Intelligence events – en overset perle i Google Analytics

Dagens indlæg er skrevet af Kim Falkner der er marketingchef hos SPAMfighter. Jeg har ikke før set nogle bruge intelligence alerts i så høj grad, så derfor er jeg glad for at han ville dele sine tanker bag for jer allesammen – take it away Kim:

Intelligence events – en overset perle i GA

Sidder man med en større komplekst site eller måske endda flere sites med et væld af trafikkanaler, kampagner, Goals, KPI’er mv. og det hele virker uoverskueligt er der i GA en feature som tilsyneladende ikke benyttes så meget. Intelligence events overvåger trafik og hændelser og genererer alarmer når forskellige hændelser indtræffer. Som sådan kan Intelligence events i den grad spare tid og fange fænomener som man sandsynligvis ellers ville overse.

GA opdeler Intelligence events i Automatic Alerts og Custom Alerts. De sidste er klart de mest interessante og som der her skal rettes special opmærksomhed imod og gives eksempler på brugen af.

Brug af Analytics intelligence

Eksempler på brugbare Custom alerts kunne således være:

- Alarmér mig hvis trafik fra sociale medier eller en anden specifik trafikkanal hhv. falder eller stiger 20% i trafik.
- Alarmér mig hvis trafikken på sitets 404-side stiger 10%
- Alarmér mig hvis Goal conversion rate falder under et kritisk niveau
- Alarmér mig hvis en bestemt sides bounce rate kommer over et kritisk niveau

Man kan forestille sig mange alarmer her og disse warnings kan således formuleres relativt i forhold til et udgangspunkt eller et absolut niveau. Relative alerts giver umiddelbart mest mening men absolutte alerts kan sikkert også finde anvendelse.

Man kommer bedst i gang med Intelligence events i GA under Home -> Intelligence Events -> Overview -> Custom Alerts -> Manage custom alerts -> create new alert

Det er nemt at komme i gang og interfacet er logisk opbygget. Det er naturligvis glædeligt at alerts kan genbruges over flere GA profiler og Alerts blandt andet kan sendes som e-mail så man hurtigere kan reagere. Her skal man dog naturligvis være opmærksom på at GA data er forsinkede.

De fleste alarmer vil man naturligt basere på GA segmenter og typisk vil man operere med to alarmer for hvert fænomen. Een til at fange en stigning i trafik og een til at fange et fald i trafik. Modsat antallet af segmenter synes der ikke at være nogen begræsning på antallet af alerts der kan sættes op.

Se dine alerts

Når alerts er sat op kan man tilgå dem under

Home -> Intelligence Events -> Daily events

og for hver dag vil antallet af hhv. custom og automatic alerts blive vist.

Har man behov for at studere trends i stedet for daglige hændelser kan Intelligence events også tilgås på uge og månedsniveau.

Et lille hint her er at ikonet ud fra hver hændelse faktisk er klikbart og man kan således få en grafisk visning over den trafik som alerten er baseret på.

Hvad er din bedste Intelligence event?

 

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 6.0/6 (3 votes cast)
Intelligence events - en overset perle i Google Analytics, 6.0 out of 6 based on 3 ratings

Har du også overvejet at læse følgende spændende blogindlæg?:

  1. Google Analytics Intelligence – Intelligent analyse Intelligent analyse fra Google Analytics Har du samme spørgsmål som...
  2. Automatiske underretninger med Google Analytics Tilpasset rapportering i Google Analytics I oktober kom Google Analytics med...
  3. Et nyt Google Analytics ser dagens lys Efter 1½ års venten er dagen endelig kommet til den...
  4. Google Analytics løfter sig til nye højder Google Analytics med nye funktioner Fantastiske nyheder løfter Google Analytics...
  5. Sådan analyserer du dine søgeord i Google Analytics Mange sites får mere end halvdelen af trafikken fra søgemaskinernes...

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>