Pris

For at benytte Gemius skal man melde sig ind i FDIM. Prisen af dette afhænger af antal medarbejdere, antal sites samt antal besøg på disse sites.

Fordele ved Gemius

Som medlem af FDIM kan GemiusTraffic benyttes. Det er især relevant for websites, som har brug for at mediabureauer har sammenlignelige data i forhold til trafikmængde. I GemiusAudience kan man samtidig undersøge dobbeltdækning med andre sites, samt få en profil af ens brugere. Det er rigtig godt til at få en masse profildata, og samtidig giver det mulighed for at blive interessant for mediabureauerne, som i høj grad benytter dette værktøj til online medieplanlægning.

Ulemper ved Gemius

Gemius Traffic: Dette er ikke tracking, det er ikke brugbart til adfærdsanalyser eller øvrig analyse til optimering af ens website. Gemius leverer officielle data, og det er det. Det kan skarpt anbefales som minimum at implementere endnu et trackingværktøj, hvis Gemius benyttes.

Gemius Audience: Der er desværre (endnu) ikke mulighed for at købe nogle spørgsmål til, som passer til netop dit behov. Så du må nøjes med de standardiserede spørgsmål.

Øvrige bemærkninger

Som det officielle måleværktøj I Danmark (siden 1. Juli 2007) er det nødvendigt at jeg nævner Gemius. Det skal dog ikke betragtes som et værktøj, der kan hjælpe med brugernes adfærd, men udelukkende som statistik på antal sidevisninger og brugere. Tro ikke du har avanceret webstatistik og tracking når du har Gemius implementeret. Det er meget overfladisk, og helt håbløst at man ikke kan vælge en specifik periode uden at skulle generere rapport med op til et døgns ventetid. Denne kritik er rettet mod Gemius Traffic, ikke Gemius Audience.

Web: http://www.gemius.com/

Læs blogindlæg om Gemius

Læs også om systemerne Google Analytics, Yahoo! Web Analytics, Woopra Realtime TrackingNetminers, Omniture SiteCatalyst samt Clicktale