Google AdWords annoncering er kendt for sin måde man betaler på. Man betaler pr klik, altså hver gang en bruger klikker på din annonce.
Hvad er CPC i Google AdWords?
CPC står for Cost Pr Click, og dækker over hvad du betaler for et klik. Et klik er samtidig ensbetydende med at du får en potentiel kunde ind på din hjemmeside, så CPC kan også tænkes som pris pr potentiel kunde.
Jeg bliver ofte spurgt om hvad der er en god, normal, høj, lav eller den bedste pris pr klik.
For at forstå svaret, så er det vigtigt at vide at Google AdWords prissætning sker via en auktion. Hver eneste gang en bruger søger laver Google en auktion. Alle annoncer byder mod hinanden, og ud fra dette bestemmes hvad du skal betale som CPC.
Du kan sætte en maks CPC, altså et maks på hvad du ønsker at betale. Din placering bestemmes ikke kun af dit bud, men som en kombination af dit kvalitetsresultat og dit bud. Læs mere om kvalitetsresultat her. Afhængigt af dit bud og kvalitetsresultat samt konkurrencen så vurderes det hvilken placering du får. Du vil få langt mere trafik når du ligger i top 3, end når din annonce ligger i højre side.
Hvad der er et højt eller lavt CPC afhænger af konkurrencen på søgningen. Der er brancher hvor nogle søgeord koster over 100 kr pr klik her i Danmark. Du læste rigtigt – for at få en god placering koster det dig over 100 kr hver gang en bruger klikker! Men sælger du et fly hver gang en bruger klikker, så er det jo billigt. Sælger du derimod elastikker, så er 100 kr meget dyrt. Så hvad der er dyrt og billigt afhænger af konkurrencen og hvad du tjener hver gang en bruger kommer ind på dit site.
Hvis du vil lære mere om AdWords og hvordan du får de bedste resultater med den lavest mulige udgift, så skal du læse bogen AdWords for Webshops. I bogen får du forklaret hvordan du sætter din AdWords konto op, så du får de laveste klikpriser.
Bogen har fået meget ros, og sælges her på sitet. Du kan hente en gratis light-udgave af den bogen “AdWords for Webshops”. Læs mere her.