Webanalyse bøger

Der er i tidens løb skrevet en række spændende og gode bøger om webanalyse. Ønsker du at udvide din viden indenfor dette område præsenterer jeg her min favoritliste over webanalyse bøger.

Bøger om webanalyse generelt

Web Analytics – An hour a day

Kaushik Avinash har skrevet bogen “Web Analytics – An hour a day”, som er vidt udbredt og respekteret. Bogen tager dig igennem den store verden af webanalyse, begreber, forankring i organisationen, valg af system, SEO og A/B test. Bogen er absolut anbefalelsesværdig. Opfølgeren til denne bestseller er i øvrigt på trapperne – oktober 2009 forventes Web Analytics 2.0 at udkomme.

Køb “Web Analytics – An hour a day” her.

Læs blogindlæg hvor Avinash omtales

Web Analytics 2.0

Avinash følger op på sin første bestseller “An hour a day”, og har skrevet bogen “Web Analytics 2.0″. Bogen udkom oktober 2009, så den er meget ny, og dermed med fokus på de mere moderne ting som social media, og tests.

Læs om udgivelsen af bogen

Køb “Web Analytics 2.0″ af Avinash

Bøger om A/B og Multivariate split test

A/B – Always be testing

Bryan Eisenberg har forfattet en spændende bog om A/B test kaldet “A/B – Always be testing”. Bogen er god hvis du har et af følgende behov:

  • Generel viden om A/B test og hvilke elementer der bør testes
  • Introduktion til Google Website Optimizer og A/B test i dette system

Bryan Eisenberg har styr på sagerne, så ønsker du at udvide dit kendskab til A/B test, så er denne bog vejen frem. En bonus er at man får en voucher til Adwords på nogenlunde samme beløb som bogen koster.

Køb “A/B – Always be testing” her

Bøger om Google Analytics

Analyticsbogen

Den omfattende danske bog om Google Analytics er på trapperne. Webanalytikeren og Morten Vadskær udgør duen, der sammen udgør det perfekte team – en analytiker og en programmør. Bogen er sat til at udkomme i 2009. Skynd dig ind på analyticsbogen.dk og tilmeld dig – så får du besked når bogen udkommer. Det kunne jo ske du kom et skridt foran konkurrenterne ;-)

Analyticsbogen vil indeholde langt højere grad af analyse og hvordan du optimerer ud fra webstatistik data, set i forhold til Brian Cliftons bog.

Advanced web metrics with Google Analytics

Denne bog er skrevet af Brian Clifton, som leder det europæiske Google Analytics hold. Bogen indeholder alt hvad der er værd at vide om Google Analytics, specielt i forhold til kodning og hacks. Til 327 kr. kan den absolut anbefales at købe, hvis man bruger Google Analytics.

Køb “Advanced Web Metrics With Google Analytics” her

Bøger om Yahoo! Web Analytics

Yahoo! Web Analytics

Dennis Mortensen, den danske chef for Yahoo! Web Analytics, udgav d. 6. maj 2009 bogen “Yahoo! Web Analytics – Tracking, reporting, and analyzing for Data-driven insights”. Bogen er ikke blot om omkring brugen af Yahoo! Web Analytics men indeholder også generel information om brug af webanalyse data.  Læs mere på bloggen om udgivelsen eller læs webanalytikerens anmeldelse. Læs mere på Dennis´hjemmeside hvor en stjernerække af International kendte webanalyse kendisser (hvis de to ord kan stå i samme sætning ;-) ) giver deres anmeldelse af bogen. Bogen handler i høj grad om Yahoo! Web ANalytics 9.5, så er du interesseret i at lære mere om dette er det den helt rigtige bog.

Køb “Yahoo! Web Analytics” her

Bøger om KPI og webanalyse

Her kan Cult of Analytics klart anbefales. Bogen er skrevet af Steve Jackson. Mere info følger.

Køb Cult of Analytics her

Øvrige spændende webanalyse bøger