Interview med en Google Analytics bruger

Så er første interview klar på webanalytiker.dk. Der arbejdes løbende med nye tiltag som skal gøre det mere interessant for jer læsere, nye som faste. Dagens nye tiltag, som vil blive gentaget løbende, er interviews med forskellige interessante personer. Jeg har haft den glæde at få Johnny Speiermann til at deltage. Johnny er interviewet, fordi han arbejder med webanalyse på et helt lavpraktisk niveau som slutbruger, og derfor kan hjælpe med at give lidt input til hvordan man kan komme igang med webanalyse.

Johnny bruger Google Analytics og har som alle jer andre begrænset tid. Specielt til webanalyse. Så læs med og se hvordan han benytter værktøjet.

Interview med Johhny fra Spinderup.dk

Webanalytiker: W, Johnny Speiermann: JS

W: Velkommen til, og mange tak fordi du vil deltage i dette interview. Du er den første gæst på webanalytiker.dk, og i dag skal det handle om hvordan du bruger webanalyse. Måske der er et par tips eller to, som andre kan få glæde af :)

W: På webanalyse forummet nævner du at du er involveret i de to sites www.spinderup.dk og www.protectus.dk. Er det primært de sites du arbejder med i forhold til webanalyse?

JS: Ja, det er det. Begge er onlinebutikker. Desuden er jeg ved at lave en ny version af www.wordgallery.dk, som er en gammel side, der f.eks. stadig bruger frames. Så den er der ikke så meget at analysere på, da den stort set ikke bliver fundet i Google. Da det ikke er en webbutik, bliver det sjovt at se, om der egentlig er nogen videre forskel på analysedataene.

W: Hvilke webanalyse programmer bruger du på sitet/sitene?

JS: Jeg bruger kun Google Analytics på nuværende tidspunkt, men har lavet en kort test af ClickTale.

W: Hvor lang tid har Google Analytics været implementeret på sitet?

JS: På www.spinderup.dk har det været implementeret siden åbning af butikken i oktober 2007 – dog først med ecommerce-delen langt senere. På www.protectus.dk har det været implementeret siden åbningen i april i år. På www.protectus.dk er besøgstallet dog endnu ikke så stort, så dataene kan primært bruges til at følge med i, om søgemaskineoptimeringen medfører besøg på de relevante søgeord efterhånden som placeringerne i Google bliver bedre.

W: Det lyder interessant. Det er spændende at se effekten af søgemaskineoptimering. Jeg oplever også en klar stigning på nogle ord, når de er placeret bedre. Hvad er baggrunden for at du har valgt Google Analytics til at analysere dit site frem for andre værktøjer?

JS: Jeg begyndte at interessere mig for søgemaskineoptimering i efteråret 2008, og de bøger og blogge, som jeg har læst/læser har primært fokuseret på Google Analytics. Da Google samtidig er den mest benyttede søgemaskine herhjemme, så får man også umiddelbart den tanke, at så er deres analyseprogram nok det mest velegnede til at analysere dataene fra deres egen søgemaskine. Det er nok et resultat af den almindelige danske lemmingeffekt. Vi gør langt hen af vejen det, de andre gør. Det må næsten være en del af vores opdragelse, at vi skal gøre og have de samme ting, så hvis man er glad for markedsandele, er Danmark et land, hvor man virkelig kan bide sig fast: landet med den største procentvise udbredelse af det hedengangne OS/2, landet med den største procentvise udbredelse af Weber-grill, Google sidder på søgemaskinemarkedet, stort set alle er på Facebook osv. osv.

Da vores webbutikker indtil videre kun er hobby, så er det desværre også begrænset, hvor meget tid jeg har til at undersøge markedet for analyseprogrammer.

W: Danskere er nogle Lemmings :-) Har du tidligere arbejdet med Google Analytics eller var det det første site du benyttede det på?

JS: Det er første gang, jeg overhovedet har arbejdet med webanalyse.

W: Min fornemmelse er at flere er begyndt at få lagt Google Analytics på deres site, men de ved egentlig stadig ikke helt hvad det skal bruges til. Blev det lagt på fordi at nåja, det bør man jo, eller havde du fra start nogle specielle tanker om hvad du skulle bruge systemet til?

JS: Det tror jeg, at du har ret i. De fleste kan nok se fornuften i det, men derfra er der langt til at udnytte det til noget fornuftigt. Vores første hjemmeside www.wordgallery.dk er fra 2001, og den skulle som så mange andre hjemmesider på det tidspunkt blot fungere som et visitkort. Men på et tidspunkt opdager man jo, at det måske kunne være interessant at vide, hvor mange besøgende der er, og om de laver andet end blot at slå telefonnummeret op. På www.spinderup.dk blev det implementeret efter devisen “det bør man jo”, men det var ikke implementeret helt korrekt det første års tid, så tallene fra den første periode er rimeligt misvisende. Nu har jeg efterhånden en meget bedre idé om, hvad jeg bør få ud af analyserne.

W: Føler du at i får stor værdi af systemet, og hvad er den/de rapporter som du får mest ud af at kigge i?

JS: Indtil videre bruger vi det mest til at se, hvor mange besøgende vi har, og hvilke søgeord de finder os på. Vi har selvfølgelig også opsat nogle mål, som jeg tjekker en gang imellem. I starten var jeg mest fokuseret på at se, hvor mange der faldt fra i betalingsprocessen, men der fandt vi heldigvis ud af, at frafaldet er meget lille.

