Alt om webanalyse & tracking

Inspiration

Webstatistik i traditionel forstand handler om at måle hvilke sider brugerne ser, og hvor mange besøg og unikke brugere du har haft. I gamle dage talte man sågar om HITS på siderne (som i dag oversættes med How Idiots Track Sites). Men i dag er webstatistik meget mere end det.

Alt kan måles online

Webanalytikerens motto er “Alt kan måles” – det er blot et spørgsmål om at vælge de rigtige værktøjer. Denne side er ment som en inspiration til ikke kun at tænke på traditionel webanalyse, men åben døren for alle de muligheder der er, og få meget bredere viden og input.

Kend brugernes adfærd på en specifik side

Med traditionelle webanalyseværktøjer er der ikke stor fokus på hvad brugeren foretager sig på en specifik side. Det er selvfølgelig utrolig relevant at vide hvordan de enkelte sider bruges, da det for alvor kan vise hvor der kan optimeres. Hvilke links klikkes der på og hvor meget scroller brugerne? Lad os se hvordan du får mere viden :-)

Billedet viser et udsnit af underholdningsbandet Copenhagen Showbands hjemmeside. De fem bokse fører hen til undersider, som også kan tilgås via menuen. Det er derfor ikke nok at se hvilken side brugeren gik til bagefter, for det kan være sket ved forskellige links. Det er derfor interessant at måle hvor brugerne klikker, og hvad der tiltrækker dem af billeder og tekst.

Et super værktøj til at måle klik er CrazyEgg. Det er yderst simpelt at installere (blot lidt koder i bunden siden), og så skal testen sættes op. Efter indsamling af data kan man nu få følgende billede fra CrazyEgg:

Det er tydeligt at se at brugerne drages af playknappen i billedet længst til venstre, mens billede nr. 2 er så uinteressant at det hovedsageligt er teksten, som genererer klik. Med klikværktøjet er det pludselig meget tydeligt at se hvilke elementer, som tiltrækker brugerne, og der er mulighed for at skifte billeder og tekst ud og optimere på dette. De forskellige farver viser hvilken trafikkilde brugeren kom fra, så det er også muligt at analysere endnu mere specifikt – måske dem fra organisk søgning klikker mere på billeder end brugerne, som kom via direkte indtastning.

Til klikværktøj kan også nævnes Clickdensity. SiteCatalyst har et avanceret Clickmap integreret, og Google Analytics´site overlay virker til tider (men ikke på dynamiske sider).

Et andet interessant værktøj til denne type analyser er Clicktale. Med Clicktale kan du få et clickmap, men endnu mere interessant, så viser værktøjet hvor langt brugerne scrollede. Du får data på hvor langt brugerne scroller, og måske kun 27% ser det nederste af dit indhold? Værktøjet kan tilmed optage brugernes adfærd, så du kan se musen og skift af sider. Læs mere om Clicktale.

Se hvad brugerne gør – lige nu

Hvorfor vente med at se brugernes adfærd til dagen efter? I dag er der flere værktøjer som kan vise dig hvad der sker på siden lige nu og her. Woopra er det mest kendte realtime værktøj, men Yahoo! Web Analytics viser statistik med kun få minutters forsinkelse.  

Har du andre ønsker til hvad der skal spores, så findes der helt sikkert også et værktøj til dette.

Læs om Crazyegg på Bloggen

close
Facebook IconYouTube IconTwitter IconBesøg vores Google+ side