Mange sites får mere end halvdelen af trafikken fra søgemaskinernes organiske resultater, så det er nogle af de absolut vigtigste data at analysere. Men hvordan skal du egentlig gribe det an – specielt når der er mange søgeord?

Her får du en række tips til hvordan du kan segmentere og analysere dine søgeord og hvordan du tager handling på resultaterne.

Top ti søgeord

De ti mest benyttede søgeord er altid interessant at se på. Hvad benyttes oftest til at finde dit site? Top ti viser også hvor hurtigt long tail kurven flader ud. Er der kun 1-3 søgeord, der har høj volumen eller holder alle 10 søgeord et højt niveau?

Brandsøgninger vs. Ikke brandsøgninger

Jeg møder ofte virksomheder der er stolte af deres høje andel trafik fra søgemaskinerne. Det er organisk og gratis. Men så laver jeg en segmentering – jeg ekskluderer deres navn/domænenavn fra søgefraserne og ser hvor meget trafik der er tilbage. Og så stivner smilet hos virksomheden.

Så kig ikke kun på total antal besøg fra søgemaskinerne, du bør vide præcis hvor stor en andel af trafikken, der kommer fra ikke-brand søgninger.

Et øget antal besøg fra brandsøgninger viser at flere kender dit navn/site.

Et øget antal besøg fra ikke-brandsøgninger er vigtigt – det viser en forbedring i din søgemaskineoptimering. Så hvis du arbejder med at få mere trafik fra søgemaskinerne, så hold øje med disse besøg.

Du finder denne fordeling ved at gå til menupunktet ”Trafikkilder > Søgeord” og vælger ”ekskluder” under tabellen. Ofte staver brugerne forkert, så lav det lidt mere avanceret ved at tilføje flere søgeord. Hvis dit domæne er billigvvs.dk kan du skrive følgende (stregerne på højkant betyder ”eller”):

Billigvvs|biligvvs|billigvs|biligvs

Opdel søgeordene i forhold til Google Rank

Hvilken placering havde dit resultat i søgemaskinerne da dine brugere klikkede ind? Det kan du spore, og det er guld værd at vide.

Lav et segment hvor du har alle søgeord placeret position 6-10, og udvælg de søgeord, der konverterer godt. Dette er din vigtigste SEO arbejdsliste.

Derefter laver du et segment hvor du har alle søgeord placeret position 11-15 – det er quick win optimeringer. Søgeord du ”bare” skal have sparket over på side 1.

Du kan spore placeringen af søgeord på tre måder, og hver beskrivelse linker til blogindlæg der giver de præcise detaljer.

Spor Google Rank med Custom Variables

Spor med pageviews så du kan sætte det op som mål

Slip for ekstra kode, og spor via filter. Er dog det mest uoverskuelige.

Hvor mange ord i søgefrasen?

Korte og lange haler – hvor mange ord har dine brugere benyttet? Sorter dine søgeord i forhold til antal ord i søgefrasen, så du kan se hvilke longtail søgefraser, der giver trafik, og hvilke der ikke gør.

Du kan finde ud af det ved at bruge lidt regular expression, og Rasmus SEOAnalyst har lavet en god guide til præcis dette her.

Sorter søgeord i forhold til startområde

Du har måske 4 hovedområder på sitet, men hvor lander brugeren? Lav et avanceret segment hvor du angiver destinationsside inden for et område af sitet, og se hvilke søgeord der har ledt hen til denne del af sitet.

Først og fremmest kan du se hvor meget trafik du får til hvert område. Måske et eller flere områder knap skaffer søgemaskinetrafik, så er det om at optimere denne del af sitet.

Dernæst kan du meget lettere overskue om der er nogle vigtige produktnavne du ikke er synlig på.

Gav det inspiration til nye måder at gribe analysen af søgeord an? Og har du nogle andre vinkler, så del endelig, så øvrige læsere kan blive beriget :-)

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)