Alt om webanalyse & tracking

Installation

Installation og implementering af webstatistik værktøjer kan både gøres hurtigt (men lettere mangelfuldt) eller mere omfattende, hvor du til gengæld sporer avanceret og får de data du har brug for.

Få mest mulig data blot med en kode

Google Analytics

Det mest simple at installere er Google Analytics, hvor man får registreret alle generelle data blot ved at placere en kode på alle sine sider. Dette gøres typisk let og hurtigt ved at placere det i footeren på sitet. Installationen kan derfor gøres på 5 min., hvis man selv har adgang til sine koder. Så let er det :-)

Google Analytics er bygget op så det er let at installere koder på sitet, og så foretages opsætning mv. i softwaren. Det holder dog ikke hele vejen: Det er en god start at placere sine grundkoder, men ønsker man en god opsat tracking med alle muligheder og data, så skal der justeres lidt mere. Det gælder fx hvis man ønsker at spore handel på sitet, så skal der installeres e-handelssporingskode på bekræftelsessiden for salget. Hvis den interne søgemaskine ikke viser søgeordet i URL´en på søgeresultatsiden, så skal der justeres i grundkoden og endeligt skal man justere og lave lidt ekstra opsætning hvis man ønsker at registrere klik eller åbning af filer. I oktober 2009 blev det også muligt at benytte en række costum variable, som du selv skal implementere. Endeligt kan du have fordel af at lave en række hacks og tricks med koden og opsætning, så du får det fulde udbytte af systemet. Læs meget mere om de tricks på webanalyse bloggen.

Yahoo! Web Analytics

En lige så let installation som ved Google Analytics, så har du også nogen lunde samme niveau af data. Dvs. placer blot koden på alle siderne og derefter har du de generelle trafik data. Fordelen ved Yahoo! Web Analytics er at man også kan spore events ved at placere “action-koder” på sitet. Desuden skal registrering af interne søgninger samt ebusiness sporing også installeres særskilt. Yahoo! Web Analytics rummer en række super værdifulde muligheder, som kræver at du selv sporer dem. Du kan læse om implementeringen i Dennis Mortensens bog – læs mere om webanalyse bøger.

Google Analytics og Indextools kan installeres let, men man kommer noget længere hvis man bruger tid og ved hvordan det skal gøres. Det giver mulighed for at tracke events, klik på værdifulde links (fx mail til dig), få registreret omsætning og produktsalg samt interne søgninger.

Woopra

Woopra skal også blot placeres på sitets sider, og da ebusiness endnu ikke indgår i produktet, så er der ikke ekstra arbejde der (men til gengæld heller ingen ekstra spændende data).

Netminers

Netminers udvikler skræddersyet script til dit site, så det er let for dig at installere. Igen skal scriptet blot placeres på alle sider.

Den svære installation

Omniture – SiteCatalyst

Site Catalyst

SiteCatalyst fra Omniture er et kompliceret værktøj at installere da det er så omfangsrigt. Til forskel fra de andre værktøjer, så er det meget mangelfuldt hvis man nøjes med en “grundkode”. Elementer som sidetitel og URL skal du selv sørge for at spore, så det anbefales at lave en avanceret implementering for at få fornuftigt og fuldt udbytte af systemet. Man skal forvente en del forarbejde før man kan nyde godt af detaljerne i data. Da det er en indviklet proces anbefales det klart at lade professionelle tage sig af denne installation.

 

Læs mere om udbyderne »

Læs mere om effektmåling »

close
Facebook IconYouTube IconTwitter IconBesøg vores Google+ side