Tjek søgemaskineoptimeringen med webstatistikken

Første indlæg her på sitet, hvor søgemaskineoptimering indgår. Men hvor alle andre skriver om hvordan du får dit website på side 1 blandt de første 3 resultater, så handler det her om webanalyse. Anvendt webanalyse :-)

Hvordan finder du ud af om dit site er søgemaskineoptimeret?

Svarene findes i webstatistikken. Mere præcist er det tre rapporter, som giver dig svar på spørgsmålet:

Antallet af besøg fra søgemaskiner, landingpages (startsiden) og keywords (søgeord).

Hvor mange besøg fra søgemaskiner?

Helt overordnet set: Får du noget trafik fra søgemaskinerne? Får du ikke, så er din søgemaskineoptimering nok forholdsvis mangelfuld. I Google Analytics kan man se fordelingen af trafikken i overbliksbilledet:

I dette tilfælde er 33% af trafikken fra søgemaskiner. Det er ikke altid bedst at kigge på fordelingen af trafikkilder, da der i nogle tilfælde er meget trafik fra andre kilder (fx ved betalte bannerannoncer på andre sites – hvis ikke ordentligt tagget op, så vil det fremgå som referencer). Så kig på antallet også: 176 besøg fra søgemaskiner.

Hvor starter brugerne deres besøg?

Rapporten, som viser hvor brugerne starter deres besøg er ekstremt relevant for at vurdere effekten af søgemaskineoptimeringen. Det viser – ret naturligt – hvor brugeren starter deres besøg, dvs. hvilke sider, som er placeret på søgemaskinerne, så brugerne finder dem.

Hvis sitet på ingen måde er søgemaskineoptimeret, så behøver du slet ikke at segmentere data. Det ses tydeligt ved at alle eller så godt som alle besøg starter på forsiden. Tag fx data for hele sidste måned, og hvis alle brugerne starter på forsiden, så kan de andre sider ikke være særlig godt optimeret.

For at gøre arbejdet korrekt og præcist, så segmenter på trafikkilde lig organic. Og kig igen på rapporten over startsiderne. Nu ser du hvilke sider brugerne, som er kommet via søgemaskiner er startet på. Er dit site optimeret? Er trafikken nogenlunde fordelt på de forskellige sider?

Brugernes søgeord

Rapporten over hvilke søgeord, som brugerne fandt dit site med, er også utrolig relevant for at vurdere effekten af din søgemaskineoptimering (eller mangel på samme). Hvor mange forskellige søgeord bliver dit site fundet med? Er det kun domænenavnet? Eller er der en lang række forskellige søgeord med meget trafik?

Kig på rapporten over søgeord, og start med at fjerne de betalte. Det er nemlig ikke resultat af søgemaskineoptimering… Er der mange forskellige, korte/lange tails, og er søgeordene i det hele taget ens med det du håbede på og har søgemaskineoptimeret på?

Analyser i dybden

Der er mange muligheder for at analysere endnu dybere end forklaret ovenstående. Her er nøgleordet segmentering (et af de ord, som webanalytikere gerne siger to gange i samme sætning). Specielt tre kryds er interessante:

  • Hvilken side startede brugerne på, i forhold til det mest givende søgeord? Filtrer på søgeordet, og se på entrypage-rapporten.
  • Hvilke søgeord ledte til den side, der er vigtigst for dig bliver fundet? Filtrer på entrypage og kig i keywords rapporten.
  • Hvilken side fik flest besøg fra søgemaskinerne? Filtrer på trafficsource lig søgemaskiner, og se på top landingpages. Filtrer derefter endnu engang på den mest besøgte, og kig i rapporten over keywords. Denne side er det bedste arbejde du har lavet i forhold til SEO (ja ok, måske det er forsiden, men kig også på nr. 2 og 3). Fokuser på hvad der er gjort med dette i forhold til de andre sider og du får et hint til hvad der er godt (her vil en masse søgemaskineeksperter måske grynte lidt – gør det i kommentarerne :-) ). 

Vigtigst af alt: Udviklingen

Søgemaskineoptimering er ikke noget der ses dagen efter arbejdet er udført. Du køber ikke en pakke rugbrød, som du så kan gå og spise af. Men hvis ikke der sås et frø, så spirer det heller ikke (så poetisk og visuel. Jeg skulle have været balletdanser. Eller…).

Jeg ved ikke om www.webanalytiker.dk er søgemaskineoptimeret godt nok, og om jeg får rigtig mange besøg fra søgemaskiner. For at få et indtryk af mit arbejde kigger jeg derfor mindre på antallet, men derimod på udviklingen. Mine indlæg og mit arbejde med sitet forventer jeg ikke giver tusinde besøgende, men jeg forventer at der kommer flere end tidligere. Derfor kigger jeg på grafen over tid:

I dette tilfælde har jeg valgt at gruppere data uge for uge for at få et mere klart billede af udviklingen. Noget tyder på at jeg gør noget af det rigtigt :-)

Har du tidligere kigget på disse rapporter og vurderet dit eget arbejde, eller det du har betalt for? Hvis du slet ikke har gjort noget for SEO, så skynd dig ind i dit webstatistik program og se hvor galt det står til. Jeg har set “interessante” tilfælde, hvor jeg ikke behøvede at se hverken site eller kildekode for at kunne give en vurdering af hvordan det gik.

Har du kommentarer? Så skriv endelig. Gode ideer, uenighed, alternative angrebsvinkler, frygt for at blive fulgt op som SEO-mand?, eller savnede du lige præcis disse rapporter?

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)