Kvalitetsresultat i AdWords er enormt vigtigt at forstå og du skal hele tiden arbejde for at få en endnu bedre score. Det er nemlig i høj grad med til at bestemme hvor godt din annonce bliver placeret. På denne side vil jeg derfor forklare dig hvad kvalitetsresultatet er.
Hvad er Kvalitetsresultatet i Google AdWords?
Kvalitetsresultatet er noget af det vigtigste at fokusere på. For det er meget simpelt:
Jo højere kvalitetsresultat, jo mindre betaler du.
Det gør kvalitetsresultatet ekstremt interessant. Kort fortalt så er kvalitetsresultatet Googles måde at vurdere, hvor gode dine kampagner, annoncer og søgeord er. Kvalitetsresultatet hedder på engelsk “Quality Score” og forkortes ofte som “QS”.
Kvalitetsresultatet er en score mellem 1 og 10, der gives til hvert eneste søgeord. Det vurderes hver gang en bruger laver en søgning på Google. Jo højere et kvalitetsresultat du har jo billigere klikpris får du. Det er derfor enormt vigtigt at du gør alt hvad du kan for at få det bedste kvalitetsresultat.
Hvilke elementer indgår i vurderingen af kvalitetsresultatet?
Overordnet set handler Quality scoren om at din annonce er relevant og at hele flowet fra søgning til de lander på din hjemmeside har en rød tråd. Dette vurderes ud fra en række parametre. Dem vil jeg beskrive for dig her.
Klikraten er vigtig! Der er en parameter, der er betyder mere end alt andet: Andelen af brugere, der ser din annonce, som klikker på den. Dette kaldes også klikraten, og på engelsk Click Through Rate (CTR). Jo større andel der klikker på annoncen, jo bedre kvalitetsresultat. En høj klikrate viser Google at din annonce er super relevant for brugerens søgning, og det belønnes du for. Samtidig tjener Google også mere hvis der er 10 der klikker end hvis der er 2.
Annoncens relevans til søgningen er også vigtig. Google kigger på om brugerens søgning indgår i annoncen og om annoncenteksten matcher emnet. Jo mere relevant annoncen er, jo bedre. Du bliver dog ikke belønnet for at skrive det samme ord igen og igen i annoncen, men skriv gode sætninger, der samtidig fortæller hvorfor det er netop din annonce brugeren skal klikke på.
Søgeordet i din kampagne skal matche brugerens søgning så præcist som muligt. Hvis du har ordet “gryde” som bredt match, og brugeren søger på “scanpan gryde til induktion”, så er det ikke så præcist et match. Hvis du derimod har frasen “scanpan gryde til induktion” som eksakt match, så har du det så præcist som muligt. Bemærk at det både handler om søgeordet og søgeordstypen. Du belønnes med højere kvalitetsresultat ved at have det så tæt på søgningen som muligt.
Din landingsside spiller også ind i vurderingen af Quality score. Siden brugeren lander på skal være relevant for søgningen. Fx skal de samme ord indgå og siden skal handle om det der søges på. Dette er et punkt hvor jeg ofte ser problemer, landingssiden er ganske enkelt ikke relevant nok.
Brug af annonceudvidelser, herunder undersidelinks er også med til at påvirke kvalitetsresultatet. Det er sjældent at Google ændrer på dette område, men i 2014 blev det indført at brug af annonceudvidelser har en positiv påvirkning på vurderingen af dit kvalitetsresultat. Typisk har brug af annonceudvidelser også med til at øge klikraten, så der er kun gode grunde til at bruge disse.
Ovenstående er ikke en udtømt liste af hvad du skal arbejde med for at få det bedste kvalitetsresultat, men det er uden tvivl det vigtigste.
Hvis du vil lære mere om AdWords og hvordan du sætter kampagner op, vælger søgeord og søgeordstyper og alt hvad du skal kende for at skabe de bedste resultater, så skal du kigge nærmere på bogen AdWords for Webshops.
Bogen har fået meget ros, og sælges her på sitet. Du kan hente en gratis light-udgave af den bogen “AdWords for Webshops”. Læs mere her.