Google Analytics rykker for vildt igen
I de sidste 12 timer har Google Analytics blæst os omkuld med store nyheder. De har ikke bare tilføjet en lille feature, de er i gang med at lave den grundlæggende tankegang om webanalyse om.
Inden vi i lille Danmark går helt amok i jubeldans, så er det svært at sige præcis hvad der kommer med i den gratis udgave, og hvad der kun indgår i Premium. Men nogle ting er sikre i den gratis, og er fantastiske nyheder.
Fuld attribution model til alle
I dag kan du under “Multi Channels Funnels” se flere detaljer på hvordan de forskellige kilder har påvirket dine konverteringer. Du kan fx se hvordan AdWords bidrager til assisted conversions, og hvor mange salg der er kommet direkte fra et AdWords klik.
I Premium udgaven findes i dag en mere avanceret udgave, hvor du kan fordele værdien af konverteringen ud fra forskellige modeller (attribution modelling tool). Fremover bliver denne mere avancerede model gratis for alle. Det er en fantastisk nyhed, for skal den præcise værdi af markedsføringstiltag kendes, så er det ikke en korrekt betragtning kun at kigge på last click, eller på en 30 dages cookie. Google stiller som default følgende modeller til rådighed:
Vælger du Lineær model, så deles værdien af konverteringen lige ud på alle trafikkilder, der har været involveret inden køb. Dvs. hvis brugen har besøgt sitet 5 gange inden køb, så tillægges 20% af værdien til trafikkilden for hvert af de 5 besøg.
Som noget nyt kan vi fremover også gå 90 dage tilbage i tiden, så stien til konvertering er mere fyldestgørende.
Vil du have hurtig adgang, så kan du ansøge her
Upload dine omkostninger
En feature vi virkelig har ventet længe på. Fremover bliver det ikke kun AdWords du kan integrere omkostninger på, men samtlige af dine trafikkanaler. Dvs. du fremover får metrics i dine tabeller som “Cost” og “ROI”. På SAMTLIGE trafikkilder. Yeeeehaaaaa. Det er en fantastisk nyhed, og vil kun gøre den avancerede attribution model endnu mere interessant at kigge på.
Dette rulles ud over den næste måned.
Ny forståelse af sporing af brugere
I dag er det komplekst at arbejde med unikke besøgende, og med mange forskellige enheder er brugeren pludselig mange forskellige unikke brugere – først desktop, så via mobil og så smutter de lige forbi med deres Asus tablet
Det gør det komplekst at analysere en brugers adfærd, og jeg anbefaler ofte at fokusere meget mere på besøg. Det laver Google nu radikalt om på. Brugere får tilknyttet et bruger ID, og du kan samtidig integrere dit CRM system med GA. Dvs. alle brugere der logger ind kan du kæde sammen, og dermed få en langt mere korrekt bruger analyser, frem for fokus på besøgs analyse.
Med i dette kan du også registrere offline events, så afholdelse af et møde med en kunde kommer med i dine Anlaytics data.
Det betyder også at du fremadrettet kan lave segmenter og filtre på baggrund af unikke brugere.
Google kalder hele denne ændring for Universal Analytics. Du kan læse mere om dette i deres blogpost.
Ændring i implementering
Der er ingen tvivl om at Google Analytics ønsker at gøre det muligt at implementere let. Først kom Google med et gratis Tag management system og fremadrettet rykkes en masse kode ind som opsætningsmuligheder i GAs backend. Fx vil følgende fremadrettet være opsætningselementer frem for justeringer i kode:
- Søgeord, der skal registreres som direkte trafik
- Ændring af cookielevetid
Samtidig ændres kampagnesporingen også, så det ikke længere er en lang streng på URL, men noget der justeres i opsætningen. Det kræver af gode grunde at Google skal kunne registrere det stadigvæk, så jeg er spændt på at se hvordan en kampagnesporing fra nyhedsbrev skal angive. Det kan meget vel blive noget med en unik kode på URL, som så er sat op i systemet. umiddelbart vil denne justering dog kræve mere arbejde ved hver kampagne, men lad os se hvad de finder på.
Andre ændringer – af de mere nørdede
Vi får Goal conversions i realtime reports.
I dag kender vi custom variable, hvor vi har 5 slots at arbejde med. Fremover får vi 20 Custom Dimensions, der kan indeholde alverdens spændende sager. Fx data fra CRM omkring brugeren – køn/alder eller hvad du mener er relevant at analysere adfærd ud fra. Premium får 200 dimensions.
Færre Cookies – 80% af dem skulle ryge. I stedet for utma, så bliver det et bruger ID.
