Google Website Optimizer

Google har lavet en stribe spændende værktøjer som de fleste kender mere eller mindre. I flæng kan nævnes Google Analytics (hjemmeside statistik), Google Adwords (annonceringsværktøj), og Google Traffic Estimator (trafikvurdering af søgeord i adwords).

Et af de nyere skud på stammen er Google Website Optimizer, som gør det muligt at teste to eller flere variationer af en side på sit site (også kaldet A/B og Multivariate test). Det er meget simpelt tænkt: Giver en overskrift større salg end en anden? Test elementet kan også være et billede, brødteksten, farven på “køb”-knappen osv., dvs. alt kan testes og omsætningen forhåbentlig øges.

Hvordan testes?

Google Website Optimizer er gratis men kræver dog at man har en smule idé om hvad man gør for at kunne udføre tests. Der er to muligheder for test: AB test og Multivariate test. En AB test er hvor man kun tester to udgaver, typisk fx test af ét element i to varianter (skal der stå “Køb” eller “Bestil” på knappen?). I multivariate test tester man fx tre elementer, hvilket kan være overskriften, billedet og farven på købs-knappen. Er der to variationer af hvert element får man i alt 8 forskellige udgaver (2x2x2).

Se Googles introduktions video for dybere introduktion: Website Optimizer Tour

Med AB test skal du selv lave to udgaver af den pågældende side (fx din landingpage) og give de to test-sider unikke URL´er. Her skal kun lægges kode på den oprindelige side og på testsiden. Ønsker man derimod at teste flere elementer, så skal man placere kode omkring elementerne der skal testes, og justere tekst mv. i Google Website optimizer. Alt efter temperament og tekniske muligheder kan man diskutere hvad der er lettest. Men den videre analyse af resultatet er ikke helt uinteressant i denne sammenhæng. Klik her for kursus

Analyse af resultaterne

Google Website Optimizer giver mulighed for at angive én Conversion tracking, dvs. én handling, som er målet og som der testes på. Naturligvis har man som hjemmesider indehaver ét hovedmål, men der kan være mange andre handlinger som også giver værdi. Hovedmålet kan fx være salg, men et sign up til nyhedsbrevet kan også være værdifuldt på sigt.

Google Website Optimizers system giver altså kun mulighed for at analysere på en enkelt videre handling, og her er det at URL´en bliver vigtig. Hvis man laver testen som AB test, så har man unikke URL, som man kan anlysere videre på i Google Analytics (eller andet tracking system) ved at filtrere på brugere der har set hhv. landingpage1 og landingpage2. Man kan godt opsætte flere varianter end 2 ved AB test, hvis man blot har lavet flere. Jeg vil derfor klart anbefale at benytte AB testing delen så man kan analyse på både Bounce rate, klik på testelementet samt conversion af værdiskabende handlinger. Ved at bruge multivariate testen får man dog analyseret de forskellige elementer automatisk, men hvad skal man bruge en dybde- og tværgående analyse hvis man ved hvilken udgave der giver mest på bundlinien?

Udvikling af GWO og Avinash

Og nu til udviklingen. For der er mange muligheder for at udvikle systemet. Jeg skrev til Avinash (for dem der ikke er helt så webanalyse nørdede er Avinash Google Analytics evangalist og sidder med i arbejdsgrupperne for både Google Analytics og Google Website Optimizer – tjek hans blog ud, han er en sjov mand) og spurgte om der var nyheder på vej omkring Google Website Optimizer, fx en integration med Google Analytics og hans politisk korrekte svar var:

“Google’s product strategy is very customer centric and uses customer feedback to continuously improve its products, including GA and GWO. Both of those products are also in the same family and in as much the two teams are constantly exploring ways to work together more optimally.”

Jeg er naturligvis beæret over svaret, og har ikke så svært ved at læse mellem linierne, at der er udvikling på vej. Så i mellemtiden må vi vente i spænding og se frem til at GWO bliver lige så udviklet og avanceret som Google Analytics efterhånden er :-)

Hvornår skal du vælge AB test og hvornår Multivariate test? Læs mere her

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)