Kommer tyskerne til at koste os Google Analytics?
Tyskerne har et noget specielt forhold til at blive overvåget, og frygten er åbenbart voldsom stor når det gælder online overvågning. Forleden kunne man læse på Comon at tyskerne ikke bryder sig om overvågning, og i dette konkrete tilfælde Google Analytics. Det tyske datatilsyn mener ikke Google overholder de tyske krav for databeskyttelse.
Demib tog sagen op og mener at turen også kommer til Danmark og det danske datatilsyn.
Tyskerne har tidligere været en torn i øjet hos Google – i november 2009 var der røre omkring brugen i Tyskland. Jeg vil tro at Tyskland i høj grad var årsagen til at Google lancerede et opt out plugin til brugerne. Nu går kritikken så på at det ikke virker på Opera og Safari, og at IP adresserne slet ikke anonymiseres.
Optput muligheden benyttes ved at brugerne skal tage handling. De skal kende til muligheden og derefter være skarpe nok rent teknisk til at bruge det (hr. og fru Danmark står nok allerede af ved ordet opt-out…). Hvad der ikke nævnes nogle steder er at man som hjemmesideejer selv har en mulighed for at anonymisere IP adressen. Der skal blot tilføjes en linie til grundkoden, og så registreres IP adressen ikke. Det påvirker dine geografiske data, og et par andre småting, men langt de vigtigste data bibeholdes.
Hvad vil brugerne få uden analytics?
Midt i denne debat med grimme ord som “overvågning”, “datatilsyn”, “datasikkerhed” og “IP adresse” kom jeg til at tænke på hvad det vil betyde hvis Google Analytics forbydes i Danmark.
Det vil svare til at give samtlige medarbejdere i fysiske butikker bind for øjnene og ørepropper i ørerne. De må ikke se hvor mange der kommer ind i deres butik, de må ikke se hvilke varer de stopper og ved og rører ved. De må kun lige stå ved kassen og registrere at der var et salg. Men de må absolut ikke spørge dem hvor de har hørt om butikken fra.
Hvor mange webshops ville egentlig få et nyt system? Jeg tror langt de færreste ville investere 5-10.000 kr månedligt på et betalt system. Så alternativet er andre gratis systemer, som måske også ville få samme kniv af datatilsynet.
Resultatet af et manglende statistik system vil på kort sigt ikke være så stort. Men på sigt vil det betyde højere priser for kunderne, for uden Analytics, hvordan kan du så vide hvordan du sælger mere, hvordan du bruger dine marketingkroner bedst muligt og hvordan du optimerer din AdWords? Du kommer til at betale mere for al markedsføringen som følge af manglende effektmåling. Og det koster på sigt. Måske dine kunder slipper for prisstigningen, men så betyder det på sigt at flere shops må lukke ned.
Personligt frygter jeg ikke for mit job, for mit job er at analysere på baggrund af webanalyse data. Om systemet hedder Google Analytics, Sitecatalyst, Webtrends eller Netminers er som sådan ligemeget. Men jeg vil i høj grad savne systemet, for det ER fantastisk effektivt at analysere i. De mange funktioner er super fede til at dykke ned lynhurtigt, specielt segmenteringsmulighederne og gør det let at finde problemerne. Jeg skrev ikke Analyticsbogen fordi flest bruger Google Analytics, men fordi jeg synes det er det bedste system.
Jeg undrer mig en smule over at ingen danske medier nævner bekymringen for Gemius. For faktisk er dette benytte på rigtig mange (store) sites, og samtidig er 100.000 danskere med i et panel, hvor AL adfærd registreres, uanset om der er værktøj implementeret eller ej. Et polsk firma der har adgang til al denne data, uhadada. Selvfølgelig er der ikke noget at være nervøs for, data ejes ikke af Gemius, men hvorfor kun gå efter Google Analytics?
Jeg tror dog ikke at det kommer så langt i Danmark. Hvis Danmark hopper med på vognen, så vil andre lande også gå den vej (da Tyskland er noget unik ift. denne bekymring), og så kommer der en skarpere løsning fra Google mht. IP-adresse registreringen.
Så frygt ikke, og skulle der ske noget i den retning, så vender du bare her tilbage, så har jeg forslag til alternative løsninger
Hvad tænker du selv om hele denne debat og mulige forbud i Danmark?