Nyt developer site
Sidst men ikke mindst har Google opdateret deres developer site. Det er interessant at grave lidt her, da der er flere detaljer om de forskellige nye ting. Så tag et kig på https://developers.google.com/analytics/
Skal jeg kigge lidt mere overordnet på nyhederne, så er jeg specielt imponeret over Googles fremsyn og arbejde ift. webanalyse folkenes behov. De ting de har præsenteret har været hovedemnerne til de to analytics konferencer jeg har været til det sidste halve år. Det handler om at måle på bruger niveau på tværs af enheder, og det er Google på vej med en løsning til (det kan ikke bare løses 100%, men om de kommer helt sikkert med et kvalificeret bud). De har altså bevæget sig fra at være lidt mere bagud, og først få segmentering som de sidste, til nu at være helt fremme på den store klinge, hvor konkurrenterne får baghjul på alle fronter. Åbning for import af data, større datamængder og cross-visit og cross-unit er absolut store skridt frem. Noget tyder på at Google har fået en god pris på nye servere
Google Analytics rykker for vildt igen,
Hej Jacob.
Det ser spændende ud. Begynder allerede at drømme om hvad vi kan bruge dette brugerid til på sigt. Jeg har udfyldt ansøgningen!
vh
Allan
Google havde vist en stor dag i går.
Der er SÅ mange mindblowing nye ting på vej i Google Analytics, at JEG i hvert fald ikke lige har fået dannet mig det fulde overblik endnu. Selv efter at have læst Cutroni’s post et par gange:
http://cutroni.com/blog/2012/10/29/universal-analytics-the-next-generation-of-google-analytics/
Og nå ja, så lancerede de jo også (på trods af lidt blæsevejr) 3 nye devices, og en interessant opdatering til Google Now, i går.
Tak for en god oversigt over nogle af de nye features. Jeg har også netop ansøgt, og glæder mig til at få adgang.
Du nævner Premium udgaven i dit indlæg, hvilket jeg har søgt lidt på. Kan det passe at prisen for premium er 150.000 USD? Dvs. ca. 900.000 DKR.
Ved du om det er blevet muligt at fodre Google Analytics med ekstern data? Her tænker jeg bl.a. på affiliate marketers, hvor de fleste konverteringer ikke sker på eget site.
Det kunne være lækkert hvis man kunne fodre Google med data om hvilken værdi de forskellige udgående kliks har haft. Dvs. data som man ikke kender på det tidspunkt hvor brugeren forlader sitet, men først nogle minutter eller timer senere.
Tak for en interessant artikel.
Jeg har dog lidt svært ved at se idéen i Google freemium forretningsmodel.
Hvis jeg alligevel skulle betale for et analyseværktøj, ville jeg under ingen omstændigheder vælge et analyseværktøj fra en virksomhed som samtidig er en (vigtig) trafikleverandør.
Men jeg er meget spændt på at se de nye funktioner i gratis-versionen af Analytics
Der er godt nok også en masse spændende muligheder i ‘The Measurement Protocol’
@Allan: He, jeg skulle lige til at tilføje dit UA, så perfekt du kom først
@Søren: Yes, det var ret heftigt. Men de smed vist også alt der er på vej de næste “par” måneder… Og fedt du smed Cutronis link, det røg desværre i min kamp med DSB “net”.
@Erik: yes, det er prisen. Jeg har skrevet om det her tidligere: http://www.webanalytiker.dk/2011/09/30/google-analytics-premium-live-statistik/
Import håber jeg bliver for alle versioner, men det er ganske oplagt at det bliver i forskellig målestok på free og premium.
@Casper: Jo bedre måling af AdWords, jo bedre kan du forsvare et øget spend, så gratis tool er ganske oplagt… Du har helt ret i at man skal være opmærksom, men når man kender alle definitioner på hvordan data er fremkommet, så er der intet at “frygte”.
@Brian: Hvad tænker du på ift. TMP?
Fedt at Google Analytics nu kan analysere på andet end sidste klik, men er det muligt at få analyseret på de visninger, der ikke bliver klikket på, men er med i brugerens sti til købet?
Det kan jo godt være, at en bannervisning er første interaktion, selvom brugeren ikke klikker på det.
Hej Jacob – tak for spændende update!
Jeg er dog usikker på hvad CRM integrationen præcist indebærer. Jeg mener: det har vel indtil nu været et kernepunkt i anvendelsen af GA – og en del af deres betingelser – at man *ikke* må anvende det til at tracke kendte individer, men kun person-anonyme data.
Hvis man integrerer det til sit CRM (som du nævner herover hvis personer logger ind i siten), så er det vel et brud med denne betingelse. Eller har jeg misforstået noget… ?