Gratis analyseværktøjer: Registrering af brugernes klik
Dag 2 i temaugen om gratis analyseværktøjer
I gårsdagens indlæg fik jeg forhåbentlig overtalt dig til at bruge 15 min. på at implementere Google Analytics grundkode så du har nogen helt basal trafikstatistik at arbejde med. Din lyst er nu steget til at vide meget mere om dit site. To ting vil jeg derfor anbefale nu: Brug tid og energi på opsætningen af din Google Analytics konto, og læs videre her, og installer gratis registrering af dine brugeres klik.
For dagens emne er registrering af klik. Denne uge går benhårdt efter de gratis værktøjer, så vurdering i forhold til de betalte skal i højere grad findes i andre blog indlæg på siden. Fordelen ved at starte med de gratis værktøjer er at man får en god fornemmelse af værdien at udbyttet, og man derfor købe værktøjet i det niveau man finder fornuftigt.
I går implementerede du Google Analytics. Her er mulighed for at se hvor mange der har klikket på de forskellige elementer. Gå til menupunktet “Content” og vælg “Site Overlay” for at se din side.
På billedet ses hvor stor en andel der har klikket på de forskellige menupunkter på forsiden. Desværre er denne feature meget begrænset. Man ser ikke hvor på billedet der er klikket, og jeg vil mene at der er deciderede fejl. På min forside er der fx præcis 12 klik på hver af de nederste links (til wordpress mv). Jeg tror knap 12 har klikket der, og sandsynligheden for at det er præcis samme antal klik til de fire elementer er lig 0. Min manglende tiltro til data validiteten skyldes ikke kun de 12 klik, men også andre cases jeg har arbejdet med.
Men nu til det reele gratis produkt (som virker).
ClickDensity
Æren af at optræde på min liste over spændende og gratis analyseværktøjer er lidt til låns. Det er nemlig kun gratis i en 30-dages prøveperiode, men perioden er dog perfekt til at få et indtryk af mulighederne og udbyttet.
Tilmelding
Gå til www.ClickDensity.com og opret dig som bruger. På forsiden trykker du dermed på den store orange knap (som de har AB-testet, så de ved hvad der virker. Mere om det senere på ugen). Du vælger select af Trial versionen, som er længst til venstre. Her ser du hvad du får gratis, dvs. hvor begrænsningerne er. Det er kun én side du kan registrere, hvilket naturligvis er en streg i regningen, men bedre end ingenting. Der registreres op til 5.000 klik.
Implementering
På testsiden placerer du den kode du får af ClickDensity i bunden af siden, dvs. lige før eller efter din Google Analytics kode.
Opsætning
Du starter en test, hvis den ikke allerede er startet. Indrømmet. Jeg gennemfører ikke processen lige nu, da jeg ønsker at vente med mine 30 dages prøvetid
Analyse
Som dagene går og der er registreret data kan du nu gå ind og se, hvor brugerne har klikket på testsiden. Et hurtigt bud er at mange har klikket på billederne, og er de ikke klikbare bør du overveje at justere dette. Send brugeren til en relevant underside, eller forstør billedet. Vælg det mest relevante og glæd brugeren. Se hvor flest klik er havnet og overvej at placere dette element bedre på siden, da det klart er populært. Hvis ikke-klikbare elementer (ud over det før-omtalte billede) får klik, så overvej om der skal tages handling. Brugeren har aktivt udført en handling, og du har indtil videre valgt ikke at give noget igen. Det er dårlig stil.
Hvorfor analysere klik?
Som kombination med sidevisning og brugertal giver klik-maps et rigtig godt billede af brugen af sitet. Hvis du har to links på forsiden til et givent produkt ved du måske ikke hvilket link, der har givet trafikken videre (bør dog registreres i statistikken med reference-parametre, så du kan se det i tallene), og hvilke elementer der fungerer bedst til at få brugerne til at udføre handlinger. På den måde kan du optimere sitet og sikre en øget bruger aktivitet med flere sidevisninger og salg til følge.
Et andet værktøj som kan det samme er CrazyEgg (.com), men de tilbyder ikke længere en gratis konto eller prøveperiode. Læs mere om det i min tidligere post her.
Læs med i morgen hvor det omhandler AB test. Ved du fx om du sælger mest ved at bruge det ene produktbillede frem for det andet? Test det gratis og øg omsætningen.
Øvrige indlæg fra temaugen om gratis analyseværktøjer:
Temadag 3: Gratis AB test med Google Website Optimizer
Temadag 4: Gratis brugertilfredshedsanalyse
Hej Jacob, fedt at få inspiration til nye værktøjer. Kunne dog være fedt at komme lidt længere ned i systemerne. Hvis man nu skal se på funktionalitet og ikke pris hvad ville du så vælge – crazyegg eller clickdensity? Er forskellen på de to bl.a. at clickdensity også viser de klik, der rammer ved siden af? Og Crazyegg har fokus på hvor klik kommer fra – altså refferrals?
Hej Thore
Mange tak for din kommentar. Du har helt ret, det er ikke så specielt dybdegående indlæg jeg laver for tiden. Ideen er at starte med en præsentation af alle de gratis værktøjer. Dermed kan man få et smagsprøve på de muligheder der er for analyse og tracking af ens website. Når man først har prøvet en gratis udgave, så er det lettere at vurdere om hvor meget man mener udbyttet er værd, fx ved en udvidet afrapportering af samme data.
I forhold til klikværktøjer har jeg skrevet lidt mere på posten http://www.webanalytiker.dk/2008/11/28/crazyegg-og-clickdensity-klik-analyse-v%C3%A6rkt%C3%B8jer/ .
Kort fortalt vil jeg sige at den største forskel er at Clickdensity giver flere muligheder for analyse mens CrazyEgg er lækrere i fremstillingen. CrazyEgg viser altid hvor brugeren kom udefra, mens ClickDensity viser hvad der var den foregående side på ens eget site. Igen et eksempel på to forholdsvis ensartede produkter, som fint supplerer hinanden.
Ift. klik ved siden af klikbare elementer, så indgår dette også i CrazyEgg – man skal blot betale (ja, ok, det skal man med alle kontoerne nu, men tidligere var det en “bonus” ved at lave en betalt konto) og klikke det til når man sætter en test op.
En anden forskel er at man skal sætte hver enkelt side op i CrazyEgg, hvilket kan være tidskrævende, mens ClickDensity automatisk tester alle sider med koden på. Da man betaler efter antal klik kan det også være surt at man ikke kan vælge sider ud. Det kan dog gøres ved kun at placere koden på de sider man ønsker at teste (men så røg fordelen ved at placere koden i footeren).
HIlsen Webanalytikeren
Herligt med svar. Kan se at Clickdensity også inkluderer A/B test i deres signup pris. Er det mon noget du har brugt, og hvordan hænger det lige sammen?