Højere konverteringsrate med webanalyse
Højere konverteringsrate med webanalyse
Skal din konvertering øges, så er konverteringsoptimering med webanalyse sagen. Du kan let og hurtigt finde de lavthængende frugter: Dine analysedata viser hvor du kan få mest ud af at optimere. Indlægget gælder ikke kun for Google Analytics, men alle der har webstatistikværktøjer, hvor ordentlig analyse er mulig
Du får derfor top 7 rapporter du skal se på, for at vide hvor du skal sætte ind for at få en højere konverteringsrate. Analyser, juster, test, juster og konverteringsraten går derudaf.
Bedre konverteringsrate med 7 webanalyse rapporter
Øg udbyttet af dine startsider
Hvor mister du flest potentielle kunder fra start? Se listen over topdestinationssider (landingpages) og find de 3-5 sider, der har højest bouncerate. Lav et avanceret filter, hvor du angiver et minimum antal der er startet på siden (ellers får du en liste med 100% bouncerate på baggrund af 1 eller 2 entries). Se mit tidligere indlæg om Avancerede filtre i Google Analytics.
Ved at optimere de 3-5 sider kan du holde fast på langt flere besøg, hvilket er alfa og omega for at sælge noget til de besøgende.
Mindsk frafaldet i bestillingsflowet
Brugerne har lagt varen i kurven, og indstillet på at købe. Men så bliver de forstyrret på dit site, og springer fra lige før målet. Det må bare ikke ske. Find det eller de trin i flowet hvor flest falder fra, og optimer disse sider. Udbyttet kan være en stor forbedring af konverteringsraten, da brugerne er meget tæt på målet. Se hvor flest falder fra under “Kanaler” under mål.
Få mere trafik fra gode søgeord
Nogle søgeord konverterer bedre end andre. Du har lige den rigtige vare, og landingpagen rammer spot on. Så du skal have mere trafik fra de gode søgeord, for tænk hvis du kun ligger nr. 7 på et søgeord, der konverterer helt vildt godt? Find de 10 søgeord, der konverterer godt, og samtidig har en vis mængde trafik (brug igen et avanceret filter), og undersøg placeringen på Google. Optimer placeringen for de 5 søgeord, der har størst potentiale, og øg konverteringen efterfølgende.
Styrk din AdWords og konverteringen
Selv om du allerede har en specifik landingpage til dine Adwords annoncer (ik?!), så kan det altid gøres endnu skarpere. Din AdWords har kørt i noget tid, så nu skal du finde de 3 annoncegrupper, der giver klart mest trafik.
Trin 1: Sikr at de tre annoncegruppers søgeord passer til helt samme landingpage. Hvis de ikke gør, så del dem op.
Trin 2: De tre annoncegrupper med mest trafik skal der kæles for – du har mest at hente på konverteringen her. Lav en skræddersyet landingpage til din AdWordstrafik fra disse grupper. Træk søgeordet ind som overskrift, og gør det 100% relevant i forhold til annoncegruppen og søgeordene.
Mindsk frafald på produktsiderne
Hvilke produktsider forlader flest brugere din hjemmeside fra? Se det i rapporten “Topplacerede afslutningssider”. Sørg for ikke at miste brugerne når de kigger på dine produkter – de viser interessen, de har fundet produktet og dit mål er at gøre det let for dem at gennemføre købet derfra.
Optimer på områder fremfor sider
Skal du have lidt større udbytte end hvad en enkelt side kan gøre, så fokuser på områder af sitet fremfor enkeltsider. Rapporten “Detaljeret visning af indhold” (Content drilldown på engelsk) under Indhold giver dig overblikket over områderne af sitet. Det kræver en fornuftig URL struktur, men har du det, så se hvilket område af sitet, der har højest bouncerate. Optimer på områder og få meget ud af lidt arbejde.
