Den ultimative Google Tool oversigt

Få overblik over Googles værktøjer

Det går stærkt hos Google, og de udbyder flere og flere spændende værktøjer til brug til optimering af sit website. Det er derfor stærkt tiltrængt med en oversigt, som giver overblikket over alle de tools de tilbyder.

Hvis du bruger nedenstående værktøjer succesfuldt, så kender du din egen hjemmeside både i forhold til brugernes adfærd og i forhold til indeksering, du optimerer via tests, du ved hvilke søgeord du skal bruge i Adwords og til SEO og samtidig har du værdifuld viden om markedet. Endeligt så ved du besked når dit site omtales på nettet og du kan hjælpe dine brugere via chat.

Værktøjerne kan deles ind i tre grupper:

  1. Analyse
  2. Søgeord (SEO og Adwords)
  3. Markedsstatistik og andet

Da rigtig mange dygtige bloggere allerede har omtalt værktøjerne vil der være links til de omtaler jeg finder mest værdifulde. Overskrifterne fungerer som link til de pågældende værktøjer :-)

Analyseværktøjer fra Google

Google Analytics

Få statistik på dit website og lær meget mere om brugernes adfærd på dit site. Et MUST for alle med et website (Altså tracking, andre værktøjer end Google Analytics kan vælges).

Læs min beskrivelse af Google Analytics her, og læs mine blogindlæg hvor Google Analytics er omtalt.

Google Website Optimizer

Optimer dit website ved at A/B teste. Et utrolig vigtigt element i optimering af sit website. At teste er ikke en optimering som skal gøres og så er det klaret, det er en løbende proces. Det lugter af arbejde, men til gengæld kan jeg næsten garantere at arbejdet lønner sig.

Læs min beskrivelse af Google Website Optimizer, og læs min blogindlæg hvor Google Website Optimizer er omtalt.

Søgeords værktøjer fra Google 

Google Webmaster Tool

Få overblik over hvordan dit website indexeres og hvilke sider der er forkerte interne links. Lær hvordan dit site er placeret i forhold til forskellige søgeord. Mikael fra AntPhilosophy har lavet en god gennemgang af muligheder, så læs beskrivelsen af Google Webmaster Tool.

Samtidig har Kim fra DesignCreative lavet en god blog om et plugin som øger værdien af Webmaster Tool.

Google Keyword tool 

Traffic estimatoren fra Google viser dig hvor mange søgninger der total set foretages på de forskellige ord og sætninger. Dette værktøj er utrolig vigtigt når der skal laves en SEO strategi, så man ikke satser på søgeord, der giver halvt så meget som andre (med mindre strategien er at vælge den mindre trafik i håb om mindre konkurrence). Læs Jesper Jørgensens indlæg om Google Keyword Tool, og få mere viden ved at læse Saugstrups blogindlæg med test af data fra Google Keyword Tool.

Rosenstand har også lavet en god video, som du kan se her:

httpv://www.youtube.com/watch?v=r5YcBcc28xU

Google Traffic Estimator

Find ud hvor meget trafik du kan forvente via Adwords i forhold til dine valgte søgeord. Dette værktøj er meget vigtigt når du skal finde ud af hvor meget trafik du kan forvente at få via Adwords, og samtidig kan du se hvilke søgeord du skal vælge frem for andre. Trafikken i dette værktøj er baseret på Adwords og viser derfor ikke hvor mange der rent faktisk søger.

Jeg kan faktisk ikke finde nogle gode blogindlæg om emnet, så gå ind på Traffic Estimator selv, og test mulighederne. Det er meget let tilgængeligt. Dog er det vigtigt at være opmærksom på søgeordets type. Ser du på søgning for “æble” og typen er angivet til “Bredt”, så indgår alle former for søgninger, hvor “æble” optræder blot et eller andet sted.

Google Searchbased Keyword tool

Dette søgeordsværktøj fra Google er ganske nyt og minder meget om Google Traffic Estimator. Det hjælper dig på vej ved at scanne din hjemmeside og giver forslag til ekstra søgeord. Dvs. Google nu hjælper dig med hvad der kan være relevant at benytte som søgeord. Læs mere om Searchbased Keyword tool hos Søren J.

Markedsstatistik og andet

Google Insight For Search

Lær hvornår brugerne søger på de forskellige søgeord. Der er typisk store udsving i løbet af året, og samtidig kan det være meget interessant at se udviklingen gennem de sidste år. Rosenstand var den første til at skrive et godt blogindlæg om Google Insight, og samtidig er det godt krydret med en sjov historie, så han får dette link :-) 

Google Trends

Vil du vide hvor meget trafik dit site har i forhold til dine konkurrenter, så er dette værktøjet. En anden spændende detalje er muligheden for at se hvad brugerne også besøgte. Læs Rosenstands indlæg om Google Trends

Google Alert

Få information når andre nævner dit website online. Lav en alert på de ord eller sites, som du gerne vil kende omtalen af på nettet, og få tilsendt en rapport automatisk. Det er dejlig let, og giver dig et fantastisk overblik over din omtale. Læs Lars Bachmanns beskrivelse af Google Alerts.

Google Talk Chatback

Chat med dine brugere på dit site. Google Talk Chatback giver dine brugere mulighed for at se om du er online, og hvis du er, så kan de starte en chat med dig. En let og billig form for kunderådgivning / kundeservice. Læs mine indlæg om Google Talk Chatback, og SørenJ´s beskrivelse.

Listen er ikke fuldendt i forhold til hvad Google tilbyder, men det er hvad jeg betragter som de absolut mest brugbare til optimering af hjemmeside i alle det fascetter. Synes du der mangler værktøjer i forhold til optimering, eller kender du bedre omtaler? Gerne tværgående ;-) Så fyr løs.


VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)

Har du også overvejet at læse følgende spændende blogindlæg?:

  1. Gratis analyseværktøjer: AB test med Google Website Optimizer Dagens emne: AB test og Google Website Optimizer De sidste...

9 tanker om "Den ultimative Google Tool oversigt"

  1. Pingback: www.anyhed.dk

  2. Jacob Kildebogaard

    Mange tak for de positive ord. Jeg savnede selv oversigten, så tænkte andre også kunne få glæde af den :-)

    I et træt øjeblik fik jeg desværre byttet rundt på beskrivelsen af Traffic Estimator og Keyword Tool, men det er rettet nu.

  3. Pingback: Google Sets - et nyt værktøj til søgeord

  4. Pingback: Overblik over Googles værktøjer | TerkeLit.dk - Helt ude i skoven

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>