Webshop er din kurv synlig nok?
Det er ofte jeg bruger eksempler og konkrete screenshots når jeg skal give anbefalinger til mine kunder, da det er meget lettere at forstå. Det er typisk skræmmende let at finde de dårlige eksempler, men i denne sag havde jeg mere brug for nogle gode eksempler. Det handler om kurven i din webshop!
Hvorfor er en synlig kurv vigtig?
Jeg ledte efter en webshop hvor kurven var ganske tydelig. Ikke fra start, og ikke i det øjeblik varerne blev lagt i, men efter at der er placeret varer i den, mens brugeren kigger efter flere varer. Jeg mener det er utrolig vigtigt at kurven er tydelig og meget let at finde på dette tidspunkt. Brugeren har ikke blot besøgt dit website, og kigget på dine varer, men tilmed tilkendegivet en interesse i en grad, at der er lagt varer i kurven.
Brugeren er altså længere fremme i processen fra besøg til køb end gennemsnittet og der er stort potentiale for at få dem til at købe. Det er derfor om at få et salg gennemført.
Som udgangspunkt kan vi ikke se i Analytics hvor mange, der lægger varer i kurven. Jeg plejer at måle et “læg i kurv” så jeg har data, så jeg har data på alle trin i købs-/besøgs-processen. I de tilfælde hvor brugeren ikke sendes direkte til kurven oplever jeg ofte at der er utrolig mange, der lægger en vare i kurven, men aldrig går hen til selve kurven.
Svært at finde synlige kurve
Jeg skulle som sagt finde en synlig kurv, men det er ikke let. Jeg spurgte på twitter og fik følgende forslag som de gode eksempler (alle billeder kan ses i større udgave ved at klikke på dem):
Haandlavet.dk: Skiller sig en smule ud med den lysere farve end topmenuen.
Kurven på Lirumlarumleg.dk: Falder fuldstændig i med topbanneret. I mine øjne en meget lidt synlig kurv.
Kurv på lisen.dk: Uglen har lidt bevægelse, og i og med at det store mørke element først kommer frem når der kommer varer i kurven, så skiller den sig lidt ud. Men den falder “yndigt” godt i med sitets design. Jeg savner sgu lidt pang-farver Lone :0) (og send nu ikke døde fisk med posten eller mail mig perverse tegninger… Eller, der er ok til sjofle grafer, de kommer her på sitet ).
Kurv på lysogstil.dk: Her er faktisk det eneste site jeg kunne finde, der for alvor skifter kurvens farve. I mine øjne mangler der dog en klar Call-to-action i selve kurven – fx en godt “gå til kurven” element i firkanten.
Kurven på stormagasinet.dk: Igen er baggrundsfarven helt ens med headeren. Hvorfor ikke give det område en anden farve? En sidebemærkning er at jeg synes julepynten er fantastisk diskret i toppen, men ok, jeg har også en 3 meters plastic grangren til at hænge op derhjemme…
Min pointe er at hvis brugeren ikke let finder vejen ud gennem kassen og shoppen tydeligt viser at næste step er heroppe, så mister du altså kunder.
Et par twitter kommentarer, i min ressearch:
@Mogensmoeller: Hvis webshops placerer kurven oppe i højre hjørne, har god luft om og tydelig “Gå til kurv”, tror jeg ikke der er problemer.
@jens_schriver: e-shops med fokus på fyldt kurv. Har nu checket 10 shops i DK, US og Brasilien og har ikke fundet en eneste. Ufatteligt!
@SoerenS: Mange bruger kurven som en slags “huskeliste”. Propper ting i den, og vender tilbage til den en anden dag.
@kewald: Hvis det findes er det maks. 1% af implementeringerne hvor basket tager fokus efter at vare er lagt i – det er dybt godnat.
Jeg tror ikke alle vi kan få alle der ligger varer i kurven til at købe. Men hvis de ikke kan finde kurven eller det ikke er oplagt, så tror jeg bestemt det koster salg.
Hvis nogle lægger site til, så vil en test være super interessant. Testen skal evalueres på “højest procentdel af dem, der lægger varer i kurven, som gennemfører et køb”. Som deltest skal der også kigges på “højest procentdel af dem, der lægger varer i kurv, der også besøger kurven”. Deltesten er selvfølgelig ikke interessant hvis brugeren føres direkte til kurven når der lægges varer i den. Der skal testes mellem den eksisterende kurv, og så en der skiller sig tydeligt ud, med en anden baggrundsfarve end resten af shoppen.
Er du enig med mig i at der er potentiale i at forbedre kurvene? Eller har du helt andre holdninger?
