Sådan analyserer du dine søgeord i Google Analytics
Mange sites får mere end halvdelen af trafikken fra søgemaskinernes organiske resultater, så det er nogle af de absolut vigtigste data at analysere. Men hvordan skal du egentlig gribe det an – specielt når der er mange søgeord?
Her får du en række tips til hvordan du kan segmentere og analysere dine søgeord og hvordan du tager handling på resultaterne.
Top ti søgeord
De ti mest benyttede søgeord er altid interessant at se på. Hvad benyttes oftest til at finde dit site? Top ti viser også hvor hurtigt long tail kurven flader ud. Er der kun 1-3 søgeord, der har høj volumen eller holder alle 10 søgeord et højt niveau?
Brandsøgninger vs. Ikke brandsøgninger
Jeg møder ofte virksomheder der er stolte af deres høje andel trafik fra søgemaskinerne. Det er organisk og gratis. Men så laver jeg en segmentering – jeg ekskluderer deres navn/domænenavn fra søgefraserne og ser hvor meget trafik der er tilbage. Og så stivner smilet hos virksomheden.
Så kig ikke kun på total antal besøg fra søgemaskinerne, du bør vide præcis hvor stor en andel af trafikken, der kommer fra ikke-brand søgninger.
Et øget antal besøg fra brandsøgninger viser at flere kender dit navn/site.
Et øget antal besøg fra ikke-brandsøgninger er vigtigt – det viser en forbedring i din søgemaskineoptimering. Så hvis du arbejder med at få mere trafik fra søgemaskinerne, så hold øje med disse besøg.
Du finder denne fordeling ved at gå til menupunktet ”Trafikkilder > Søgeord” og vælger ”ekskluder” under tabellen. Ofte staver brugerne forkert, så lav det lidt mere avanceret ved at tilføje flere søgeord. Hvis dit domæne er billigvvs.dk kan du skrive følgende (stregerne på højkant betyder ”eller”):
Billigvvs|biligvvs|billigvs|biligvs
Opdel søgeordene i forhold til Google Rank
Hvilken placering havde dit resultat i søgemaskinerne da dine brugere klikkede ind? Det kan du spore, og det er guld værd at vide.
Lav et segment hvor du har alle søgeord placeret position 6-10, og udvælg de søgeord, der konverterer godt. Dette er din vigtigste SEO arbejdsliste.
Derefter laver du et segment hvor du har alle søgeord placeret position 11-15 – det er quick win optimeringer. Søgeord du ”bare” skal have sparket over på side 1.
Du kan spore placeringen af søgeord på tre måder, og hver beskrivelse linker til blogindlæg der giver de præcise detaljer.
Spor Google Rank med Custom Variables
Spor med pageviews så du kan sætte det op som mål
Slip for ekstra kode, og spor via filter. Er dog det mest uoverskuelige.
Hvor mange ord i søgefrasen?
Korte og lange haler – hvor mange ord har dine brugere benyttet? Sorter dine søgeord i forhold til antal ord i søgefrasen, så du kan se hvilke longtail søgefraser, der giver trafik, og hvilke der ikke gør.
Du kan finde ud af det ved at bruge lidt regular expression, og Rasmus SEOAnalyst har lavet en god guide til præcis dette her.
Sorter søgeord i forhold til startområde
Du har måske 4 hovedområder på sitet, men hvor lander brugeren? Lav et avanceret segment hvor du angiver destinationsside inden for et område af sitet, og se hvilke søgeord der har ledt hen til denne del af sitet.
Først og fremmest kan du se hvor meget trafik du får til hvert område. Måske et eller flere områder knap skaffer søgemaskinetrafik, så er det om at optimere denne del af sitet.
Dernæst kan du meget lettere overskue om der er nogle vigtige produktnavne du ikke er synlig på.
Gav det inspiration til nye måder at gribe analysen af søgeord an? Og har du nogle andre vinkler, så del endelig, så øvrige læsere kan blive beriget
Pingback: www.anyhed.dk
At frasortere brandsøgniner er altid en god øjenåbner for kunderne.
Jeg plejer selv at lave et avanceret segment, som frasorterer disse. Det giver altid nogle ret interessante tal.
En god og måske nemmere måde for begyndere kunne også være at kigge på data for søgeforespørgsler i GWT, og derefter sammenholde med Analytics data?
I GWT er det nemt og overskueligt, da gns. position har sin egen kolonne, dog er det ikke muligt at se udvidet data som i Analytics.
@Theis: tak for kommentaren. Det er altid sjovt når man laver den i luften til et kundemøde, for jeg har rimelig god fornemmelse for hvornår jeg rammer plet. Også uden at have set søgeordene…
@Nicolai: Der er absolut mere at komme efter i Google Webmaster Tools også. Meeen, du kan ikke se salg og andet guf. Men værktøjerne supplerer uden tvivl hinanden godt. Jeg håber stadig de integreres bedre, men det tror jeg nu jeg kommer til at vente længe på.
Hej Jacob
Super interessant artikel. Jeg er formentlig en af dem, du skriver om, hvor smilet stivner, når man sorterer navn/domænenavn fra. Av, tænker jeg ud fra hvad jeg har set. Men hvad vil du sige er normalt? Altså hvor mange procent af besøgene skal gerne komme fra ikke-brand-søgninger?
Og så en lille tak for en fantastisk blog. Jeg har ingenlunde flair for analytics/seo, men præsenteret på denne blog giver det næsten altid mening og lyst til at kigge på nye muligheder
/Rene
Hej Rene
Mange tak for de positive ord, det sætter jeg utrolig stor pris på. Det var nemlig et af målene helt fra start – et sted hvor man rent faktisk kunne forstå og få nogle praktiske tips
Mht andelen, så er det meget forskelligt ift. virksomheden og kategorien. Jeg mener også man skal kigge på antal ikke-brandsøgninger, og hvilke det er. Lad os tage TDC som eksempel. Det er et kendt brand og vil helt automatisk have utrolig mange brandsøgninger. Men det er også ok at det er en stor andel, så længe der også er rigtig mange på “mobiltelefoni”, “mobilt bredbånd” og hvad de ellers sælger.
Så uden at give et specielt konkret svar, så kig hellere i ikke-brand søgeordene og se om alle områderne på sitet er dækket, eller om det rent faktisk er utrolig mangelfuldt ift. hvad i tilbyder. Du kan kombinere dette med øvelsen af hvilket område på sitet brugeren er startet på. Er der nogle områder der slet ikke tiltrækker ikke-brandsøgninger?
Hej Jacob,
Tak for et supet godt blogindlæg. Jeg synes det med rank i forhold til salg er utrolig spændende – Jeg synes det kan være svært at vælge et fokus, og her kan jeg godt lide at man sorterer placeringer 6-10 ift salg og så fokuserer på dem.
Nu har jeg skimmet de forskellige guides, men her virker det til at der står 40 for side 4, 2 for side to osv. Hvordan er du kommet frem til det vi ser i billedet – hvilken metode foretrækker du selv?
Tak på forhånd!
Tak for et super indlæg
Skal helt sikkert ses nærmere på.