Gør din interne søgeresultatside bedre
Når brugerne virkelig gerne vil finde varen og de har problemer, så søger de. De søger internt. Rapporten “Søgeord” under “Webstedssøgning” under “Indhold” viser hvilke ord der har størst % søgningsafslutninger – dvs. hvilke søgninger har mange brugere, der forlader sitet på søgeresultatsiden? Benyt avanceret filter til at have et minimum antal søgninger, og sorter på “% Søgningsafslutninger”. Optimer resultatsiden for de søgeord med størst andel afslutninger. Vupti, søgninger bliver til salg frem for exits.
Al optimering af indhold på din hjemmeside, landingpages som bestillingsflow skal selvfølgelig testes. Lav AB og MVT test så du sikrer det størst mulige udbytte.
Med de syv ovenstående rapporter og tilgange, så er du godt på vej til at få mere ud af din trafik. Har du andre gode fif, der passer ind i rækken til optimering af konverteringsraten, så del dem endelig i kommentarerne
Pingback: www.anyhed.dk
Helt suveræn bunke tips! Og man kan oven i købet sætte sig ned og bruge dem som en ugentlig/månedlig ToDo liste.
Mht. “Styrk din Adwords”, så plejer jeg at tage en Top 10 over (istedet for en top 3) over kampagner, der bringer mest trafik, og så kigge på Quality Score. Hvis nogen af disse kampagner har QS 7 eller der under, så er det her jeg skal ind og optimere på landing page.
Det samme med bounce rate, som jo også er noget kun dit analyseværktøj kan fortælle dig. Hvis BR er over 25-30%, så skal der dels kigges på søgeordsliste (og negativ lister), men også om landing pagen er optimeret over for disse søgeord.
Den er meget lagt an på det her med at få konverteret besøg til salg. Det er jo også okay, hvis det er målet.
Jeg kunne godt tænke mig en guide der fik folk fastholdt til at læse flere indlæg, eftersom jeg driver en kulturblog.
Problemet er jo netop at her kommer folk typisk ind fordi de har set et link der har vakt deres interesse.
Har prøvet med noget “relaterede indlæg”, men det bider for lidt.
@Søren Sommerglæde
Har du problemer med at fastholde besøgende kan du hovedsageligt tage et kig på dine titler. De ser åbenbart ikke interessante nok ud til, at besøgende ønsker at klikke videre og læse videre.
@Søren Sprogø: Ja for pokker, man bør køre listen igennem fast. Hele tiden se ændringer og om arbejdet har givet frugt. Top 3, 5 eller 10 afhænger af tid og temperament
@Søren Sommerglæde: Mange af ovenstående tips kan fint benyttes til at finde ud af hvilke sider der ikke er gode nok. Konvertering i dit tilfælde er fx at mindske bounceraten og at øge gns. antal sider pr. besøg. Find stadig de sider med højest bouncerate, find de afsnit der fungerer dårligst og få mere af den gode trafik.
Tricks til at fastholde brugerne – prøv at se hvad du selv bruger når du er rundt på blogs. personligt klikker jeg ofte på “mest kommenterede” eller “seneste kommenterede”. Hvis relaterede historier præsenteres lækkert, fx med billeder, så kan det også give en øget brug. Prøv dig frem, og evt. lad være med at automatisere for meget – tænk hvad der passer bedst til det pågældende indlæg, og link til det i bunden.
@Andreas – super med forslag.
Tak for råd begge to.
Jeg ved ikke om jeg har et “problem”.. Folk ser i gns. 3,14 sider hos mig, og det synes jeg nu er meget pænt.
Men den med titlerne synes jeg er en fed idé.
Pingback: Christoffer Vengs blog
Pingback: Christoffer Vengs blog
Rigtig fin gennemgang af gode overordnede konverteringstips i Analytics. Er man ny i Analytics, er dette helt sikkert områder man bør dykke ned i med det samme.
Fint indlæg at referere til, når folk spørger, hvad man som minimum bør bruge sine Analytics rapporter til
Pingback: Gratis fragt gør underværker i checkout