Scannet håner sine kunder
Jeg har i mange år holdt ret lav profil om hvor mangelfuldt et system Scannet er, og i dette indlæg vil jeg ikke komme ind på
- Manglende muligheder for at justere flowet så det konverterer bedre end de mange steps i dag
- Manglende muligheder for at optimere sitet, da man kan så lidt i systemet
- At konsulenter faktisk fravælger at hjælpe Scannet kunder, da vores anbefalinger ikke kan implementeres
- At URL´erne er fra før ruderkonge, så de; 1. Ikke er seo-venlige, 2. ikke er til at analysere på i forhold til opdeling i kategorier/afsnit. (Webshop 2 giver lidt bedre URL ift. SEO, men stadig håbløse ift. analytics)
- Shops under udvikling der indekseres
Jeg vil til gengæld gerne belyse hvordan Scannet i årevis har haft en løsning i forhold til Analytics, der var fra stenalderen, og i går, da de så endelig offentliggjorde muligheden for at spore salg (hvilket vi andre har gjort i årevis) har valgt at trække endnu flere penge ud af kunderne. Guldægget kan ikke få nok.
Scannet og Google Analytics
Scannet webshop 1 har aldrig fungeret til Analytics. Når brugeren gik gennem flowet, så røg den oprindelige trafikkilde ved betalingstrinnet. Det betyder at shopejerne ikke har kunne se hvilke trafikkilder, der skabte salg. Faktisk var det så mystisk lavet at andre sites stod som trafikkilden, sites der aldrig havde linket hen til shoppen, men blot også var en Scannet shop.
I mine øjne er det voldsomt pinligt at de ikke har haft dette på plads før. Når du driver en webshop har du ét formål – at sælge. Kan du ikke måle dette, så er det ligesom at cykle, men ikke at have noget styr. Du kan komme fremad, men ikke styre særlig meget. Eller som Morten Vadskær skrev på Twitter: “Holy fuck. 1295,- for at få Google Analytics ecommerce tracking på sin Scannet shop. Svarer til at betale for speedometer i sin bil”
Selv da de lancerede Webshop 2, havde de ikke styr på denne helt elementære måling for en webshop. Alene at launce uden dette er i mine øjne helt uforståeligt, men guldægget i Kolding tænkte nok “jow jow, det der analytics bruges ik a så mange”.
Google Analytics e-handelssporing på Scannet
I går skete det så – endelig har de gjort noget for at få løst problemet. Deres webshopplatform er justeret, så man som webshopejer kan se hvad der skaber salg. Det er jo helt fantastisk at det skulle ske allerede i 2011 (#ironi). MEN, så knækker filmen altså for mig. De tager sig betalt for det: 1.295 kr ex moms for at få det implementeret (dog gratis på webshop 2, men der er efter mit indtryk en meget lille procentdel af kunderne, der er på 2´eren).
Hvordan kan man i så mange år have solgt noget, der end ikke kan spore salg, og endelig flere år for sent løse problemet, og så bede kunderne betale 1.295 kr for det? Jeg synes det er mega flabet.
Men skal jeg tage den positive hat på, så er det virkelig fedt at det nu er muligt at spore salget. Du kan som Scannet ejer rent faktisk køre AdWords og kende den præcise ROI nu. Faktisk åbner himlens porte sig nu, blot uden at du er død. Du får virkelig mulighed for at se lækre sager nu. Du kan se præcis værdi pr. bruger i forhold til trafikkilde, søgeord, og se præcis omsætning på dine kampagner og nyhedsbreve. Set ud fra det lys, så er 1.295 et røverkøb, for du skal ikke bruge de data særlig meget, før de er tjent hjem.
Og samtidig betyder det at du kan komme med i mit webshopindeks, fordi du kan spore salgene
Hvad mener du?
Jeg vil gerne opfordre alle, der har en holdning til emnet om at skrive i kommentarfeltet. Er i lige så forargede som jeg, eller er i vant til den behandling? Er det ok at tage så meget for noget der burde være på plads for længst? Eller synes i det er helt fair at tage betaling når der nu er investeret i en løsning?
