Microsoft opgiver adCenter Analytics
Microsoft dropper gratis webstatistik
I et marked hvor antallet af gratis webstatistik værktøjer blev flere og flere begynder det nu at gå den anden vej. I går annoncerede Microsoft at deres adCenter Analytics ikke længere vil være tilgængeligt.
For eksisterende kunder vil værktøjet være brugbart året ud, men al service og support er lukket. Samtidig er der lukket for nye kunder med det samme.
Udskilningsløbet begyndt
Det er en naturlig udvikling at nogle lukker, men at Microsoft opgiver en så vigtig del i kampen om nettet er et stort skridt bagud. De havde ikke fået mig til at prøve det endnu, men det skyldes i høj grad at Microsoft i mine tanker ER meget langt fra netverdenen.
Morallen i denne historie er at man skal tænke sig om når man vælger udbyder. En masse kunder har nu mistet muligheden for at sammenligne med historiske data og skal implementere tracking helt forfra.
Er der nogle derude, som nogensinde implementerede Microsoft Analytics?
Jeg har ikke selv prøvet Microsoft Analytics, men det var måske ikke lige Microsoft jeg havde regnet med ville lukke deres service ned først.
Men set i bakspejlet er da dejligt at man ikke har satset på denne service, når de nu lukker. Så skal man jo, som du også nævner, til at starte forfra med sin tracking, med mindre man har kørt med flere tracking systemer på samme tid.
God weekend når tiden kommer Jacob
Det er i sandhed et signal om, at de er ved at kaste håndklædet i ringen eller overvejer opkøb af en endnu stærkere spiller. De har jo hele tiden halset bagefter Google med deres produkter, men var da så småt ved at komme efter det. Men min mening er, at uden et statistik-værktøj, så er det næsten ligemeget. Det vil alt andet lige være nemmere at benytte sig af Googles værktøjer så.
Jeg havde nu heller ikke gættet på at Microsoft så hurtigt droppede den del. Det giver Yahoo og Google et stort forspring omkring viden om brugernes adfærd på nettet. En tanke kan være om Microsoft regner med at købe Yahoo alligevel, så de ad den kanal får viden om brugernes adfærd.
Var det ikke Microsoft så ville jeg tro at de havde opgivet kampen om web. Men under alle omstændigheder er det to skridt tilbage.