Optimer din online marketing – kend den præcise effekt af din annoncering.
Der er tre niveauer du kan analysere den trafik dine online kampagneaktiviteter genererer.
Omsætning
Hvor stor omsætning genererer din adwords til dig? Det kan du se hvis du har implementeret tracking og opsat e-commerce, dvs. e-handelssporing. Du kan analysere på søgeordsniveau, hvad omsætning og antal transaktioner der er genereret, og nogle systemer inddrager også udgiften til kampagnen. Det samme gør sig gældende for bannerkampagner.
Antal transaktioner eller andre værdiskabende handlinger
Det er ikke sikkert der er forskellige værdier, eller en specifik værdi af det du ønsker brugerne skal gøre. Hvis det fx drejer sig om en udfyldt kontaktformular, så skal du fokusere på antallet, og ikke omsætningen.
Sidevisninger og tid på sitet
Hvis dine kampagner har til formål at generere bestillinger på et produkt eller service, som kun få køber, så kan der være langt mellem ordrerne, og dermed data at optimere ud fra. Vælg i stedet at optimere ud fra antal sidevisninger og tid på sitet. Det er umiddelbart ikke en ordre, men bevirker at du i højere grad får mere interesserede brugere ind på sitet. Dette bør have højere værdi for dig. Hvis der er andre værdiskabende handlinger på sitet, såsom tilmelding til nyhedsbrev eller rss-feed, så er det naturligvis også spændende data at måle effekten af kampagnerne på
Opsætning i analyseværktøjerne
Der er forskellige måder at måle effekten i Google Analytics. Hvis man ikke forventer andre besøg fra sitet en via ens kampagne, så kan man analysere ud fra trafikkilden – henvisningswebsteder. Men det kan dog absolut anbefales at bruge kampagnesporing og det er ikke specielt avanceret. Du kan læse præcis hvordan du sporer dine kampagner i Google Analytics på mit blogindlæg. Indlægget beskriver ikke kun Google Analytics, men også hvordan det sættes op i Yahoo! Web Analytics og SiteCatalyst.