_____
Skal du have tunet din shop? 3 indlæg – 3 eksperter – 4 timers workshop og kursus. Morten Vadskær – Konverteringsoptimering, Frank H. Madsen – SEO, Webanalytikeren – Webanalyse og AdWords. Tilmeld dig før din konkurrent til Webshop Tigerspring
_______________________________________________________
Pingback: www.anyhed.dk
Det er jo helt til grin…godt man ikke er scannet-kunde!
Hej Jakob,
Tak fordi du laver et blog indlæg om det. Jeg var også fuldstændig i chok, da jeg læste deres email i går. Om ikke andet burde de da give det gratis til deres trofaste kunder (gennem mange år) for at holde på dem. Og det med at tilbyde det gratis til dem med den nye scannet shop holder bare ikke. Jeg er sikker på, at rigtige mange scannet (gamle) shopejer ikke har noget problem med at betale ekstra for den nye shop eller skifte til den – hvis bare man var sikker på at den er færdigudviklet og køreklar og indtil man er overbevist, tror jeg ikke at der er mange der vil skifte til den nye. Det må de vist gøre om – det er helt til grin
Pingback: Tweets that mention Scannet håner sine kunder: 1395 for Google Analytics e-handelssporing -- Topsy.com
Pingback: Scannet svinestreg - Jacob Kildebogaard fra Webanalytiker.dk - Iværksætter Debatten Amino
Sådan bliver man vist bare behandlet. Jeg købte tidligere deres betalingsmodul til brug i egen shopløsning, men valgte ikke at bruge den. I travlhed glemte jeg så åbenbart lige at afmelde igen. Efter 2 år sendte de så en regning, og jeg forsøgte at få dem til at slå halv skade, da de jo kunne se, at jeg ikke havde brugt det. I deres betingelser stod der, at de ville opsige abonnementet, hvis en kvartalsvis betaling udeblev, men de undlod at reagere på 8 ubetalte kvartaler, som de heller ikke lige havde sendt regninger for.
Så, det var selvforskyldt, men de pressede den da lige tilstrækkeligt til, at jeg siden har frarådet en del mennesker at handle hos dem og samtidig opsagde alle aftaler, som jeg havde med dem på det tidspunkt.
Vågn op Scannet kunder!
Hvorfor vil i blive ved et firma, der behandler gamle kunder på den måde?
“Jamen de har en super god telefon support”…….ja og det er der også andre der har!
Kom nu i gang og få kigget på nogle alternative løsninger. Vi skiftede selv fra Scannet til Magento, og det er en af vores bedste beslutninger.
Det er ikke sikkert Magento lige er det rette for jer, men der skal nok være et bedre alternativ end Scannet.
Løb nu væk når de p….. jer og og ned af ryggen, det er da for dumt at blive stående!
De bedste hilsner
Dennis Kjærgaard
Som mine bedsteforældre ville sige, så er det uartigt at behandle kunderne på den måde.
…og det man bliver mest fortvivlet over er at der sidder kunder og er glade og betaler for den “fantastiske mulighed”. Jeg møder tit kunder, der i årevis har levet med webhosting til flere hundrede kr. om måneden på outdatede CMS – og hvor de skal betale for hver en lille ændring, øv hvor er det surt at der er nogen der i den grad tager deres kunder i r…..!
Tak for et godt indlæg – gracias, merci etc
Fint indlæg og helt i tråd med hvad jeg og mange andre kunder sikkert tænkte, da denne email dumpede ind.
Nu er vi tilfældigvis ved at skifte til webshop2 så derfor berører det ikke mig. Men først tænkte jeg “1295,- for 2 minutters arbejde, for eksisterende kunder. Det er voldsomt”
Men ved nærmere eftertanke skal de jo bare lave et felt i administrationen, hvor analytics ID’et skal indtastes, så skal de ikke bruge support tid på de ændringer.
Jeg ser det som yderligere et signal til webshop1 kunder om at hvis de ikke skifter til webshop2, så må de leve med at betale en pæn sum, for en webshop der ikke bliver udvilket og opdateret yderligere. (og når der så er enkelte opdateringer så koster de kassen)
Iøvrigt har der jo stort set ikke været opdateringer af webshoppen de sidste 2-3 år, mens de har udviklet på 2’eren.
Hvorfor så blive hos Scannet? Jo generelt set har jeg været tilfreds med produktet, der dog har været temmelig forældet nogle år nu, men det kører stabilt og supporten er i orden. Prisen er heller ikke helt urimelig, og man undgår en større investering i opstart. Den primære grund til at vi skifter til webshop2 er, de forskellige moduler til integration med økonomisystem og fragtleverandører. Men jeg glæder mig da også til, endelig at kunne stole på min statistik
Pingback: Tweets that mention Scannet håner sine kunder: 1395 for Google Analytics e-handelssporing -- Topsy.com
Jeg må indrømme, at jeg befinder mig i den lidt anden grøft end mange andre. Jeg er mest af alt enig med Dennis – Hvis du er utilfreds med produktet må du købe det et andet sted!
Af princip lever jeg efter, at vi trods alt lever i en del af verden, hvor monopoler langt hen af vejen ikke eksisterer længere.
Hvis jeg er utilfreds med en ydelse kan jeg vælge en af de 10 andre, som er klar til at yde mig en ordentlig service og webshop-verden er ikke anderledes. Vælger en udbyder at lave en prisstigning eller kræve absurde summer for “få minutters arbejd”e så er det deres ret.
Om det er god forretningssans og om de går nedenom og hjem inden længe er et helt andet spørgsmål, men jeg vil ikke brokke mig over, at et firma prissætter en ydelse eller et produkt lidt for højt.
Som Jakob har skrevet et sted, så er det måske ikke den rette måde at drive forretning på – Men hvis de stadig kan få folk til at købe deres produkt i anno 2011 står det dem lige for at gøre hvad de vil.
Mvh. Andreas…
Tak for de mange kommentarer.
Andreas og Dennis har helt ret – alle er jo frie til at flytte system. For mange er det desværre bare et meget stort projekt, både tidsmæssigt og økonomisk.
Og fra Scannets side er det selvfølgelig også ok at tage penge for noget der koster penge/timer at udvikle. Men i denne situation kunne man have håbet at deres mange års fravær på analytics-delen gjorde at de tænkte lidt mere i kundefastholdelse end indtjening.
Det er skræmmende at se hvor mangelfulde nogle af de store systemer på det danske marked er, og især Scannet i denne sammenhæng.
Jeg starter nyt job på tirsdag hos http://www.webshop3.dk og her er det min personlige mission at undgå en stor del af disse kæmpe bommerter som de danske webshopudbydere begår.
Til det er din blog guld værd, og du vil blive fulgt skarpt fra sidelinien. Tak for endnu et godt blogindlæg.
Glimrende opråb. Scannet har i mange år har en flabet forretningsmodel, så det er kun dejligt når nogen råber lidt op omkring det. Det eneste jeg altid savner i disse dialoger er en anbefaling af et langt bedre alternativ. Men måske det ikke findes det “perfekte” system…
Mikael
Jeg er en af de konsulenter, der næsten på forhånd afviser kunder, hvis de kører på en Scannet Webshop1. For som jeg plejer at sige til dem: Jeg kan sagtens lave en laaang rapport over hvad der bør ændres og tage x-tusind kroner for det. Men jeg føler det er svindel, når jeg på forhånd ved at mine forslag ikke kan implementeres. Og at man ikke kan måle på effekten af dem.
Mht den konkrete situation, så har jeg holdningen: Man kan simpelthen ikke drive en webshop uden GA eCommerce tracking! For uden det ved man ikke hvad der virker, og hvor man bløder penge. Noget, der er helt essentielt, når det kommer til at drive en forretning bare nogenlunde fornuftigt.
Scannet burde være eksperter i at drive en god netforretning. Så det er chokerende at de igennem så mange år ikke har styr på noget så basalt. Oven i købet noget, der ikke tager mange timer at udvikle og implementere.
At de så oven i købet spænder ben for deres kunder allerede INDEN deres løsninger er gået online, i kraft af alle deres indekserede udviklerdomæner, er…. Ja, jeg har masser af ord til at beskrive det, men ingen jeg vil skrive offentligt. Og igen er det en fix, der ikke tager mange minutter at implementere.
Man kan argumentere for, at det er kundernes egen skyld. De burde have sat sig ordentligt ind i sagerne inden de valgte en Scannet løsning.
Men de fleste, der starter på en Scannet løsning, er helt “grønne” når det kommer til online teknik. Så de har ingen anelse om, hvilke krav det er de skal stille, og hvilke kriterier det er de skal udvælge efter. Så mange af dem siger blind: Scannet er rimeligt store og har drevet forretning i mange år, så mon ikke jeg kan stole på at de har styr på hvad de laver.
Når de så et halvt år senere endnu ikke har fået gang i deres forretning, henvender de sig til konsulenter som mig. Med forhåbninger om at jeg kan skaffe dem en masse kunder for næsten ingen penge (på det tidspunkt har de blødt penge i lang tid og kassekrediten er i bund). Og flere gange har jeg oplevet at de næsten er brudt sammen i gråd i telefonen, når jeg har svaret: “Beklager, det kan jeg ikke pga. platformen. Det vil koste ca. det samme at hyre mig til at rette op på shoppen, som det koster at starte forfra med en ny.”
Det kan godt være det er blevet bedre med deres Webshop2. Det tør jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke har prøvet at arbejde med den. Men det er chokerende at de først NU har fået ordentlig GA tracking implementeret. For som jeg starter med at sige, så er det praktisk taget umuligt at drive en fornuftig forretning uden. Og hvor lang tid er det nu lige det tager at lave?
I princippet synes jeg det er ok at de tager 1.295 for at implementere det for gamle kunder. Men de kunne opnå en h*lvedes masse tiltrængt street cred ved at sige “undskyld vi er så sløve”, og så implentere det ganske gratis for dem der gerne vil have det.
Hvis bare der fandtes et shopsystem derude, som gav fuld frihed til at implementere shoppen efter ejerens behov og på samme havde et fuldt funktionadygtigt CMS med i kassen
Modigt indlæg, men bestemt relevant… Du er vel nærmest en slags webanalysens svar på whistleblower fænomenet. Nu mangler vi bare en anklage for blufædighedskrænkelse eller det der er værre, for at sikre dig en plads på forsiden af Ekstra Bladet….
Spøg til side, man kan jo kun opfordre til at kunderne der oplever disse problemer med Scannet, går sammen, udveksler kontaktoplysninger, og i fælles front stiller krav til deres leverandør. For som Søren skriver, så er de formentlig alle pressede på økonomien, og alene har de formentlig ikke økonomisk og mentalt overskud til at tage kampen op alene.
Står der pludselig 100 kunder og bede om et møde, så kan det jo være at de kommer på andre tanker, og alternativt, så er der nok en enkelt eller to derude i det danske land der gerne vil skrue et godt tilbud sammen, hvis der kommer en henvendelse fra klubben af “forarmede scannet kunder”, som ønskede 100 nye webshops.
Twitter og Facebook har lige væltet den tunesiske regering, så mon ikke de stakkels kunder den vej igennem også kan finde sammen og finde opbakning til at mødes i fælles front.
N.B. Jeg har ikke selv haft fingrene i en Scannet løsning, så jeg skyder lidt i blinde, men tror højt og helligt på at man skal behandle sine kunder, som man allerhelst selv vil behandles, og det er bestemt ikke tilfældet i den her situation… Fy Fy skamme…
Pingback: Tweets that mention Scannet håner sine kunder: 1395 for Google Analytics e-handelssporing -- Topsy.com
@Søren Spelling Lund: Ja, hvis der dog bare fandtes et system…. Det konkrete beskrevne problem her hos Scannet, er netop et eksempel der gør os endnu mere forelskede kombien af uCommerce og Umbraco.
Prismæssigt er det dog meget svært at konkurrere med de hostede løsninger, og de kunder der vælger løsninger som Scannet’s er ofte ikke i stand til at overskue konsekvenserne ved at vælge den billige løsning. Som der bliver skrevet kunne de naturligvis bare have valgt noget andet (eller flytte), men konsekvenserne er ofte store, og Scannet burde som en stor spiller på markedet hjælpe deres kunder i stedet for konstant at vride flere penge ud af dem….
Som det også er pointeret længere oppe, forstår jeg ikke hvorfor Scannet igen-igen presser citronen, i stedet for blot at indføre et felt hvor deres kunder kan sætte lidt GA-kode ind i og så var den skid slået. Få lidt “street credit” som Søren Sprogø formulerer det….
I bund og grund er vi tilbage ved proprietær, lukket software versus åben software (eller proprietær software der kan udvides).
Pas nu på med at basere jeres forretning på en lukket platform – især hvis leverandøren er en “hård ufleksibel banan” som Scannet!
Når det, i mange år, har været en pinlig ting, at kunderne ikke har kunnet køre analytics gennem scannet – så ville det have været fantastisk god stil at beklage at det ikke har kunnet lade sig gøre før nu – men set i lyset af den lange ventetid – så får i det gratis.
Problemet er, at virksomhederne på nævnte adresse, ikke har fundet ud af hvordan de kan hente guldet på deres kunder. Information og løbende nyheder, bugs der rettes, ting der gøres bedre og nemmere i systemerne for alle. At give kunderne tryghed – og at vise at man altid kan regne med dem – og at de er med på det nyeste af hvad der rører sig indenfor e-handel.
DanDomain har for mange år siden fundet nøglen til succes. Nemlig at kigge på hvad deres kunder har brug for… her finder du næsten alle features som er normal standard – og lidt til. Masser af information, nyhedsbreve og ikke mindst nyudvikling hele tiden. Det er god stil – og giver trygge kunder. Disse kunder anbefaler dem overalt. Jeg er gammel DanDomain kunde, og anbefaler dem vidt og bredt stadigvæk.
Hej Morten
Tak fordi at du har taget emnet op omkring Scannet.
Jeg har været kunde hos Scannet i 4 år nu, og egentlig har jeg været godt tilfreds.
Jeg har i august 10 skiftet til Webshop2, i den forventning om at det ville være et bedre system. De forklarede at det nu var langt bedere at lave SEO, det var det de fremhævede.
Jeg er stadig i tvivel om om det er et bedre CRM system, f.eks. når jeg ser URL’erne i analytics ser de sådan ud /category/guardsman-tyverialarm-18/www.privatealarmer.dk. Er det en opsætningsfejl i analytics eller er det hos Scannet?
Kan jeg være sikkere på at alle de installations forslag som I beskriver i Analyticsbogen er med i scannet shoppen?
Jeg har forsat intention om at fortsætte med Scannet webshoppen.
Med venlig hilsen
Søren
Den korte version er at jeg tilslutter mig Mette og siger: “Godt man ikke er Scannet kunde” Og gælder mig derudover helt vildt til at blive klog på webanalyse på ibc i marts måned!!!
@Søren: De forslag til sporinger vi har i vores bog, Analyticsbogen, er helt sikkert ikke med som standard. Og du ikke forvente at det overhovedet er teknisk muligt at du får det hele implementeret. Men de ting der spores kan du selvfølgelig analysere som vi beskriver
Ift. din sporing, så kan fejlen skyldes to ting:
– Et filter, der justerer i din URL. Det skal du tjekke efter i din opsætning.
– En kodning, der påvirker hvad der registreres. Dette er Scannet der bør have styr på det.
Jeg kan i øvrigt se at dine sidetitler blot er sidens overskrift. Har du mulighed for at justere dette, så du kan gøre det skarpere ift. søgemaskinerne, eller er det en begrænsning i Scannet 2?
Hej Jacob
Tak for inf. om sporing. Det får jeg rettet.
Jeg skylder at sig tak for analyticsbogen. Det er en rigtig god bog – som jeg kan få meget ud af allerede nu, dog med de begrænsninger, der er i Scannet shoppen.
Jjeg kan selv ændre sidetitel. Jeg kan godt se hvad du mener. Jeg har dette spørgsmål – Er det, det første ord i sidetitlerne, der indiker overfor søgemaskinerne, at sidetitlerne er forskellige, selvom at der er ord i sidetitlen der er brugt i andre sidetitler? Når man har produkter, der er næsten ens kan det være svært at finde sidetitler, der er 100% forskellig. Eller har du et eksempel?
I enjoy, lead to I found just what I was looking for. You’ve ended my four day long hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye