siges at være en forholdsvis stor andel. De 3 danske var allerede partnere inden, så de fortsætter i det officielle regi. Det officielle
Hvad kræver det at blive partner?
For at blive partner skal man besvare en række spørgsmål, som ikke kun fokuserer på Yahoo! Web Analytics, men også i høj grad på Yahoo! Search. I forhold til GAAC (Google Analytics Authorized Consultant) så var der meget lidt om selve brugen af værktøjet og fremvisning af kompetencer og cases. I forhold til at sikre kvaliteten af netværket savner jeg personligt selv at der var mere omkring værktøjet og måske ligefrem nogle test der bør bestås. Kontakter man en virksomhed, som er officielt med i netværket, så skal der være garanti for kompetencer og kvaliteten af arbejdet. Måske Yahoo! i stedet har valgt at kigge i partnernes kontoer, og vurdere arbejdet derfra, men det fremgår ikke. Denne efterspørgsel på bevis af kompetencer har ikke noget at gøre med de virksomheder, danske som udenlandske, som er kommet med i netværket.
Yahoo! har også åbnet op for at virksomheder, som ikke tidligere var med i netværket kan ansøge, men siden med kravene/spørgsmålene virker desværre ikke endnu.
Det bliver spændende at se i hvor høj grad netværket vil udvide sig fremover, og hvad Yahoo! gør for partnerne. Jeg håber at Yahoo! tager sig rigtig godt af partnerne og laver relevante arrangementer. Det vil gavne både partnerne og slutbrugerne.
Yahoo! Web Analytics med konsulent netværk,
Hejsa,
>>Måske Yahoo! i stedet har valgt at kigge i partnernes kontoer, og vurdere arbejdet derfra, men det fremgår ikke. Denne efterspørgsel på bevis af kompetencer har ikke noget at gøre med de virksomheder, danske som udenlandske, som er kommet med i netværket.
Vi gaar efter foelgende kvalifikationer:
Yahoo! may consider a number of factors in evaluating potential members for acceptance into the YWACN, including the following:
* Your company or a prominent division of your company is dedicated to web analytics
* Must work with a minimum of 5 Yahoo! advertisers
* Must have at least two full-time web analysts employed that are accredited in one of the major enterprise analytics applications
* Must provide a minimum of three customer references for whom you have provided paid analytics support (all major analytics solutions accepted), including deployment and consulting services
* Must be willing to share information, including: How many client accounts you have that utilize Yahoo! Web Analytics, Website link from your home page that prominently describes your analytics services, Description of the complete range of paid services you offer related to analytics, including analytics planning, installation, configuration, data analysis, and training; as well as other services offered, such as SEM, SEO, display campaign management, etc.
As a YWACN member, you will also be requested to provide the following:
* Quarterly report of Yahoo! Web Analytics engagements and client feedback
* Annual client case study
Jeg haaber det siger lidt mere om det
Hygge
d.
Dennis R. Mortensen, Director of Data Insights at Yahoo!
Blog: http://visualrevenue.com/blog
Book: http://visualrevenue.com/blog/yahoo-analytics-book
Twitter: http://twitter.com/DennisMortensen
Super Dennis. Kanon at få lidt mere fyld på, for jeg manglede lidt indholdet i de sider, der er under udarbejdelse
Der er et par af kravene, som bør give et rigtig godt indblik for jer, herunder den kvartalsmæssige report. Kravene er ikke lige så detaljerede som til GAAC (hvor man skal beskrive 3 cases på hvordan man har lavet implementering og setup), så jeg kan forestille mig at i får ret forskelligartede ansøgninger.
Keep up the good work
Mit næste spørgmål er dog lige – kommer der også en YWAIQ (Yahoo! Web Analytics Individual Qualified)?