Igen kom der store nyheder fra Google Analytics, denne gang en god til alle, samt en nyhed om en betalingsversion.

Google Analytics live statistik

Først den gode nyhed, som kommer os alle til gode: Inden for få uger har du live statistik i dine Google Analytics data. Det vil sige, at du kan se præcis hvad der sker på dit site nu og her. Det findes allerede i værktøjer som Charbeat og Woopra, men har så krævet at man også har disse værktøjer implementeret.

Udover at du kan se hvad der sker nu og her, så kan man også se aggregerede data for de sidste 30 minutter, så man kan få et lidt bredere indtryk af hvad er interessant for brugerne nu og her.

Det er en super fed nyhed, og det er interessante data at have. Der er dog nogle forbehold, fx selvom du har filtre på din Analytics profil, så indgår dette ikke i data, og konverteringsdata er heller ikke en del af live data. Google kan tilsyneladende ikke nå at behandle filtre og konverteringsdata så hurtigt, så det kan blive live.

Jeg vil ikke gå mere i detaljer med nyheden, men du kan læse mere i dette blogindlæg.

Premium udgave af Google Analytics

Der har i lang tid været snak om at der kom en betalt udgave af Google Analytics, og til Analytics konferencen i København tidligere på året blev det formuleret som “at der vil altid være en gratis version”. Nu er den så kommet: Google Analytics Premium.

Google har nu indført muligheden for at betale sig til bedre performance og flere muligheder. Problemet i danske øjne er dog at denne udgave koster 150.000 dollar om året, og trods faldende dollarkurs, så er det ikke småpenge.

Ved at købe premium udgaven får man

  • Alle data opdateret på 4 timer (ved store datamængder i den gratis udgave opdateres der kun dagligt)
  • 50 custom variable (gratis udgaven har kun 5)
  • Formelt set ejer kunden selv data
  • Der gives garanti på dataregistrering- og rapportvisnings oppetid
  • Implementering, træning, webinar og support er inkluderet i prisen via Analytics partnernetværket

Med dataejerskab og de øvrige ekstra features er Google Analytics for alvor rykket ind på premium markedet, og er en seriøs konkurrent til de andre betalingsværktøjer.

Premium i Danmark?

Det store spørgsmål er hvor relevant Premium er i Danmark når prisen er så høj? Hvis udgaven kan bruges til flere sites, så kan nogle koncerner måske bruge det (fx hele bestseller koncernen).

I og med at de ca 825.000 krs årlige licens inkluderer fuld support, så går noget af betalingen til partneren, der håndterer supporten. Om nogle af partnerne i Danmark overhovedet er gearet til 10 timers daglig telefontid og support er spørgsmålet, men en enkelt aftale vil formentlig også give økonomi til en deltidsmedarbejder. Måske er det netop fordi partnernetværket ikke er gearet til det at premium udgaven pt. kun rullet ud i USA, Canada og England.

Bagsiden af en premium udgave

Det er en super god nyhed at det er mulighed at tilkøbe flere custom Variables og andre udvidede datamuligheder. Men desværre var prisen ikke de 100$, der tidligere var rygter om, men derimod et skyhøjt niveau.

Google siger at de fortsat vil udvikle den gratis version, men der er ingen tvivl om at de nu skal vise en tydelig forskel i hvad man får, for at kunne forsvare prisen. Så for den gratis udgave betyder det at der ikke lige rulles flere custom variables ud, loadtiderne og datamængden forbedres ikke, og data vil stadig være stikprøvebaseret.

Jeg håber at de fremtidige betalende brugere giver Google endnu flere ressourcer til at produktudvikle, og at det smitter af på gratisudgaven. Men jeg har samtidig brug for at se fra Googles side, at de ikke kun glæder de betalende med flere data, men også alle os der ikke har million-overskud til at bruge på et webanalyseværktøj :-)

Du kan læse mere om bagsiden i et blogindlæg hos Econsultancy.com.

Googles egen video om Premium:

httpv://www.youtube.com/watch?v=6ZCT1q22zWA

 

Hvad synes du om de to nyheder? Glad for det nye live data? Frygter du at de fede ting ryger i betalingsudgaven?

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)