Nye muligheder for analyse af flowet i Google Analytics

Nyhederne står i kø hos Google for tiden. Der er masser af nyt guf i Google Analytics og for kort tid siden offentliggjorde Google Analytics til Web 2 Summit i San Francisco sidste nye.
Nu skal vi ikke længere analysere på kanal, fremover kan vi analysere på flowet!

Besøg sideflow i Google Analytics

Tidligere var den vildeste sidevisnings flow-analyse vi kunne foretage os i Google Analytics en side ad gangen. Vi kan se hvor brugeren lander og hvor de går hen derfra. Eller for en side midt i et besøg, og hvor de så gik hen. Men vi har manglet sammenhængen fra stien før, og fx set hvad der over flere sider er den mest benyttede sti. Side-flow analysen har klart været et af de største tilbageværende mangler i Google Analytics.I dag er det ikke længere et problem: Inden for den næste uge ruller Google Analytics den nye feature ud til alle konti.

Fremover kan vi analysere hvad der er den mest benyttede sti på sitet, også på baggrund af brugerens trafikkilde. Du kan dermed få svar på spørgsmålet: Al den direkte trafik, der lander på forsiden – hvad er egentlig deres formål, og hvad er den mest benyttede sti for dem fra forsiden?

Billede fra Googles egen blog:

Analyse af checkoutflow i ny og bedre udgave

Som om det ikke var nok, men samtidig kan vi fremover også analysere meget bedre på frafald i stien i et checkoutflow.
Efterhånden bliver den klassiske kanalvisualisering mere og mere kompleks at sætte op da der er flere stier til sidst. Brugere kan logge ind og havner på andre sider eller springer nogle over. Samtidig kunne vi tidligere kun se de 5 mest benyttede frafaldssider. Og endeligt… Vi har ikke kunne lave segmentering på vores kanalvisualisering. Det betød at vi skulle sætte segmenterede profiler op på forhånd, og indsamlet kanal-data i god tid.
Fremtiden er anderledes: Som screenshottet viser, så kan vi se mange flere detaljer, og samtidig kan vi segmentere vores data.
Med de to nye tilføjelser begynder min liste med svage punkter i Google Analytics at blive meget lille.
Du kan læse mere om nyheden på
Lyder de nye tiltag brugbare? :-)
VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 6.0/6 (1 vote cast)
Nye muligheder for analyse af flowet i Google Analytics, 6.0 out of 6 based on 1 rating

Har du også overvejet at læse følgende spændende blogindlæg?:

  1. Google Analytics Intelligence – Intelligent analyse Intelligent analyse fra Google Analytics Har du samme spørgsmål som...
  2. In-page Analytics – Analyse på sideniveau Spændende nyhed fra Google Analytics: Nu kan du lære meget...
  3. Kommer tyskerne til at koste os Google Analytics? Tyskerne har et noget specielt forhold til at blive overvåget, og  frygten...

9 tanker om "Nye muligheder for analyse af flowet i Google Analytics"

  1. Pingback: www.anyhed.dk

  2. Ask Hybel

    I den grad gode nyheder! Danske Siteimprove har haft samme funktioner i årevis, så godt det endeligt kommer til mit favorit system også! Smid iøvrigt gerne en videoguide når tid er …

  3. Søren Sprogø

    Har leget lidt med Goal Flow i dag (har endnu ikke fået adgang til Visitor Flow). Og puha, det kræver vist en kop kaff’ eller to!

    Det er fedt, at alle eksperterne har fået et endnu bedre analyseværktøj. Men jeg tror mange af nybegynderne (læs: de fleste website ejere) hopper helt af, da det er en del mere uoverskueligt end den gamle visualisering.

  4. Nicolaj Kirkgaard Nielsen

    Visuelt ser de nye flows i hvert fald imponerende ud. Lad os håbe at de også er ligeså gode til at give os nogle actionable insights.

    Jeg er lidt spændt på at se, hvordan de klumper sidetyper sammen. Kan forstå de har lavet en algoritme, der sidestiller flere sider ad gangen.

  5. Ulrik Sandholt

    Det ser rigtigt interessant ud, specielt hvis man kan følge goal funnels på tværs af de forskellige sider/produkter som udgør steps. Så vil man nemt kunne se om givne produkter sænker ens samelede konverteringsrate i en funnel. Jeg har dog et spørgsmål.

    Hvis man viser træstrukturer af sidestier i GA, vil man så ikke bryde de 20.000 tabelrækker som er grænsen for rapporter. Hvis man forestiller sig 100 startsider med hver 25 links til sider med hver 25 links osv, så får man 100 x 25 x 25 rækker i en tabel med navigationskombinationer. Allerede der er vi over 20k.

    I eksempelvis Webtrends er lige netop stinanalyserapporter det som er tungest for RAM i analysen samt det der hurtigst ekspanderer tabelgrænser.
    Derfor sætter vi ofte tabelgrænser til flere millioner for denne type rapporter, ellers kommer der ikke nye data ind i tabellen når den først er fuld.

    Nævner Google noget om denne problemstilling, for det ville kunne sætte en meget hurtig stopper for udbyttet. Hvis ikke det er påvirke af tabelgrænser, så er et noget der virkelig kan bruges. Bare husk at jo flere interaktioner man inkluderer jo mere spindelvævsagtigt bliver det.

  6. Jacob Kildebogaard Forfatter

    @Martin og alle andre – Det skulle nu være tilgængeligt for alle. Det er lidt forskelligt hvor det ligger (!?!), men kan ligge under “startside” og hedder flow visualisering, eller under Standardrapportering>besøgende>Strøm af besøgende.

  7. Rune

    Nogen der ved om man kan lave om på hvor mange sider man kan se navnet på?

    Jeg støder hele tiden på begrænsningen med max 5 sider registreret på hver interaktion og max 10 interaktioner. Alt derover vises som “XX flere sider”.

  8. Pingback: Fredagslinks - Uge 42 - Brian Brandt

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>