Jeg tjekker også engang imellem afvisningsprocenten for specifikke sider, men det kan være svært at bruge generelt. I garnbutikken på www.spinderup.dk er den samlede afvisningsprocent på ca. 30 %, hvad vi er godt tilfredse med. I butikken er der primært 3 varetyper, hvor den ene f.eks. er strikkeopskrifter. For nogle opskrifter er afvisningsprocenten 100, mens den for de fleste andre er 0. Da siderne inden for en varegruppe naturligvis er opbygget ens, så må vi gå ud fra, at det ikke skyldes opbygningen af siderne, og så må vi kigge på overskrifter og billeder for at se, om det kan forbedre tallene.

W: Har du et råd eller tip du gerne vil give med, omkring Google Analytics?

JS: Brug det mere, end du allerede gør. :-)

W: Så nævner du også at i har prøvet Clicktale. Det er jo et interessant valg, når man ønsker at se brugernes adfærd. Hvor meget kendte du til det i forvejen? Eller var det mere for at prøve sig frem?

JS: Det var mest for blot at prøve det, så jeg har også kun gjort brug af gratisversionen, som man ikke får så meget ud af. Man kan lige nå at se lidt af brugeradfærden, men ikke noget, man kan bygge videre på. Vi har dog kunnet se, at kunderne bruger nogle af siderne som vi forventer. Og sammenholdt med analysedataene omkring bl.a. afvisningsprocent, så har vi i hvert fald nået at få en lille idé om, at siden ser ud til at fungere for målgruppen.

W: Vil du anbefale andre at bruge Clicktale?

JS: Da vi kun har brugt gratisversionen, kan jeg ikke rigtigt sige noget om det.

W: Hvis vi ser bort fra de konkrete værktøjer, hvordan inddrager du så webanalyse i arbejdet? Har du sat et fast tidsrum af hver uge eller måned, eller bliver det når det passer ind?

JS: Det bliver blot, når det passer ind, men jeg tjekker da besøgstal og søgeord hver dag.

W: Når du så har brugt lidt tid på at kigge i data, og måske fundet noget der ser interessant ud, hvordan sørger du så for at bruge resultatet?

JS: Vi vil bruge nogle af dataene lidt anderledes end de fleste andre. Så vidt jeg kan se, bruger de fleste dataene til at ændre deres side for at sælge deres eksisterende varer. Sidste vinter kunne vi dog se, at 6 ud af de 10 søgeord, som gav flest besøgende gav nul salg. Og det er jo skræmmende mange salg, vi er gået glip af der. Men da den samlede opbygning ser ud til at virke nogenlunde fornuftigt, så vil vi nok satse på at øge udvalget inden for denne varegruppe fremfor at lave større ændringer.

Men som sagt kan det være svært at bruge dataene. Hvis jeg kan se, at N brugere har fundet siden efter at have søgt på “hækleopskrifter“, så kan jeg stadig ikke se, om vedkommende er på jagt efter noget til sit barnebarn eller til sig selv, og om vedkommende skal bruge en hue, et tørklæde, en jakke eller noget helt fjerde. Vi kan se, hvilke undermenuer de klikker sig ind på, men det kan stadig være svært at udlede noget specifikt ud fra dataene.

W: Webstatistik giver svaret på hvad brugerne gør og ikke hvorfor, præcis som du beskriver det. Her er det interessant at lave et survey som supplement. Føler du at du får fuld værdi ud af værktøjerne, eller hvad mangler du evt. for at få det?

JS: Jeg tror desværre kun, at jeg får en brøkdel ud af værktøjerne, og det skyldes ganske enkelt tidsmangel.

W: Når du har tidsmangel, hvad gør du så for at få mest muligt ud af statistikkerne på den tid du har?

JS: Så får jeg nok slet ikke noget ud af dem. Så bliver dataene blot konstateret med en idé om, at det kigger jeg på senere. Men den liste bliver vist længere og længere.

W: Har du nogle tips om brugen af webanalyse som du gerne vil dele med læserne på webanalytiker.dk? Det kan være både i forhold til implementering, analyse, eller hvordan man bedst arbejder med det i dagligdagen.

JS: Få det implementeret hurtigst muligt. Hvis du ikke har tid til at kigge på dataene inden for den nærmeste fremtid, så implementer det alligevel. Dataene vil blive mere værd med tiden, og man kan altid se tilbage i tiden. Hvis man ikke har tiden til selv at sætte sig ind i det, så fokuser på nogle få rapporter. Få eventuelt en professionel til at gøre det for dig. I starten bliver man helt fjollet over alt det, man kan se, men hvis man kun sælger i Danmark, er det i princippet ligegyldigt, hvor mange besøgende du har fra Sverige, Norge og Grønland. Det kan du tjekke en gang hvert halve år, så du kan se, om du bør overveje at begynde at eksportere.

W: Det er en rigtig god pointe. Historikken kan være rigtig værdifuld. Og som du nævnte tidligere, så er tiden et problem. Her er fokus og prioritering utrolig vigtigt. Her til sidst vil jeg gerne høre, om du har et ønske eller forslag til en ny gæst?

JS: Det kunne være Thue fra MensCare.dk | WomansCare.dk | DJzShop.dk | DJz.dk, som driver nogle websider af vidt forskellige typer.

W: Mange tak for din tid Johnny. Det har været interessant, og jeg er sikker på at mange andre føler de har de samme udfordringer som du nævner.

Hvis du brænder inde med et spørgsmål, så er jeg sikker på at Johnny gerne vil svare i kommentarerne. Så fyr løs :-) Kommenter også gerne på denne type interviews – gav det lidt at arbejde videre med?

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 4.8/6 (1 vote cast)
Webanalyse interview - Johnny Speiermann, 4.8 out of 6 based on 1 rating
Tags: