Konverteringsrate

Som webshopejer er konverteringsraten noget af det vigtigste overhovedet – det viser nemlig hvor god du er til at sælge!

Hvad er konverteringsraten?

Konverteringsraten er et udtryk for hvor mange der køber, i forhold til hvor mange der besøger din hjemmeside. Hvis du har 100 besøg og 2 køber, så er din konverteringsrate altså 2%. Regnestykket ser således ud:

Konverteringsrate = antal besøg med salg / antal besøg

Denne definition bruger langt de fleste værktøjer, herunder Google Analytics. Men i nogle tilfælde er det relevant at udregne konverteringsraten beregnet på antal unikke besøgende. Hvis du sælger dyre varer, fx vaskemaskiner, så kan beslutningen om at købe tage lidt længere tid. Lad os derfor opstille dette scenarie:

Jeg er på udkig efter en vaskemaskine, og finder derfor din hjemmeside søndag eftermiddag. I løbet af ugen skal jeg lige ind forbi igen og se nogle specifikationer, og søndag laver jeg prissammenligning med andre sites inden jeg køber den søndag aften. Lad os sige jeg er forbi sitet 5 gange, hvilket dermed er 5 besøg. Men da det er mig hver gang, er det kun 1 unik besøgende.

Udregnes konverteringsraten i forhold til besøg, er den 20% (1 salg på mine 5 besøg), men udregnes den med unikke besøgende, så er konverteringsraten 100%. Skal du udregne konverteringsraten ud fra unikke besøgende, så skal du selv lave denne udregning i dit webanalyse værktøj.

Hvad er en god konverteringsrate?

Rigtig mange webshop ejere spørger meget relevant hvad der er en god konverteringsrate. Der er ikke et entydigt svar på hvad der er en god konverteringsrate. Mange webshops ligger omkring 2%, hvilket ikke er voldsomt højt. Nogle webshops ligger helt nede omkring 1%, hvilket i mange tilfælde ikke er godt nok. Men hvis du har et website med mange artikler, som ikke er direkte sælgende, så bør du ikke kun se på den samlede konverteringsrate. Du bør lave et segment med de brugere, der har set en side i din webshop, og se konverteringsraten for dem.

Nogle shops har konverteringsrate op mod 7-10%, og det er kendt fra udlandet af fx blomster shops har konverteringsrate op mod 30-40%.

Få sammenlignet din konverteringsrate

Det vigtigste for dig er at du hele tiden forbedrer din konverteringsrate. Tænk ikke over om du ligger lidt højere eller lidt lavere end de andre – men arbejd hele tiden mod en højere konverteringsrate.

Tjenesten Webshopindeks giver dig gratis indsigt i hvordan din konverteringsrate er i forhold til andre webshops. Du får ikke blot en sammenligning med alle andre, men også med shops i samme produktkategori. Og som nævnt, så er det ikke altid det vigtigste om du har en højere eller lavere, men derimod om din konverteringsrate stiger. Webshopindeks er med til at vise om din konverteringsrate er steget mere i  forhold til sidste måned, end gennemsnittet. Så ved du om det er årstiden, julesalget eller udsalget der har påvirket din konverteringsrate, eller om det er på grund af de tiltag du har udført. Du kan tilmelde dig gratis på Webshopindeks.dk

Vil du læse mere om udregning af konverteringsraten, så er dette indlæg meget relevant.

Eller læs dette indlæg: 7 skarpe tips til konverteringsoptimering.

Vil du få bedre konverteringsrate på din AdWords annoncering? Så læs om min nye bog her

AdWords bog

close
Facebook IconYouTube IconTwitter IconBesøg vores Google+ side