Kommer tyskerne til at koste os Google Analytics?,
Pingback: www.anyhed.dk
Jeg synes, det er lidt trættende, at overvågningsdiskussionen er skruet så meget op i forhold til nettet. Der føres også statistik hos Danmarks Statistik, og hos andre analyse- og statistikbureauer kan man lovligt hente statistik om boligområder (som endda kan indsnævres til den enkelte husstand, hvis man ønskede). Har man skiftet mobilselskab og nummer i løbet af sit liv, så er alt dette også registreret under navn, og har man boet sammen med nogle på samme adresse, så er det også registreret.
At jeg som GA-bruger kan se, hvor mange klik der har været på de enkelte elementer på mit site, og om min gennemsnitsbruger kommer fra Danmark eller et andet land, ser jeg ikke som nogen overvågningsfare for den enkelte bruger. Registrerer man IP’en på den enkelte bruger, svarer det (som du også skriver) ofte til, at man genkender ansigtet på en kunde, der ofte besøger en butik, og derfor har mulighed for at henvende sig mere målrettet til ham/hende.
Jeg håber ikke, at det danske datatilsyn deler Tysklands holdning.
Enig med Ann her. Meget af dette bunder i, at myndighederne her og andre steder ikke forstår nettet. Men der er lys forude – Forbrugerstyrelsen har i går trukket deres kritik af virksomheders overvågning af sociale medier tilbage for eksempel.
Privatliv er ved at blive et gennemgående tema i forhold til websites og deres brugere, der er et cookies direktiv på vej fra EU, hvor udmundingen af direktivet ikke er på plads endnu, men der vil komme indskrænkninger i forhold til den måde vi arbejder med denne teknologi i dag.
Jeg deltog i et debatmøde / arbejdsgruppe hos IT og telestyrelsen omkring cookies direktivet i december 2010, her blev debatteret Google Analytics, både i sammenhæng med cookies og den måde de håndterer privatlivsoplysninger på.
Her kunne IT og telestyrelsen godt se mange af problemstillingerne, men direktivet står ved magt, det eneste, der kunne debatteres var måden direktivet skal føres ud i livet.
Problematikken omkring Google Analytics er ikke ny, tyskerne havde allerede i 2009 kontakt til Google om de problemer, de mente, der var i forhold til den tyske lovgivning.
I første omgang tror jeg ikke danmark går ind i denne del med Analytics, men hvis tyskerne begynder at anlægge prøvesager mod tyske virksomheder, kan det da godt tænkes andre lande følger efter.
Andre analyseværktøjer kan ligeledes blive ulovlige, hvis de fungerer på lignende vis.
Men det er klart virksomheder, der dagligt bruger analyseværktøjet i deres markedsføring kommer til at mangle navigationsudstyret til denne opgave.
Pingback: Tweets that mention Tyskerne er efter Google Analytics. Tyskland forbyder Google Analytics -- Topsy.com
Et eller andet sted forstår man baggrunden for den tyske brok, men der er ikke noget i det.. for der er jo ikke tale om at Analytics udlevere oplysninger der på adresse kan spore brugerene med deres klik adfærd.. Så syntes tyskerne skulle slappe lidt af.. Så jeg tilslutter mig holdningen til at diverse myndighederne ikke forstår nettet.
På den ene side synes jeg egentlig tyskerne har nogle gode argumenter, men på den anden side er Google Analytics vel ikke anderledes end at gå ind og læse i referrer loggen i forhold til at finde de samme overordnede oplysninger?
Jeg tror nu ikke at tyskerne kommer til at koste os GA, men jeg forstår godt en del af bekymringerne.
Efter min mening er problemet ikke så meget at GA indsamler IP adresser eller at data lagres uden for Tyskland/EU, men snarre det, at GA samtidigt vinder større og større markedsandele (80% har jeg hørt), og at de nærmest har monopol på webanalyse hos mindre og mellemstore virksomheder.
Når dataindsamlingen i en meget stor del af markedet kontrolleres af een spiller, så er det naturligvis bekymrende. Efter min mening så er det et symptom på et mere grundlæggende problem, nemlig at konkurrencen i webanalysemarkedet er blevet forværret igennem de seneste år.
Indenfor EU konkurrencelovging (hvis jeg har forstået det rigtigt) har det længe været forbudt for en dominerende spiller i et marked at udbyde et produkt til en pris der er lavere end produktionsomkostningerne. Nu ved jeg ikke hvad det koster at drive GA, men det er nok ikke helt gratis
En usund konkurrence vil altid være et problem for kunderne/forbrugerne på længere sigt. Et eksempel er bekymringerne om privacy – men der kan sikkert også vise sig andre problemer.
Ville der være noget galt i blot at placere sin webshop på en udenlandsk server? Eller er det ikke klaret så nemt?
/Mikael
@ Efter min mening er problemet ikke så meget at GA indsamler IP adresser eller at data lagres uden for Tyskland/EU, men snarre det, at GA samtidigt vinder større og større markedsandele (80% har jeg hørt), og at de nærmest har monopol på webanalyse hos mindre og mellemstore virksomheder.
Problemet i forhold til tyskerne, er at der er tale om overtrædelse af gældende lovgivning indenfor privatlivs oplysninger til tredjepart udenfor tyskland (Google serververe i USA).
Tilsvarende webanalyseprogrammer kan potentielt være ligeså ulovlige i Tyskland ifølge tysk lovgivning, hvis data transporteres til lokationer uden for det pågældende website uden brugernes samtykke.
Jeg er enig med dig i at konkurrencen inden for webanalyseprogrammer er hård, den kunne godt ligne fejden imellem Microsoft og Netscape, hvor Microsoft efterfølgende fik mange sager og kæmpe bøder for at forhindre brug af andre virksomheders software i forbindelse med deres styresystem.
Vi vil nok også komme til at se noget lignende imod Google de kommende år, der kører allerede flere sager om såkaldt misbrug og udelukkelse af andre tjenester.
Men dette er en sag for konkurrencemyndighederne og ikke en sag om privatlivsbestemmelser, som er to forskellige ting.
@ Men dette er en sag for konkurrencemyndighederne og ikke en sag om privatlivsbestemmelser, som er to forskellige ting.
Ja, rent juridisk er der tale om to forskellige ting. Men pointen er, at der er langt mindre risiko for at persondata (kan) misbruges, hvis de spredes til mange forskellige webanalyse leverandører istedet for, som nu, at samles mere eller mindre eet sted.
Derfor har alle, der interesserer sig for privatlivets fred, en interesse i at intensivere konkurrencen indenfor webanalyse.
I øvrigt så er jeg helt uenig i at konkurrencen i øjeblikket skulle være “hård”, som du skriver. Problemet er tværtimod, at den ikke er hård nok. En hård konkurrence er jo kendetegnet ved, at der findes mange udbydere, som kæmper mod hinanden, hvilket bevirker at prisen presses i bund (dvs. den nærmer sig produktionsomkostningerne) samtidigt med at produktets kvalitet maksimeres.
Men denne form for konkurrence er nærmest ikke-eksisterende for den del af webanalyse markedet som Google opererer i (dvs. små og mellemstore virksomheder). Her er produktet nemlig gratis og produktionsomkostningerne betales via et helt andet marked, nemlig markedet for Adwords.
Det kan godt være at Google har lavet/købt sig til et ret godt webanalyse produkt, men i følge teorien så skulle vi på længere sigt få endnu bedre produkter hvis Google fik reel konkurrence. GAs eneste reelle konkurrent er Yahoo Web Analytics, men denne ser ikke ud til at vinde markedsandele. Microsoft har forlængst trukket sig tilbage efter et mislykkes (og sikkert urimeligt dyrt) forsøg.
De andre webanalyse leverandører har trukket sig helt ud af SME markedet og koncentrerer sig nu udelukkende om high-end.
@ I øvrigt så er jeg helt uenig i at konkurrencen i øjeblikket skulle være “hård”, som du skriver. Problemet er tværtimod, at den ikke er hård nok
Når jeg skriver konkurrencen er hård, skyldes det at Google forærer et godt produkt væk gratis til sine kunder/brugere, hvis andre virksomheder, der sælger webanalyseprogrammer, skal forære produktet væk, vil de have svært ved at eksistere, der skal jo betales for husleje, mad og andre fornødenheder.
