I torsdag d. 11. august annoncerede Google Analytics en ændring, der er ganske interessant: Hvis en bruger tidligere lukkede sin browser ned, så betød det at besøget blev afsluttet. Dvs. hvis jeg besøgte dit site, lukkede min browser ned, og åbnede browseren igen og kiggede videre på dit site, så blev det registreret som to besøg.

Det er nu lavet om, så der kun registreres et nyt besøg, hvis trafikkilden ændres i besøget efter browseren er lukket ned. Det kan ske hvis brugeren forlader dit site, for at gå på Google og lave ny søgning, og besøger dit site via denne nye søgning. Bemærk også, at det er en af grundende til at man ikke skal benytte kampagnesporing til sporing af interne kampagner – det registreres som et nyt besøg, og du mister den oprindelige trafikkilde (og nu gør du det ALDRIG mere).

Ændringen er spændende, da den dels ændrer ved nogle af grundstenene for sporing, og dels gør det lettere at kreditere den helt korrekte trafikkilde i det kommende Analytics Multi Channel funnels.

Google vurderer selv at denne ændring kun påvirker besøgstallet med 1%.

Har du haft mystiske data weekenden over?

Men ingen rose uden torne. Ændringen har desværre medført forkerte Analytics data for en ganske stor mange. Har du fejlen i dine data, så kan du have svedt over lavt tidsforbrug, færre sidevisninger pr. besøg, færre nye besøgende og værst af alt – lavere konverteringsrate.

Deres officielle forklaring er:

1. If a user comes to a customer’s site with a space in some part of their traffic source data, then revisit the same landing page during that session by refreshing the page or later pressing the back button, a new session will be created for every hit to that page. (Clicking a link elsewhere on the site that leads back to the page should not matter.)
2. Google Analytics implementations using multiple trackers (an unsupported configuration) are also affected when a space is included in the traffic source data. These sites will see fewer visits from new visitors, and more visits from returning visitors (with some variation due to different implementations).

 

Så spørgsmålet er om dine data er godt ødelagt for torsdag d. 11. august til og med natten til torsdag d. 18. august?

Sådan finder du fejlen

Du skal altid kunne stole på dine data, så nu skal du tjekke om du er ramt af deres fejl. Du kan opdage fejlen ved at kigge i nogle helt specifikke rapporter. Fejlen er hovedsageligt i den organiske trafik. Så start med at se om der er ændringer i trafik fra denne kilde. Ser det således ud, er det ganske tydeligt der er problemer:

Da fejlen har betydet at der er registreret besøg, som gentagelse af et tidligere besøg, så er andelen af nye besøg faldet drastisk. Ser din graf for nye besøg derfor således ud, så er det også et tydeligt tegn på fejl (du kan få denne graf frem på betjeningspanelet blot ved at skifte variablen i grafen) – her et fald fra 40% til 30%:

Da de mange ekstra besøg ikke har givet flere sidevisninger, så er antal sidevisninger pr. besøg også faldet hvis du har en fejl – her et fald fra 5,5 til 4,0:

Og værst af alt – konverteringsraten… Her kun for søgetrafik, for at gøre problemet tydeligst muligt:

Dine data er forkerte – hvad så?

Google ændrer desværre ikke data med bagudrettet virkning. Så derfor skynder du dig at lave en annotation på d. 11 hvor du skriver at data 7 dage frem er inficerede og du laver en i dag, hvor du skriver at problemet er løst denne dag. Evt. lav for alle påvirkede dage, så det er tydeligt at perioden har problemer.

Er du ramt? Har haft ondt i maven over dårlig konverteringsrate, som i virkeligheden måske ikke var så ringe? Og hvad synes du i det hele taget om ændringen i Googles målemetode (hvis det nu ikke havde F**** data op)?

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)