I de sidste 12 timer har Google Analytics blæst os omkuld med store nyheder. De har ikke bare tilføjet en lille feature, de er i gang med at lave den grundlæggende tankegang om webanalyse om.

Inden vi i lille Danmark går helt amok i jubeldans, så er det svært at sige præcis hvad der kommer med i den gratis udgave, og hvad der kun indgår i Premium. Men nogle ting er sikre i den gratis, og er fantastiske nyheder.

Fuld attribution model til alle

I dag kan du under “Multi Channels Funnels” se flere detaljer på hvordan de forskellige kilder har påvirket dine konverteringer. Du kan fx se hvordan AdWords bidrager til assisted conversions, og hvor mange salg der er kommet direkte fra et AdWords klik.

I Premium udgaven findes i dag en mere avanceret udgave, hvor du kan fordele værdien af konverteringen ud fra forskellige modeller (attribution modelling tool). Fremover bliver denne mere avancerede model gratis for alle. Det er en fantastisk  nyhed, for skal den præcise værdi af markedsføringstiltag kendes, så er det ikke en korrekt betragtning kun at kigge på last click, eller på en 30 dages cookie. Google stiller som default følgende modeller til rådighed:

Vælger du Lineær model, så deles værdien af konverteringen lige ud på alle trafikkilder, der har været involveret inden køb. Dvs. hvis brugen har besøgt sitet 5 gange inden køb, så tillægges 20% af værdien til trafikkilden for hvert af de 5 besøg.

Som noget nyt kan vi fremover også gå 90 dage tilbage i tiden, så stien til konvertering er mere fyldestgørende.

Vil du have hurtig adgang, så kan du ansøge her

Upload dine omkostninger

En feature vi virkelig har ventet længe på. Fremover bliver det ikke kun AdWords du kan integrere omkostninger på, men samtlige af dine trafikkanaler. Dvs. du fremover får metrics i dine tabeller som “Cost” og “ROI”. På SAMTLIGE trafikkilder. Yeeeehaaaaa. Det er en fantastisk nyhed, og vil kun gøre den avancerede attribution model endnu mere interessant at kigge på.

Dette rulles ud over den næste måned.

Ny forståelse af sporing af brugere

I dag er det komplekst at arbejde med unikke besøgende, og med mange forskellige enheder er brugeren pludselig mange forskellige unikke brugere – først desktop, så via mobil og så smutter de lige forbi med deres Asus tablet ;-)

Det gør det komplekst at analysere en brugers adfærd, og jeg anbefaler ofte at fokusere meget mere på besøg. Det laver Google nu radikalt om på. Brugere får tilknyttet et bruger ID, og du kan samtidig integrere dit CRM system med GA. Dvs. alle brugere der logger ind kan du kæde sammen, og dermed få en langt mere korrekt bruger analyser, frem for fokus på besøgs analyse.

Med i dette kan du også registrere offline events, så afholdelse af et møde med en kunde kommer med i dine Anlaytics data.

Det betyder også at du fremadrettet kan lave segmenter og filtre på baggrund af unikke brugere.

Google kalder hele denne ændring for Universal Analytics. Du kan læse mere om dette i deres blogpost.

Ændring i implementering

Der er ingen tvivl om at Google Analytics ønsker at gøre det muligt at implementere let. Først kom Google med et gratis Tag management system og fremadrettet rykkes en masse kode ind som opsætningsmuligheder i GAs backend. Fx vil følgende fremadrettet være opsætningselementer frem for justeringer i kode:

  • Søgeord, der skal registreres som direkte trafik
  • Ændring af cookielevetid

Samtidig ændres kampagnesporingen også, så det ikke længere er en lang streng på URL, men noget der justeres i opsætningen. Det kræver af gode grunde at Google skal kunne registrere det stadigvæk, så jeg er spændt på at se hvordan en kampagnesporing fra nyhedsbrev skal angive. Det kan meget vel blive noget med en unik kode på URL, som så er sat op i systemet. umiddelbart vil denne justering dog kræve mere arbejde ved hver kampagne, men lad os se hvad de finder på.

Andre ændringer – af de mere nørdede

Vi får Goal conversions i realtime reports.

I dag kender vi custom variable, hvor vi har 5 slots at arbejde med. Fremover får vi 20 Custom Dimensions, der kan indeholde alverdens spændende sager. Fx data fra CRM omkring brugeren – køn/alder eller hvad du mener er relevant at analysere adfærd ud fra. Premium får 200 dimensions.

Færre Cookies – 80% af dem skulle ryge. I stedet for utma, så bliver det et bruger ID.

Nyt developer site

Sidst men ikke mindst har Google opdateret deres developer site. Det er interessant at grave lidt her, da der er flere detaljer om de forskellige nye ting. Så tag et kig på https://developers.google.com/analytics/

 

Skal jeg kigge lidt mere overordnet på nyhederne, så er jeg specielt imponeret over Googles fremsyn og arbejde ift. webanalyse folkenes behov. De ting de har præsenteret har været hovedemnerne til de to analytics konferencer jeg har været til det sidste halve år. Det handler om at måle på bruger niveau på tværs af enheder, og det er Google på vej med en løsning til (det kan ikke bare løses 100%, men om de kommer helt sikkert med et kvalificeret bud). De har altså bevæget sig fra at være lidt mere bagud, og først få segmentering som de sidste, til nu at være helt fremme på den store klinge, hvor konkurrenterne får baghjul på alle fronter. Åbning for import af data, større datamængder og cross-visit og cross-unit er absolut store skridt frem. Noget tyder på at Google har fået en god pris på nye servere ;-)

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 6.0/6 (4 votes cast)
Google Analytics rykker for vildt igen, 6.0 out of 6 based on 4 ratings