I en sådan konkurrencesituation vil mange webstatistik virksomheder ikke gå på banen, og dem der har et godt produkt må finde nichekunder til disse løsninger, da flertallet af brugere går efter den billigste løsning, Google analytics, som har en meget høj kvalitet.
Vi har oplevet store virksomheder (der er ikke tale om bolsje forretninger), der har skrottet købte webanalyse systemer til fordel for Google analytics, hvilket indikerer, at det er et svært marked at konkurrere på, da kunderne får et godt analyse system ganske gratis.
Privatlivets fred overskrides ifølge de tyske myndigheder uanset om data sendes til Google eller en hvilken som helst tjeneste uden for tyskland, og hvor man ikke har kendskab til hvordan disse data anvendes og opbevares. Man kan så være enig eller uenig i tyskernes måde at tolke deres lovgivning på, men hvis de fører til sager for virksomheder med store bøder etc. vil det være noget som også EU vil gå ind i på et tidspunkt.
At det så rent markedsføringsmæssigt er en kæmpe fordel for Google, at kunne hente statistisk data fra alverdens hjemmesider, hvor adfærd og lignende kan aflæses og bruges i annonceringsøjemed med placering af adwords kampagner etc. giver dem en fordel i forhold til andre aktører i markedet.
Men Google analytics er ikke eneste vej til indsamling af data til Google!
Hvis folk vidste hvor meget, der registreres bare ved at anvende søgemaskinen Google, ville de også få gåsehud.
Privacy International og Consumer watchdog er bare nogle, som har sat Google privacy på dagsordenen, her har man været på banen længe efter bla. udtalelser fra Google´s CEO Eric Schmidt med følgende ordlyd.: If you have something that you don’t want anyone to know, maybe you shouldn’t be doing it in the first place.
Man skal måske ikke glemme, at GA også er sortstemplet af CIA, og at debatten også raser i USA. Det kan være, at det er meget godt, at GA får et puf fra tyskerne – og måske gør noget mere for at skabe tillid til deres datahåndtering. I mellemtiden så har markedet nok godt af, at fx Yahoo! Analytics kommer med i spillet….for vi er vel ikke interesserede i, at GA generelt dårlige håndtering af data (skrækeksemplet fra Chromes oprindelige datapolitik) kommer til at skade hele webanalysemarkedet, når problemet reelt ikke er relateret til den type data, der indsamlet af almindelige trackingværktøjer (Gemius skaber selvfølgelig også problemer)….
Idet jeg arbejder som kosulent med Webtrends, er min mening nok lidt farvet, bare så I ved det
Dog vil jeg give ovenstående ret i at gratis værktøjer mindsker konkurrencen betragteligt på SME markedet, hvilket aldrig er en god ting. Jeg kan sagtens forstå de små og mellemstore virksomheder og jeg ville aldrig selv råde en virksomhed til at købe Webtrends, Site Catalyst eller lign, hvis de ikke har en strategi og ressourcer som understøtter det.
Det andet problem med Google, har i bund og grund ikke noget at gøre med om de samler din IP adresse op, idet man alligevel intet kan sige af værdi ud fra din IP. Det skulle lige være at 40 af Danskere bor i Tranbjerg!
Næ, det som jeg ville bekymre mig om er at Google kan krydsreferere din adfærd på tværs af mange, mange site. Så Jakob, i mine øjne er det ikke som at have en ansat i din butik. En butik vælger du selv at gå ind i, og dermed befinder du dig på deres ejendom. Derfor kan en butik, i mine øjne gøre hvad de vil inden for lovens rammer.
Men Google ejer din virksomheds data og kan i virkeligheden gøre med den hvad de har lyst til. Det vil faktisk sige at 3. Part ejer data om enhver danskers adfærd på nettet, på steder som ikke er ejet af Google. Så i den sammenligning du laver, svarer det til at en person kigger dig over skulderen ved alle dine indkøb og sælger denne information videre til virksomheder eller organisationer du måske ikke har haft kontakt med før. Det er det, Google lever af og det er præcis det andre analyticsudbydere ikke gør.
Hos andre udbydere ejer du data og der bliver ikke lavet salg af information til kunden omkring andet end den adfærd har haft i forbindelse med interaktion med kundens digitale ejendom.