Google Webmastertools integreret i Analytics
For ca 6 uger siden kom første integration mellem Google Webmastertools og Google Analytics: Man kan nu spore loadtid i Analytics. I dag kom så næste skridt i integrationen – du kan nu se flere info om dine søgeord.
Søgemaskineoptimering i Analytics
Når man har koblet sin webmastertools til Analytics kontoen kommer der data i et nyt menupunkt kaldet “Søgemaskineoptimering”. Her får du kort og god viden om din performance på søgemaskinerne – hvad er din CTR (Click-through-rate) på de organiske resultater?
Du får data for antal visninger, klik og så den udregnede CTR. Oversigten viser lande (!?!), mens menupunktet Forespørgsler er mere interssant. Her får du nemlig søgeordene, og ikke kun de førstnævnte data men også gennemsnitlig position. Min top fem ser således ud:
En sjov finesse er at man kan vælge “Google-ejendom” som betyder at data deles op i billed og web.
De mega fede ting
Disse data har været tilgængelige i webmastertools før, men det er helt fantastisk at man kan have dem samlet i analytics. Det ligger logisk under trafikkilder – hvor er der potentiale, muligheder, lav ctr og generelt – hvilke trafikkilder skal der arbejdes med?
Det venter vi på…
Før jeg kommer helt op og ringe, så har jeg brug for at kunne koble de nye data bedre sammen med de øvrige. Der er pt. ikke mulighed for at se konverteringer, adfærd mv, i samme søgeordsrapport som position og CTR fra organic. Dvs. jeg skal selv side og samkøre data, hvilket gør at integrationen er lidt ligemeget. Men jeg er sikker på det kommer, så vi må vente tålmodigt.
Det skal siges at det stadig er i Pilot fra Google, hvilket dels kan betyde en del ændringer undervejs, men også at adgangen til funktionen er begrænset til nogle.
Hvad tænker du om den nye mulighed?
Pingback: www.anyhed.dk
Hej Jacob
Fedt at du har fingeren på pulsen
>Før jeg kommer helt op og ringe, så har jeg brug for at kunne koble de nye data bedre sammen med de øvrige.
Tro du ikke bare det er et spørgsmål om tid før der er nogle kloge hoveder der bikser et smart filter sammen.
Personligt synes jeg det kunne være sejt med de nye data indarbejdet i Søren Sprogøs ultimative rapport: http://www.afdeling18.dk/blog/2010/1/29/google-analytics-rapporten-over-alle-rapporter.aspx
Tak for en god blog !
Fik du menu-punktet “Søgemaskineoptimering” med det samme du koblede dit website i Webmaster Tools sammen med Google Analytics ?
Eller ventede du en rum tid ?
@Jon: Mange tak for de pæne ord. Jeg tror ikke andre kan lave filtre, det er et spørgsmål om at data samkøres i GA databaserne. Du kan fx heller ikke lave en tilpasset rapport som Sørens, hvor du krydser Unikke brugere med en lang række variable. Så vi må vente…
@Brian: Menupunktet var faktisk synligt før jeg koblede. Der kom blot først data ind da jeg sammenkoblede.
Jeg fik en mail om at jeg havde adgang, så der er nok først adgang når denne mail er modtaget (eller Google ruller det bredt ud).
Og hvis man ikke allerede har linket sine kontoer sammen, står det beskrevet her: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2011/02/linking-google-analytics-to-webmaster.html
Og når vi bla. taler om +1 knappen, så synes jeg også den fortjener et +1ed (hvis det hedder det på dansk?) – så here you go
Det ser ikke ud til at alle har den mulighed endnu. Min analytics konto har være linket med Webmastertools i lang tid og jeg kan ikke se menupunktet.
Pingback: Fredagslinks – Uge 26 | Brian Brandt
Jeg synes det er et oplagt tiltag og det måtte også komme før eller siden. Folk der interesserer sig for Google Analytics interesserer sig også helt automatisk for Googles webmaster værktøjer.
Får du virkelig det fulde data for 1240 keywords? Glæder mig til at få adgang snart, så jeg kan teste featuren selv.
Interessant. I enhver Google Search referrer streng er der en parameter cd som sættes = positionen på en given artikel som er blevet klikket på organisk. Udfordringen med denne funktion har altid været at den talte alle links som en position, inklusive sitelinks.
Eksempel: Click fra sitelink til Webtrends.com:
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=webtrends&source=web&cd=3&ved=0CD8QjBAwAg&url=http://webtrends.com/products/analytics/&ei=YYfTTq76FsPrOdmQhfwM&usg=AFQjCNHmG9Wrg-ysM5rh0gXPxRW2SbbyXQ.
Som det ses er positionen 3, selvom Webtrends ligger hummer 1 ved søgningen webtrends. Man kan også se source. Hvis I kan bygge en rapport i GA med disse parametre (fra refering string), så kan I også koble conversions på, men det giver selvfølgelig ikke antallet af visninger og CTR%. I kan som ses også se source=web.
Kan du teste om den smider sitelinks med i positionen, hvis ikke ville det være væsentligt mere cool som funktionalitet. En gennemsnits position som nr 6 kan jo i realiteten være nr. 1.
Hey Ulrik. Tak for dit input
Du har desværre ret i antagelsen af at en placering angivet som nr. 5 i virkeligheden er et sitelink til en placering 1.
Der er flere detaljer i dette blogindlæg: http://www.seomoz.org/blog/seo-reports-google-analytics