Pingback: www.anyhed.dk
Prøv med Gyldendal’s bogshop på http://www.g.dk.
Det er den jeg plejer at hive frem, når jeg skal komme med eksempler på Call-to-actions og squint-testen:
http://www.afdeling18.dk/blog/2008/8/25/call-to-action-i-praksis.aspx
Her er den orange kontrast farve KUN brugt på det primære Call-to-action (Læg i kurv), og på Indkøbskurven. Så man er helt intuitivt ikke i tvivl om hvor man skal klikke, også selvom der er mange andre forstyrrende elementer på siden.
Jeg er helt enig i, at indkøbskurve på webshops generelt sagtens kan gøres tydeligere, men som jeg også skriver i tweet’et, så tror jeg webshopejere når rigtig langt ved at placere indkøbskurven oppe i højre hjørne, have rigeligt med luft omkring og en god tydelig CTA action ala “Gå til kurv”.
Et andet input til denne indkøbskurv debat: Jeg lavede selv en test på http://www.lasttouch.dk for nogle måneder siden, hvor jeg testede effekten af, at indkøbskurven fulgte med ned, når man scrollede. I GWO test var der stort set ingen forskel. I mine egne brugertests gav flere af testpersonerne udtryk for, at de synes, det var irriterende, at kurven fulgte med ned.
Et eksempel på en webshop med en tydelig indkøbskurv er http://www.steenholt.com.
Pingback: Tweets that mention Er din kurv synlig nok? Webshop gør din kurv synlig for at sælge -- Topsy.com
En kurv skal være synlig og der findes desværre stadigvæk eksempler hvor kurven er meget svær at finde. Dit forslag om at gøre kurven mere synlig, bakker jeg op omkring:) Man skal nok ikke forvente den store stigning i konverteringen, med mindre kurven har været så dårlig designet/placeret at den har været umulig at finde. Jeg har i den seneste tid gennemført brugertests på 10 store webshop, alle med forskellige designs, placering og call to actions. Ens for alle og faktisk til vores store overraskelse, så fandt alle brugerne altid indkøbskurven og linket til “Gå til betaling”. Og hvorfor nu det? Tror det er ret simpelt – brugeren har brugt tid på at finde og vælge et produkt (ofte op til 10 minutter) og brugeren ved at kurven er placeret et eller andet sted på siden – så kurven finder de! Placering fungerer bedste i højre hjørne, men brugerne fandt dem også i venstre kolonne!
I øvrigt for de testede shops er det i check-out flowet og fremsøgningen at indsatsen for bedre konvertering skal fokuseres. Her ligger guldet…
mht. til floating kurv, så tjek evt. Just-eat, den fungerer rigtig godt og virkede fint i en test…
@Søren: Ja, g.dk har faktisk lidt af det. Nok et af de bedste eksempler der findes…
@Morten: Tak for opbakningen Jeg tror også man kan vinde meget og måske mere med optimering af flowet – men en pointe er også at det da er mega let lige at skifte baggrundsfarven på kurven. Det kaldes vist et “quick win”
Jeres tests lyder spændende. Nu kender jeg ikke baggrunden og formålet med testene, men måske opgaverne har været at gennemføre et køb, og så er de nok mere fokuserede på at få det klaret end hvis en “normal” bruger kigger på varer og ikke er helt så “presset” til at købe. Jeg er i al fald ikke i tvivl om at det har en effekt også.
Men som sagt, en helt normal test vil nok kunne give klare data på den sag
Pingback: Kan Call-to-Action også bare være et link?
Din omtale af dette indlæg på Twitter fik mig til at indse at indkøbskurven på Haandlavet.dk kunne gøres endnu mere tydelig.
Forvent en opdatering inden for kort tid, naturligvis med splittest for at afgøre om mine kunder vælger old eller new-school
@Søren tak for link til omtale af squint test – den gav mig inspiration til hvordan jeg kunne gøre indkøbskurven mere synelig
Midt i julehandlen faldt jeg lige over en rigtig godt eksempel på en usynlig indkøbskurv: http://www.hill-street.dk/DESIGNER+A-Z/Laduree/Laduree+noeglering.html
Selv efter man har lagt en vare i kurven er den stort set umuligt at finde… Den må koste nogle ordre
@worsøe Meget fint eksempel på hvor grelt det kan laves, man kan næppe forestillet sig at de har haft eksterne folk til at teste den på nogen måde
Jeg brugte endda noget tid på at finde ud af hvor man ikke bare kunne lægge en vare i kurven via den superhotte “læg i kurv”-knap